Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
marquez1 schreef:In de toekomst wil ik graag zelf met mijn paard overal naar toe kunnen. Ik reis nu (naar alle tevredenheid overigens) altijd met anderen mee, omdat ik geen trailer heb en geen auto die deze kan trekken. Nu zie ik al die kleine vrachtwagentjes te koop aangeboden. Voor 8000 euro heb je volgens mij al best een redelijk tweedehands vrachtwagentje voor B rijbewijs. Als je dit tegenover een nog te kopen trailer en auto zet die deze kan trekken valt dit dus nog wel mee. Een 1,5 paards trailer ben je toch al snel 2500 euro kwijt en van auto's heb ik niet zoveel verstand, maar ik neem aan dat je voor een goede occasion minimaal 6 tot 7000 euro kwijt bent. Daarbij moet je rekenen dat je in het normale woon werk verkeer ook met een grote auto moet rijden. Dit is natuurlijk ook niet goedkoop.
Weten jullie hoe het zit met de balasting van zo'n vrachtwagentje? Wie heeft voor de delfde keuze gestaan, en wat hebben jullie besloten?
Minidroppie schreef:Een vrachtwagen is denk ik wel duurder. Een auto met trailer loop ongeveer 1 op 10 (met 1 of 2 paarden erin). Een vrachtwagen daarintegen loopt denk ik wel 1 op 6. + de verzekering voor vrachtwagen is veel duurder. En als je ook nog een rijbewijs moet halen. Als ik jou was zou ik voor auto en trailer gaan. Heb geen ervaring met huren. Dus daar geef ik geen mening over.
Succes
. Nadat we er een voorspoiler op hadden gezet viel het gebruik echt gigantisch mee, wind mee en met de stroom van een vrachtwagen voor ons, scheelde enorm in verbruik en de snelheid ging ook omhoog, van 85 naar dikke 100 km per uur. russel schreef:Ikke, die is leuk, onze was ook prima voor het oog te zien. Maar ik heb er op internet te koop zien staan, vreselijk wat een gammele, lelijke bakken. Dan ook nog veels te duur aangeboden.
Wij hadden de cabine vanillelak en de bak donkergroen metalen delen zwart. Kost een paar spuitbussen en een pot verf maar ziet er meteen beter uit.

ikke schreef:russel schreef:Ikke, die is leuk, onze was ook prima voor het oog te zien. Maar ik heb er op internet te koop zien staan, vreselijk wat een gammele, lelijke bakken. Dan ook nog veels te duur aangeboden.
Wij hadden de cabine vanillelak en de bak donkergroen metalen delen zwart. Kost een paar spuitbussen en een pot verf maar ziet er meteen beter uit.
Dat wagentje is van '79, belastingvrij dus en er is wel wat werk aan, op de bekende punten voor insiders, maar in de basis een goede auto die nog zeker 10 jaar leven in zich heeft.
Het grote nadeel, ook van deze wagen, is een chronisch gebrek aan motorvermogen, 80 pk. Dit wagentje mag 5600kg wegen en mag 2000kg trekken (op kenteken!), je mag eens komen uitproberen hoe dat voelt
. Ook het invoegen was niet altijd erg prettig als het druk was. Als hij eenmaal rolde kwamen we wel op voldoende snelheid, maar het duurde even...
, nieuwe bank etc, Heerlijk, dat mis ik wel. Een trailer kan beduidend minder meenemen. Cassidy schreef:Auto en trailer is goedkoper dan auto en vrachtwagen. Zelf zou ik geen teruggekeurde vrachtwagen willen hebben, dus dan zit je al snel aan een vrachtwagenrijbewijs vast. En voor een flinke trekauto en tweepaardstrailer ben je ook nog best wat kwijt.
Maar een kleinere auto een een eenpaards of anderhalfpaards trailer zou er bij mij niet inkomen.
Nagyl schreef:Misschien een stomme vraag, maar heeft iemand als eens een grotere bus gezien, waar je een paard in kunt vervoeren?
bv een hele hoge?
marquez1 schreef:Oja misschien even een klein dettail. Als ik zelf vervoer heb, ga ik hier minimaal 1 keer in de week gebruik van maken. Ik ga dan naar de clubles. Verder ongeveer 1 tot 2 keer in de maand voor concoursen. In de zomermaanden zou ik hem dan graag willen gebruiken om buitenritten te maken in natuurgebieden wat verder van huis.
marquez1 schreef:Is een vrachtwagen niet een beetje overdreven voor 1 paard? Ik geloof direct dat een vrachtwagentje stabieler en comfortabeler rijd. Het valt misschien nog wel te regelen om hem bij iemand neer te zetten waar hij niet in de weg staat. Een vader heb ik helaas niet meer, dus das ook geen optie. Vrachtwagenrijbewijs is toch best duur?