Paarden ruilen, wat voor contract zet je op?...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Paarden ruilen, wat voor contract zet je op?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 11:29

Hoi,

Heb een heel mooi adresje gevonden voor mijn merrie en krijg van de persoon die haar krijgt een fijn paardje terug.

hHt klikt ontzettend van beide kanten en in die zin heb ik er vertrouwen in.

Mijn vraag is echter: Als je tegenwoordig een paard verkoopt,mag diegene het dier in 6 weken terugbrengen. Dat schijnt wettelijk vastgelegd te zijn.

Is dat met ruilen hetzelfde?
En wat als 1 vd paardjes geblesseerd raakt of komt te overlijden in die periode of erna?

Wat zijn je rechten en wat zijn je plichten?
Zijne r mensen die er goede ervaringen mee hebben?...

Alvast heel erg bedankt!

juval

Re: Paarden ruilen, wat voor contract zet je op?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:12

je kan je afspraken die je samen maakt op papier zetten en beide ondertekenen.

volgens mij geldt de regel van binnen 6 weken (volgens mij maanden) alleen voor proffessionele stallen en niet voor partikulieren.

succes met de ruil!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 14:14

Hoi, hoe kom ik dat zeker te weten? iemand die de orunopleiding deed en in de handel zit zei dat iedereen recht heeft om zijn of haar paard terug te brengen binnen 6 weken, mits in dezelfde staat...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:02

het gezegde is : van ruilen komt huilen.
Ik zou het heel goed op papier zetten en net doen of elk paard normaal verkocht is, alleen is er niet met geld betaald maar met een ander paard. Die 6 weken is alleen maar als er iets mankeert aan het betreffende paard, je kan m niet 'zomaar teruggeven', dus alleen in geval van verborgen gebreken etc. Ik neem aan dat jullie allebei de paarden lwel aten keuren voordat je deze deal maakt?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 17:20

De paarden zijn beide klinisch in orde, we kiezen- gezien de waarde- niet voor een rontgenologisch onderzoek.

verder zijn we beide van de gebreken op de hogte en gaat het verder op vertrouwen.
Heb vaker paarden ge-en verkocht, maar nooit geruild, vandaar!
bedankt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:36

wij heben toen onze vorige ruin geruild met merel. zonder contract.
wij waren wel bij merel wezen kijken(zij wilde heel graag van haar af, was niet te verkopen) en zij wilde niet bij onze ruin kijken.. nou ja prima(die ruin was ook niet zo makkelijk verkoopbaar). ruin ingeladen, merrie mee terug, ze was zelf niet eens aanwezig op stal.

en wij hebben er na veel problemen een super paard aan over gehouden. maar merel heeft veel te verduren gehad bij dat mens.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 17:46

Dus jouw ervaring is achteraf wel oke geweest? hebben jullie nog contact oonderling?....

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:47

Misschien is het juridisch gezien makkelijker om gewoon 2 koopcontracten op te stellen, voor ieder paard 1, en dan de aankoopbedragen hetzelfde te stellen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 07:41

Ja, daar zit ik achteraf ook over te denken.
En als de ander over de verborgen gebreken in ingelicht kan ze dan (omdat ze haar paard mist) zomaar haar pard willen opeisen in die 6 weken en de mijne terugbrengen?..

In dat opzicht vind ik het wat lastiger...

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:40

Die termijn van 6 weken bestaat niet, laten we daarmee beginnen. Als een paard niet in orde is, kan iedereen m terug brengen, maar als je hem als particulier van een professional hebt gekocht wordt in de eerste 6 maanden vermoed dat het probleem al in het paard zat en zal de professional moeten aantonen dat dat niet zo is. Als jullie allebei hobbyisten zijn is dat probleem er niet en moet je gewoon afgaan op art 7:17 BW.

In dit geval is het verstandig om twee koopcontracten op te stellen. Het is van belang in je overwegingen aan te geven dat de koopprijs zal worden betaald door middel van afgifte van het andere paard en dat - indien er iets mis gaat - ook die andere koopovereenkomst ontbonden wordt (of juist niet, maar net waar je voor kiest).

Als je al niet rontg. wil laten keuren, voel je vast ook weinig voor een goed geredigeerd contract als dat wat kost. Toch is mijn advies om een net contract te laten opstellen.

Succes

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 17:11

Hey bedankt, daar kan ik wel wat mee. Kan ik artikel 7:17 gewoon vinden op internet?...
En indien er iets misgaat; doel je dan op blessureleed (door verborgen gebreken)?
En een geredigeerd contract, betekent dat een officieel contract? wat zijn de kosten daarvoor?...

Zanho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:49

Ben je via via aan dit adresje gekomen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 12:31

Hoe bedoel je? Ik weet niet in hoeverre dit relevant is mbt mijn topic?...

kimmetje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:11

Volgens mij kun je alles in het contract laten opnemen wat je wilt, kijk anders even bij santie
de topic gaat over,, verkoper wil ondanks koopovereenkomst paard niet terug nemen,,

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:13

Thanks!

kimmetje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:14

Ierland schreef:
Hey bedankt, daar kan ik wel wat mee. Kan ik artikel 7:17 gewoon vinden op internet?...
En indien er iets misgaat; doel je dan op blessureleed (door verborgen gebreken)?
En een geredigeerd contract, betekent dat een officieel contract? wat zijn de kosten daarvoor?...

ik ben het overigs wel met Floortje eens, als je niet goed weet hoe je dit het beste op papier kunt zetten, is het meschien beter door het bv door een adviesbureau te laten doen, tenslotte is het contract bedoeld zodat je later geen problemen met elkaar kunt krijgen dus kun je het maar beter goed regelen denk ik, succes ik hoop dat het allemaal lukt.