Paard leren staan voor de keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Paard leren staan voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 18:33

Mijn fries gaat over 3 weken naar de keuring. Als ik haar neerzet gaat ze vaak onderstandig staan en vierkant is al helemaal een opgave. Hoe trainen jullie het paard stil en netjes te staan ?

eigenwijs23

Re: Paard leren staan voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:47

Met een zweepje leer ik de paarden staan.
Ze mogen bij ons absoluut niet vierkant staan omdat de keurmeesters alle 4 de benen tegelijk moet kunnen beoordelen.
Op de site zal wel een plaatje staan van hoe je je paard goed hoort op te stellen voor de jury.
Wanneer het paard met een been niet goed staat laat ik hem eerst een stapje voor of achter doen.
Vaak staan ze dan al wel goed.
Anders wanneer het achterbeen bijvoorbeeld niet goed staat raak ik dat been aan met de zweep, meestal is dat wel voldoende om ze een stapje met dat been te laten maken.
Er zijn er vast nog wel meer op bokt die het veel beter uit kunnen leggen dan ik Bloos

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:46

Je moet sowieso gewoon veel oefenen, dan gaat het vanzelf makkelijker en snapt je paard op den duur ook wat je vraagt.
Ook bij de fjorden moeten ze alle vier de benen van je paard kunnen zien, dus vierkant opstellen is niet aan de orde.
Vaak helpt het bij mijn fjord door actief aan te komen lopen en hem dan ineens stil te zetten. Zo gauw je moet gaan klungelen met voetje naar voren/achter komt dat de houding van je paard niet te goede. Probeer het ineens goed te doen. Los daarbij de stand vooruit op! Achteruit creeer je mee dat je paard onderstandig lijkt te staan.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:07

Ja thuis oefenen is zeker een must en dan doen ze het op de keuring toch al wat makkelijker. Al is het daar toch altijd weer anders dan thuis.
Maar verdiep je in elk geval even in het voorbrengen dat komt je op de keuring alleen maar van pas.
En ik kijk altijd even van te voren omdat ik gemerkt heb dat bepaalde keurmeester toch ook hun eigen ideeen er op na houden hoe ze het paard willen zien lopen en halthouden.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 03:52

Ik ben het eens met Wiesje. Als eerst proberen om ineens stil te staan en dan kijken of hij goed staat.. Als hij erg onderstandig gaat staan doe je een stapje naar voren i.p.v. een stapje achteruit.
Niet te lang klungelen, wil het niet draai je om en probeer je het helemaal opnieuw.

Neem een aanjager mee die goed kan kijken of je paard goed staat, als je zelf moet kijken, kunnen sommige paarden weer gaan lopen o.i.d. en kun je weer opnieuw beginnen..

Wat trouwens het mooist is als je weer wegstapt, is de normale kant op te draaien, dus je paard de buitenbocht, staat zoveel netter dan dat je je paard ineens omsleurt..

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:45

Je kunt een hele leuke voorbrengcursus volgen bij Jan Calis onder de rook van Amsterdam Zenith Arabians...