Pech met de trailer, en dan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Pech met de trailer, en dan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:35

Ik zat me eens af te vragen of pech met de trailer zou vallen onder je wegenwacht lidmaatschap. Dus ik heb die vraag voorgelegd aan de ANWB.

Maar nee, ze komen je niet helpen als je met pech met de trailer staat. Ook bieden ze geen ander product aan waarbij de trailer wel onder de dekking valt.
Dus routemobiel maar eens gebeld, ook zij komen niet voor de trailer... Wie je wel kan helpen? Dat konden ze mij beide niet vertellen.

Dus nu hier de vraag Haha!
Ik snap prima dat als je echt met een probleem staat, je wel geholpen wordt als je de politie belt. Maar het is toch raar dat er geen mogelijkheid is bij anwb oid om dit van te voren in te dekken?

ikke

Re: Pech met de trailer, en dan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:10

Hhmmm, paar jaar geleden eens met een lekke band gestaan van een gehuurde trailer, heeft de ANWB netjes opgelost hoor. Voor zover ik weet komt de ANWB gewoon opdraven als je onderweg iets met de trailer hebt. Of ze het ook kunnen oplossen, is natuurlijk een ander verhaal.
Maar dat zal dan wel hetzelfde zijn als wanneer je ze vraagt of ze komen als je met de vrachtwagen panne hebt. Maarre, voor een particulier komen ze gewoon opdraven en krijg je dezelfde service als bij je personenwagen (helaas ruim ervaring mee)

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:11

wij hebben een keer lekke band gehad op de autobaan paard stondin de trailer . Trailer was van vrienden van ons.
wij de auto aan de kant andere van de ponyclub stopte ook kijke wie er reserve wiel had niemand
En daar kwam de anwb aan kon ook niet zoveel doen behalve we moesten pony maar uitladen (op de snelweg idioot Boos! ) ik zo moet je eerst alles maar stilleggen hier.
nou die man bellen is die achter ons aan gereden autobaan af eerste afslag en daar blijven staan ondertussen kwam mijn neef met een reserve wiel(nu hebbenwe eigen trailer en nu zit die er op!!)maar hij heeft ons dus wel geholpen alleen had hij geen verstand van dieren Haha!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 06:24

ANWB/ Route mobiel komt wel om je te helpen met het verwisselen van een trailerband, maar hebben geen trailerbanden bij zich.

zorg dat je voorbereid bent op panne onderweg als je met de trailer rijdt.
- reservewiel + met juiste luchtdruk
- gereedschap om e.a. los te maken
- krik die gewicht aan kan.
- keg/ houtblok

Zorg dat je een keer een wiel van je trailer hebt losgemaakt, gecontroleerd hebt of je het juiste gereedschap hebt etc. Bij mijn auto, zit een wielmoersleutel, die niet past op de wielmoeren van de aanhanger.

Als je trailer in goede staat van onderhoud is, kan er relatief weinig gebeuren. Helaas zie ik nog wel eens trailers rijden waarvan je dit kunt afvragen. (verlichting die het niet doet, zwabberend weggedrag etc.)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 07:11

Gelukkig maar een enkele keer stilgstaan met de trailer maar de ANWB heeft toen gewoon geholpen hoor.
Zelfs extra rioriteit gekregen toen ik eens langs de A1 stond bij Hilversum, de vluchtstrook is daar erg smal en de trailer schudde bij elke vrachtwagen enorm....paard uit voorzorg beetje sedaling gegeven, gelukkig kwam de ANWB meteen en hebben ze ons naar een parkeerplaats gesleept ( auto en trailer met paarden achter zo'n grote amerikaan) waar ze ons verder hielpen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:08

Mijn ervaring is ook dat ze je gewoon komen helpen.

Overigens kun je met een lekke band, zeker als het de voorste van de 2 is, nog best (rustig!!) doorrijden tot een veilige plek om te stoppen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:17

Als je zoals boven omschreven staat je spullen in orde hebt, heb je de ANWB helemaal niet nodig.
Je maakt de moeren los, rijdt de niet lekke band op een blok of steen en zo kan je zonder krik de band eenvoudig vervangen. KLaar is klara en in minder tijd dan de ANWB meestal nodig heeft om te komen.
Maar ook mijn ervaring is dat de ANWB altijd bereid is te helpen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:12

hier ook de ervaring dat ANWB je gewoon helpt met je trailer.

sterker nog, wij hadden panne met auto (kapotte versnellingsbak)en trailer/paard zat er achter, ik was bijrijder en ben lid vd anwb, had echter pasje niet bij me.
Zijn met 2 auto's gekomen en hebben ons naar een veilige plek gesleept waarvandaan wij met een andere inmiddels geregelde eigen auto weer verder konden.
Ze hebben dus niks aan de kapotte auto gedaan omdat de bestuurder geen lid was maar hebben wel sleepservice verleend omdat we niet zo veilig stonden met paard in trailer, SUPER van die mannen!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:33

dit valt mij tegen ca 2 jaar geleden een klapband gehad met de trailer en direct de anwb gebeld. Juist omdat wij met een trailer stonden (snelweg en met merrie met veulen) kwamen zij direct.

evaeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:41

vorige week nog een klapband gehad met de trialer op de snelweg. De anwb kwam gewoon helpen en we kregen voorang omdat we levende dieren vervoerden en dat voor gevaarlijke situaties kon zorgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:30

Waarom bij een klapband de ANWB bellen? Verward Voordat die er is heb ik allang de band verwisseld en ben ik van de onveilige situatie af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:33

Wij hebben een keer de motor van de veewagen in de soep laten draaien, en een keer een vacuum gezogen dieseltank gehad. Beide keren uitstekend geholpen door de ANWB.

In het eerste geval zijn we veilig naar een parkeerplaats gesleept (doodeng met paarden achterin!) en zijn ze bij ons gebleven tot we ander vervoer voor de paarden hadden (paardentaxi), waarna ze de wagen meteen op hebben laten halen door de sleepdienst die veewagen en vriendjelief meteen thuisbracht. Ik ben met de paardentaxi en de paarden doorgegaan naar het vakantieadres, waar mijn vriend vervolgens 's avonds weer aankwam met onze andere veewagen.

En de tweede keer hebben ze de leidingen ontlucht, diesel toegevoegd, en een half uurtje later reden we weer.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:37

Margreet schreef:
Mijn ervaring is ook dat ze je gewoon komen helpen.

Overigens kun je met een lekke band, zeker als het de voorste van de 2 is, nog best (rustig!!) doorrijden tot een veilige plek om te stoppen.

Nou mijn ervaring is anders .Ik stond met een lekkeband op de volkeraksluizen en ben toen rustig over de vluchtstrook verder gereden maar velg en spatbord waren wel kapot.Het was ons enige optie wat daar uitladen was echt niet tedoen.Vrachtwagens denderden daar vlak langs je heen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:39

Voor een band te wisselen hoef je je trailer niet uit te laden. Heb 2 keer een lekke band verwisseld bij een trailer en nog nooit de paarden eruit geladen. Zo ook niet bij de vrachtwagen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:41

Maar je hebt dan toch wel een zware krik nodig .Of kan je die van de auto gebruiken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:47

Geen krik, dit werkt veel beter en veiliger:

Afbeelding

Afbeelding

(als je een beetje handig bent maak je zoiets zelf)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 13:48

Waar koop je zoiets? Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:52

www.traileraid.com
Misschien dat een aanhangerboer ze ook wel heeft.

Namaken van een blok hout lijkt me ook niet al te moeilijk overigens en bij gebrek aan zal het met een beetje tactisch parkeren op een stoeprand ook nog wel gaan denk ik.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:55

Neonlight schreef:
Voor een band te wisselen hoef je je trailer niet uit te laden. Heb 2 keer een lekke band verwisseld bij een trailer en nog nooit de paarden eruit geladen. Zo ook niet bij de vrachtwagen.
Ligt aan de situatie, ik heb een klapband met de vrachtwagen gehad maar de paarden die daarop stonden (twee hengsten die elkaar niet zo leuk vonden) gingen zo tekeer dat het niet verantwoord was om de vrachtwagen op een krik te zetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:26

Dan is zo rijden al onverantwoord. Knipoog Bij ons kunnen ze niet bij elkaar komen, ze staan allemaal met de hoofden aan 2 kanten tussen de ketting. Zo staan hengsten en merries gewoon naast elkaar zonder enkel probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:22

Margreet schreef:
http://www.traileraid.com
Misschien dat een aanhangerboer ze ook wel heeft.

Namaken van een blok hout lijkt me ook niet al te moeilijk overigens en bij gebrek aan zal het met een beetje tactisch parkeren op een stoeprand ook nog wel gaan denk ik.

Denk je er wel aan dat banden voldoende draagvermogen moeten hebben voor dit trucje. Je poot dan wel even bijna 1000kg op één wiel, daar zijn veel trailerbandjes niet op berekend!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:59

Op het plaatje zie ik dat ze er 2 gebruiken, maar zoals ik het ding ken gebruik je er maar 1. Dan blijven de 2 tegenovergestelde wielen aan de grond plus het nog goede wiel aan de lekke kant dat op de trailer aid staat. Staat ie dus op 3 banden. Alleen de lekke band gaat van de grond en die droeg toch al niet meer, dus als dat goed gaat, moet dit ook goed gaan.

(Ik zou niet eens weten waar de kriksteun zit op m'n trailer Bloos Plus dat ik met de paarden er nog op nooit zou durven krikken, veel te bang dat 'ie eraf schiet, bovenstaande durf ik wel aan)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:32

sarabande schreef:
Als je zoals boven omschreven staat je spullen in orde hebt, heb je de ANWB helemaal niet nodig.
Je maakt de moeren los, rijdt de niet lekke band op een blok of steen en zo kan je zonder krik de band eenvoudig vervangen. KLaar is klara en in minder tijd dan de ANWB meestal nodig heeft om te komen.
Maar ook mijn ervaring is dat de ANWB altijd bereid is te helpen.

Zoals ik dus al eerder vermeldde Knipoog