Wat is goedkoper: Auto met trailer of paardenvrachtwagentje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Wat is goedkoper: Auto met trailer of paardenvrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 09:58

In de toekomst wil ik graag zelf met mijn paard overal naar toe kunnen. Ik reis nu (naar alle tevredenheid overigens) altijd met anderen mee, omdat ik geen trailer heb en geen auto die deze kan trekken. Nu zie ik al die kleine vrachtwagentjes te koop aangeboden. Voor 8000 euro heb je volgens mij al best een redelijk tweedehands vrachtwagentje voor B rijbewijs. Als je dit tegenover een nog te kopen trailer en auto zet die deze kan trekken valt dit dus nog wel mee. Een 1,5 paards trailer ben je toch al snel 2500 euro kwijt en van auto's heb ik niet zoveel verstand, maar ik neem aan dat je voor een goede occasion minimaal 6 tot 7000 euro kwijt bent. Daarbij moet je rekenen dat je in het normale woon werk verkeer ook met een grote auto moet rijden. Dit is natuurlijk ook niet goedkoop.

Weten jullie hoe het zit met de balasting van zo'n vrachtwagentje? Wie heeft voor de delfde keuze gestaan, en wat hebben jullie besloten?

Elke87

Re: Wat is goedkoper: Auto met trailer of paardenvrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:02

Heel toevallig stond er laatst een tijdje terug een artikel in bit. Daar vergeleken ze het bezit van een kleine auto en het huren van een grote auto plus trailer. En het bezit van een grote auto plus trailer. En er kwam uit dat je meer dan iedere 2 weken weg zou moeten gaan met de trailer, om de kosten eruit te halen. Dus huren is stukken goedkoper. Alleen wel een gedoe..

Marriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:48

^ Dat artikel heb ik ook gelezen,sluit me er verder bij aan. Lachen

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:50

Huren is goedkoper.. Dat doet mijn vriendin ook altijd Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 11:53

Als ik een trailer huur, heb ik nog steeds geen auto die hem kan trekken Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:55

De allergoedkoopste oplossing die niet al te veel gedoe geeft: Zelf de trailer hebben en de auto ervoor huren.
Voor een Hemelvaartweekend naar Drenthe was ik 325 euro kwijt, ex brandstof, inkl 1000km. Dikke Ford Transit (niet de kleinste) ervoor en karren maar. Wereldcombi.
Waarom ik dan toch weer een eigen vrachtwagen heb gekocht? Omdat geen enkele combinatie opkan tegen het comfort en het gemak van een vrachtwagen EN paardenvrachtwagens zijn absurt duur om te huren! Ik kan hier in de buurt een twee-paards wagen huren, zou datzelfde weekend in Drenthe me meer dan 500 euro aan transport hebben gekost!!

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:00

Een vrachtwagen is denk ik wel duurder. Een auto met trailer loop ongeveer 1 op 10 (met 1 of 2 paarden erin). Een vrachtwagen daarintegen loopt denk ik wel 1 op 6. + de verzekering voor vrachtwagen is veel duurder. En als je ook nog een rijbewijs moet halen. Als ik jou was zou ik voor auto en trailer gaan. Heb geen ervaring met huren. Dus daar geef ik geen mening over.
Succes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:06

marquez1 schreef:
In de toekomst wil ik graag zelf met mijn paard overal naar toe kunnen. Ik reis nu (naar alle tevredenheid overigens) altijd met anderen mee, omdat ik geen trailer heb en geen auto die deze kan trekken. Nu zie ik al die kleine vrachtwagentjes te koop aangeboden. Voor 8000 euro heb je volgens mij al best een redelijk tweedehands vrachtwagentje voor B rijbewijs. Als je dit tegenover een nog te kopen trailer en auto zet die deze kan trekken valt dit dus nog wel mee. Een 1,5 paards trailer ben je toch al snel 2500 euro kwijt en van auto's heb ik niet zoveel verstand, maar ik neem aan dat je voor een goede occasion minimaal 6 tot 7000 euro kwijt bent. Daarbij moet je rekenen dat je in het normale woon werk verkeer ook met een grote auto moet rijden. Dit is natuurlijk ook niet goedkoop.

Weten jullie hoe het zit met de balasting van zo'n vrachtwagentje? Wie heeft voor de delfde keuze gestaan, en wat hebben jullie besloten?

Oke, ik had een vrachtwagentje voor 3000 euro en heb hem voor 2000 euro helemaal naar mijn zin opgeknapt. Verkocht voor 5500 euro en nieuwe eigenaar kon er zo mee weg, motorisch tiptop. Nu heb ik een auto voor 2200 euro en een prima gereviseerde trailer voor 1700 euro gekocht.
Vind jouw prijzen behoorlijk aan de maat.

Koop je een vrachtwagentje voor 8000 euro moet hij helemaal tiptop zijn, goede motor die nog jaaaaaren mee moet kunnen, geen roest of bijna door plekken. Wil je een belastingvrij vrachtwagentje dan heb je een oudje, was de mijne ook en dan heb je altijd werk eraan. Het carrosserie zal altijd aandacht verdienen, veel laswerk en opknapwerk. De diesels van de Mercedesen zijn over het algemeen goed en heb je weinig onderhoud aan, maar wel met de beste olie met regelmaat verversen.

Heb je handige mensen in je omgeving die veel vrije tijd willen besteden in de onderhoud van je oude wegenbelasting vrije wagentje, is die voor jouw het goedkoopste. Binnen stallen of onder carport is dan wel aan te bevelen anders rot hij voor je ogen weg. Die oude wagentjes liggen niet voor het oprapen en zijn vaak behoorlijk rot en zien er niet uit. KIjk wel even of de as ver naar achteren ligt. De meesten zijn in elkaar gezet en de as ligt te ver naar voren waardoor ze niet echt stabiel zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:09

Minidroppie schreef:
Een vrachtwagen is denk ik wel duurder. Een auto met trailer loop ongeveer 1 op 10 (met 1 of 2 paarden erin). Een vrachtwagen daarintegen loopt denk ik wel 1 op 6. + de verzekering voor vrachtwagen is veel duurder. En als je ook nog een rijbewijs moet halen. Als ik jou was zou ik voor auto en trailer gaan. Heb geen ervaring met huren. Dus daar geef ik geen mening over.
Succes Lachen

Jij denkt te veel.
Vrachtwagens lopen tussen 1:3 en 1:10, geheel afhankelijk van afmetingen, gewicht, motorvermogen en rijgedrag. Verzekering voor paardenwagens is voor particulieren relatief goedkoop, omdat deze wagens maar weinig worden gebruikt. Ik mag 7500km per jaar rijden en alleen twee jaar geleden ging ik daar overheen, omdat de wagen een tijd voor woon-werkverkeer is gebruikt. Ik betaal 175 euro per jaar.
En voor degenen die nog verder denken: de wegenbelasting voor een vrachtwagen tussen 3510kg TMM en 19.000kg TMM is 62 euro per drie maanden.

@Russel:
Leuk autootje hè
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:11

Ikke, die is leuk, onze was ook prima voor het oog te zien. Maar ik heb er op internet te koop zien staan, vreselijk wat een gammele, lelijke bakken. Dan ook nog veels te duur aangeboden.
Wij hadden de cabine vanillelak en de bak donkergroen metalen delen zwart. Kost een paar spuitbussen en een pot verf maar ziet er meteen beter uit.

By the way, onze liep 1:8, maar daar is wel wat aan gedaan, want toen wij hem kochten liep hij 1:5 Geld, geld! . Nadat we er een voorspoiler op hadden gezet viel het gebruik echt gigantisch mee, wind mee en met de stroom van een vrachtwagen voor ons, scheelde enorm in verbruik en de snelheid ging ook omhoog, van 85 naar dikke 100 km per uur.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-07 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:14

ik had die vraag ook. ik heb zelf een auto die een trailer mag en kan trekken daar rij ik gewoon zo mee rond dus heb uiteindelijk een trailer erbij gekocht. het nadeel voor mij zou dan zijn geweest als ik nog een vrachtwagen erbij kocht had ik in preciepe een auto en vrachtwagen in onderhoud dus ook apk/ wegenbelasing/verzekering. onderhoud allemaal dubbel. dat heb ik nu niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:17

russel schreef:
Ikke, die is leuk, onze was ook prima voor het oog te zien. Maar ik heb er op internet te koop zien staan, vreselijk wat een gammele, lelijke bakken. Dan ook nog veels te duur aangeboden.
Wij hadden de cabine vanillelak en de bak donkergroen metalen delen zwart. Kost een paar spuitbussen en een pot verf maar ziet er meteen beter uit.

Dat wagentje is van '79, belastingvrij dus en er is wel wat werk aan, op de bekende punten voor insiders, maar in de basis een goede auto die nog zeker 10 jaar leven in zich heeft.
Het grote nadeel, ook van deze wagen, is een chronisch gebrek aan motorvermogen, 80 pk. Dit wagentje mag 5600kg wegen en mag 2000kg trekken (op kenteken!), je mag eens komen uitproberen hoe dat voelt Extreme duivel
Laatst bijgewerkt door ikke op 05-07-07 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:17

Auto en trailer is goedkoper dan auto en vrachtwagen. Zelf zou ik geen teruggekeurde vrachtwagen willen hebben, dus dan zit je al snel aan een vrachtwagenrijbewijs vast. En voor een flinke trekauto en tweepaardstrailer ben je ook nog best wat kwijt.
Maar een kleinere auto een een eenpaards of anderhalfpaards trailer zou er bij mij niet inkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:31

ikke schreef:
russel schreef:

Dat wagentje is van '79, belastingvrij dus en er is wel wat werk aan, op de bekende punten voor insiders, maar in de basis een goede auto die nog zeker 10 jaar leven in zich heeft.
Het grote nadeel, ook van deze wagen, is een chronisch gebrek aan motorvermogen, 80 pk. Dit wagentje mag 5600kg wegen en mag 2000kg trekken (op kenteken!), je mag eens komen uitproberen hoe dat voelt Extreme duivel

Wij hadden ook weinig vermogen. Idd niet erg prettig. Wij deden maar in de bocht hier bij ons om de snelweg te op te komen op de vluchtstrook rijden en de achterliggers gebaren ons in te halen. Is een scherpe bocht en dat kon echt niet met normale snelheid genomen te worden Clown . Ook het invoegen was niet altijd erg prettig als het druk was. Als hij eenmaal rolde kwamen we wel op voldoende snelheid, maar het duurde even... Clown

Het rijden op zich vond ik wel prettig. Ook leeg reed ik er vaak mee, vond ik heerlijk lekker hoog zitten, lekker groot stuur. Heb er heel veel mee opgehaald en gebracht, al mijn stro en hooi voorraden, complete verhuizingen Clown , nieuwe bank etc, Heerlijk, dat mis ik wel. Een trailer kan beduidend minder meenemen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 15:22

Cassidy schreef:
Auto en trailer is goedkoper dan auto en vrachtwagen. Zelf zou ik geen teruggekeurde vrachtwagen willen hebben, dus dan zit je al snel aan een vrachtwagenrijbewijs vast. En voor een flinke trekauto en tweepaardstrailer ben je ook nog best wat kwijt.
Maar een kleinere auto een een eenpaards of anderhalfpaards trailer zou er bij mij niet inkomen.

Leg uit waarom geen teruggekeurde vrachtwagen? En waarom geen anderhalfpaardst trailer met gewone personen auto?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:26

Misschien een stomme vraag, maar heeft iemand als eens een grotere bus gezien, waar je een paard in kunt vervoeren?

bv een hele hoge?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 15:36

Oja misschien even een klein dettail. Als ik zelf vervoer heb, ga ik hier minimaal 1 keer in de week gebruik van maken. Ik ga dan naar de clubles. Verder ongeveer 1 tot 2 keer in de maand voor concoursen. In de zomermaanden zou ik hem dan graag willen gebruiken om buitenritten te maken in natuurgebieden wat verder van huis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:06

Nagyl schreef:
Misschien een stomme vraag, maar heeft iemand als eens een grotere bus gezien, waar je een paard in kunt vervoeren?

bv een hele hoge?

Ja, die zie ik al 15 jaar; ik heb er eentje.
Nee, helaas, ook dat is een 608 van 5600kg, C-rijbewijs dus.
Ik ken wel iemand die een Mercedes 308 heeft aangepast (althans laten doen) Ding heeft hetzelfde probleem als al die B-rijbewwijsgebakjes: te weinig laadvermogen en geen motorvermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:58

Op bokt heeft een belgische bokker er een, heb een foto gezien, gaaf ding.

Een vriendin van mij heeft een camperbusje die omgebouwd is, ook een leuk ding.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:07

marquez1 schreef:
Oja misschien even een klein dettail. Als ik zelf vervoer heb, ga ik hier minimaal 1 keer in de week gebruik van maken. Ik ga dan naar de clubles. Verder ongeveer 1 tot 2 keer in de maand voor concoursen. In de zomermaanden zou ik hem dan graag willen gebruiken om buitenritten te maken in natuurgebieden wat verder van huis.

Als jij zoveel gaat rijden, doe dan niet zo krampachtig; haal je C-rijbewijs en koop een kleine vrachtwagen. Neem van mij aan, als je eenmaal zo'n kleine vrachtwagen hebt, wil nevernooit meer wat anders. Trailers al dan niet met een dikke 4x4 is dan voor mietjes, voor wanna-bees, voor..... Nou ja, voor hen die niet durven.
Het is niet zonder reden dat ik weer een vrachtwagen heb gekocht. Ik heb alles, B-C-E rijbewijs, dikke 4x4 in tweevoud, tweepaardstrailer en toch heb ik weer een vrachtwagentje gekocht. Het is gewoon de meest comfortabele manier van reizen. Ervaren? Kom eens langs en rij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:12

Ben met Ikke eens, je zult meer plezier en veiliger gaan rijden als je een vrachtwagentje koopt voor C, die zijn groter en stabieler. Kan nooit kwaad om C te hebben, vraag anders of je vader hem eerst haalt (weet niet hoe oud je bent en hoe vaardig achter het stuur).

Ik weet niet of die wel voor de deur geparkeerd mogen worden, onze was bestelbus en mocht wel. Iemand uit de buurt had bezwaar gemaakt bij de politie, die is verschillende keren gekomen en constateerde dan hij er officieel mocht staan omdat hij officieel geen vrachtwagen is. Wel belangrijk om dat te weten waar je hem anders zet. Bij de dorpsgrens of buiten de bebouwde kom, zou ik niet zo graag doen, je weet nooit vandalisme of diefstal, zeker als hij daar de hele week staat.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 13:33

Is een vrachtwagen niet een beetje overdreven voor 1 paard? Ik geloof direct dat een vrachtwagentje stabieler en comfortabeler rijd. Het valt misschien nog wel te regelen om hem bij iemand neer te zetten waar hij niet in de weg staat. Een vader heb ik helaas niet meer, dus das ook geen optie. Vrachtwagenrijbewijs is toch best duur?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:29

marquez1 schreef:
Is een vrachtwagen niet een beetje overdreven voor 1 paard? Ik geloof direct dat een vrachtwagentje stabieler en comfortabeler rijd. Het valt misschien nog wel te regelen om hem bij iemand neer te zetten waar hij niet in de weg staat. Een vader heb ik helaas niet meer, dus das ook geen optie. Vrachtwagenrijbewijs is toch best duur?

Zie foto die ik eerder plaatste,dat is mijn "nieuwe" wagen. Hier kunnen drie paarden op, maar ook met één paard gaat het uitstekend. Ik had ook maar één paard, toen ik mijn vorige wagen kocht en daar reed ik ook vaak in mijn uppie mee rond, geen probleem hoor.
C-rijbewijs duur? Ach, wat heet, hier in de buurt kun je voor 3000 tot 3500 euro je C-rijbewijs halen (pakket).
Daarbij zijn vrachtwagens goedkoper in verzekering en belasting dan die B-rijbewijsgevallen. Onderhoud maakt niks uit, dat is voor al dat spul ongeveer even duur. Als je rekend met 1000 tot 1200 euro per jaar, dan kun je aardig wat tegenslagen hebben, zonder in de problemen te komen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 15:38

Ik heb ook nog even om te denken. In september begint mijn laatste studiejaar. Daarna wil ik gaan werken. Dan heb ik ook wat meer financiele ruimte. Iedereen bedankt voor de tips en leuke reacties!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:15

ik heb sinds kort ook een vrachtwagentje gekocht...
reuze handig en vooral goedkoper als dat ik een zware auto met trailer moest kopen onderhouden!
vrachtwagentje kost me niks in wegenbelasting en in verzekering 300 euro in het jaar!
ook rijd het beter vind ik en je hebt alles in 1! zo word mijn gewone auto geen auto vol met paardenspullen en haar en hoef ik niet telkens de trailer er achter te plakken enz enz kan alles netjes in mijn wagentje kwijt (zadels hoofdstellen dekens enz enz) en in een auto wil dat wel eens tegenvallen...

ikke- > jou wagentje lijkt sprekend op de mijne! wat voor type en bouwjaar heb jij?