Gezelschapsdier, nodig ????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esthertjuhh

Gezelschapsdier, nodig ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 21:04

Hey!
Op zaterdag 28 juli krijg ik mijn eigen pony'tje. Bloos
Het zal een 100-dagen oud hengstenveulentje zijn, shetlanderke Bloos
Natuurlijk ik helemaal happy Go jij! Go jij!
De eerste dagen zit hij in een klein weideke met een paar kippen, maar in de grote weide weet ik niet wie of wat hem gezelschap kan houden.... Huilen .
Weet er iemand iets ? Liefst geen geitje, en het mag ZEKER niet te groot zijn... Koe
Een hond krijgen we volgend jaar, maar dat lijkt me niet zo ideaal, ...
Nog iemand voorstellen ? Eigenlijk mag het alles zijn,... maar het mag gewoon niet veel geld kosten Haha! en zéér weinig verzorging vragen, een half uurtje per week ofzo Cool zodat ik me met m'n pony kan bezighouden Knipoog .
Weet er iemand iets ?
Of, kan hij best voor een 10 tan uurjtes per dag alleen staan ?
Het is een grote weide. Dus zeker loop genoeg ! En de kippen staan een 3 tal meter verderop in de kleinere weide..
Kan dit of kies ik best nog een leuk gezelschapsdier ??

Pling Pling
Groetjes Esthertjuhh

eilleen333

Re: Gezelschapsdier, nodig ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:05

Een paard.... Een paard meot niet alleen staan ,het is een kuddedier... Een geit is beter dan niets, maar een ander paard is het beste... Kan hij niet bij een paard in de buurt ofzo?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:06

Een paard is een kudde dier. Hij zal er niet blij van worden als hij alleen staat. Zeker niet als hij nog zo jong is. Die hoort eerst met maatjes opgevoed te worden door elkaar!!

Ik zou er zeker een andere pony bij zetten!! Dat is eerlijk tegenover je paard.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:08

Je had hierover moeten denken voordat je je pony kocht...
Er moet dus echt een andere pony bij, kun je niet staan bij mensen die je kent met pony's ofzo?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:10

Een kip is geen goed gezelschapsdier voor een pony, er moeten andere soortgenoten bij staan, en als het echt niet kan een schaap ofzo

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:13

Als je geen paard kan, doe dan n schaap ofzo.. Zijn er in verschillende soorten en maten, dus ja..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:14

Zo'n jong dier moet opvoeding krijgen van andere paarden anders gaat hij zich nooit gedragen zoals het hoort. Dan nog is het idd een kuddedier

Esthertjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 21:15

Nee, geen andere pony.... maar is er geen ander dier dat hem gezelschap kan houden ?
Ik zou niet graag hebben dat hij alleen staat..., daarom vraag ik voorstellen Knipoog Geen andere pony...,

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:16

Dat probleem hadden wij met de ruin van mijn zus. Alleen opgegroeit, en in het begin ook sociaal gestoord... Gat nu gelukkig wel goed.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:16

Sorry maar heb je uberhaupt wel ervaring met jonge paarden? Laat staan een hengst?
Je klinkt niet zo namelijk, dan had je wel geweten dat je vooral een jong paard niet alleen kan zetten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:17

Idd... Veulens zijn moeilijk op te voeden, zeker als er geen paard is om ze de nodige lessen te leren.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:18

Esthertjuhh schreef:
Nee, geen andere pony.... maar is er geen ander dier dat hem gezelschap kan houden ?
Ik zou niet graag hebben dat hij alleen staat..., daarom vraag ik voorstellen Knipoog Geen andere pony...,

Waarom ga je een veulen kopen terwijl je weet dat hij alleen zal moeten staan?? Heb je je een beetje ingelezen hoe je een paard moet verzorgen? Wat een paard fijn vind?

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:18

Tja het is heel belangrijk dat hij bij een andere pony staat...
Klinkt misschien hard maar ik zou niet eens een pony kopen als hij alleen komt te staan.. Zeker zo'n veulen..

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:19

laartjuh schreef:
Sorry maar heb je uberhaupt wel ervaring met jonge paarden? Laat staan een hengst?
Je klinkt niet zo namelijk, dan had je wel geweten dat je vooral een jong paard niet alleen kan zetten.

Helemaal mee eens Nors opkijken !!

- je kan ook iemand uit de buurt vragen die een pony heeft om hem der bij te zetten..? dan heb je daar geen tijd voor nodig..? en je pony heeft een maatje...
Laatst bijgewerkt door Lab_iris op 21-07-07 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:19

eilleen333 schreef:
Dat probleem hadden wij met de ruin van mijn zus. Alleen opgegroeit, en in het begin ook sociaal gestoord... Gat nu gelukkig wel goed.

Geen wonder dat hij 'sociaal gestoord' was... Als ze alleen opgroeien (of alleen staan) gaat er psychologisch wel een draadje los zitten...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:21

Charlotjuuh schreef:
eilleen333 schreef:

Geen wonder dat hij 'sociaal gestoord' was... Als ze alleen opgroeien (of alleen staan) gaat er psychologisch wel een draadje los zitten...

Plus dat ze toen niet wist hoe ze hem op moest voeden. Hij drukte haar op een gegeven moment tegen de muur en begon op haar in te meppen. Toen hebben we hem laten castreren en ging het beter... Inmiddels is het een fijn paard, erg eenkennig, omdat hij altijd met mijn zus is opgegroeid. Ik kan er ook wel veel mee, maar een verzorgster heeft ie een bloedneus gebeukt...

Esthertjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 21:26

Okj, maar wat ik EIGENLIJK wilde vragen..., wat kan een andere pony het best vervangen???

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:26

Niets Knipoog .

Geiten zijn leuk voor wat afleiding, maar zo anders dan een paard. Daar kan je veulen niets van leren en dan krijg je later problemen als hij bij andere paarden moet... Dat heb ik vandaag ook weer gemerkt...
Ik kan me niet voorstellen dat er nergens in de buurt paarden/pensionstallen zijn...

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:30

NIETS kan een andere pony vervangen voor zo'n jong veulen. Zo leert hij niets van sociaal kuddegedrag en kan hij er op latere leeftijd veel problemen mee krijgen want wie weet wordt het beestje wel 35 jaar en moet hij als hij wat ouder is naar een stal of weide met andere paarden.
Als hij dan geen paardengedrag heeft aangeleerd dan rest er voor dat beestje niets anders dan heel veel klappen van andere paarden te krijgen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:30

Esthertjuhh schreef:
Okj, maar wat ik EIGENLIJK wilde vragen..., wat kan een andere pony het best vervangen???

Als het nou ging om een pony van een jaar of 8 zou ik nog zeggen, je zou voor een korte tijd voor een geit kunnen kijken, maar met een niet eens 1 jarige Slapen ...

Zoek een opfok en haal hem over 3 jaar weer op.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:31

Opfok is ook een goed idee ja. Kan je zelf eerst meer leren over paarden opvoeden etc. En je paard kan leren paard te zijn...

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:33

Esthertjuhh schreef:

ezel? Weet ik niet.. Mijne staat ook alleen omdat ze perongelijk een merrie was en dus niet bij mijn hengst kan. Ik zit er nu aan te denken om er miss een ezeltje of een shetje bij te doen. Ben alleen heel bang dat ze aan elkaar hechten en daarom niet meer normaal een dag weg kan of even om te rijden ofzo..

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:34

Citaat:
Eigenlijk mag het alles zijn,... maar het mag gewoon niet veel geld kosten Haha! en zéér weinig verzorging vragen, een half uurtje per week ofzo Cool zodat ik me met m'n pony kan bezighouden Knipoog .
Je bent een beetje teveel met je eigen plezier bezig hier. Je moet er over nadenken hoe je je pony gelukkig en gezond kan maken.
Als ik jou was zou ik eens rond vragen of er iemand is met een shet of kleine pony die een stalletje of weide zoekt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:34

Als je een ezel kan betalen kan je er net zo goed een paardje bijkopen. Kijk anders een op MP voor bejaardje Shetjes ofzo... Die zijn al goed opgevoed.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:36

Hoe oud ben je als ik vragen mag?

En je kan ook beter een shet merrie nemen. Met de castratie zit je aan dezelfde prijs als een merrie...
En ik denk dat je dus niet veel te beteden hebt. Heb je al nagedacht over een koliekoperatie? Kan je die betalen?