Ik ben bekend met de kritische houding van Bokt, en daar ga ik in dit topic even goed gebruik van maken. Ik zit namelijk nogal te twijfelen, en ik wil erg graag jullie mening horen.
Het zit zo:
Ruim twaalf jaar geleden ben ik begonnen met rijden. Op mijn manege stond toen een veulentje; Elliot. Ik ben hem uit het oog verloren tijdens zijn verdere jeugd, maar toen hij oud genoeg was om bereden te worden is hij teruggekeerd op de manege.
Natuurlijk heb ik (toen hij eenmaal zo ver was) ook op hem gereden, en ik was binnen de korste keren compleet verliefd. Het is een grote E-pony met flink wat arabisch bloed (foto staat onderin mijn profiel, goed zoeken
). Ook toen ik groot genoeg was om op paarden te rijden, ben ik regelmatig blijven rijden op Elliot. Minstens zo vaak als ik erop heb gezeten heb ik er ook afgelegen, het is een vrolijke knul. Toch heb ik erg veel plezier met hem gehad, en in vele jaren tijd een goede band met hem opgebouwd.
Anderhalf jaar geleden, ben ik echter bij de manege vertrokken. Ik had het daar niet meer naar mijn zin en ben op zoek gegaan naar een verzorgpaardje. Ik heb ongelooflijk veel plezier in het rijden van mijn verzorgpaardje, maar ik begin toch te verlangen naar een volgende stap: een eigen paard.
Nu heb ik als klein meisje (tja, echt penny
) een belofte tegenover mijzelf gemaakt. Mijn eerste paardje wordt Elliot, die ik van de manege ga vrijkopen. Dat verdient hij gewoon. Constant beginners op je rug is nu eenmaal niet de meest geweldige toekomst voor een paard. Nu het bij mij begint te kriebelen voor een eigen paard, is die belofte weer om hoog gekomen.
Ik ben mij bewust van de verantwoordelijkheid van een eigen paard, en ik weet dat ik er voldoende tijd en geld voor kan vrijmaken (ook als er iets onverwachts gebeurd). Maar nu wil ik graag weten of het verstandig is om deze jeugddroom uit te laten komen.
Is het wel slim om een (nu bijna 13 jarig) paard uit zijn vertrouwde omgeving te halen? Hij heeft nooit ergens anders gestaan, behalve in de wei tijdens de zomermaanden.
Kan ik hem wel de beweging geven die hij gewend is? Hij loopt nu vaak meerdere uren op een dag, het zijn wel beginnerslessen, maar hij loopt kwa conditie er de grootste paarden uit.
Hij is praktisch nooit dressuurmatig gereden. Af en toe zaten er wel gevorderden op zijn rug, maar vaak was dat niet. Ontspanning is daarom heel erg moeilijk voor hem. Zou ik dit met training nog kunnen veranderen? Ook op zijn leeftijd?
Binnenkort ga ik terug naar de manege, en ga ik weer eens een keertje met hem rijden. Ik heb erg veel bijgeleerd in de afgelopen anderhalf jaar, en ik wil graag weten of en hoe ik dat bij hem kan vormgeven.
Als ik hem neem (voor de duidelijkheid, nog absoluut niet zeker!), zou hij waarschijnlijk pas in 2008 komen. Allereerst zou ik hem dan een paar maanden op de wei willen hebben, en hem daarbij alleen willen longeren en hem laten wennen aan de omgeving en aan een vaste verzorger. Het lopen aan de longe biedt mij de kans om hem te leren om over zijn rug te lopen. Pas na enkele maanden zou ik hem weer gaan oppakken wat betreft het rijden.
Lijkt dit jullie een verstandige aanpak?
Oh ja, het hoeft van mij geen wedstrijdpaard te worden. Gewoon een recreatiepaardje wat dressuurmatig zo getrained wordt dat hij zijn rug goed leert gebruiken, opdat hij zelf zo min mogelijk last heeft van een ruiter.
Nou Bokt, laat jullie van jullie beste kant zien: Wat vinden jullie er van? Schroom niet om negatief te zijn, ik kan wel tegen een stootje, en ik weet dat het niet makkelijk gaat worden met hem. Maar laat het natuurlijk ook weten als jullie hier positief tegenover staan!

ps. Als het hier niet goed staat, laat het dan even weten. Maar ik kon zo snel niet een beter topic voor mijn vragen vinden. Alvast bedankt allemaal!
Edit:
Ik zet zijn foto wel even hieronder neer als link:
http://i44.photobucket.com/albums/f4/mariettek/Elliot.jpg

Je kunt met training veel doen, bovendien zijn manegepaarden vaak geen zeurpietjes, ze zijn wel wat gewend. Ontspanning en zo is kwestie van training (dan ben ik blij dat ik in een manege rijd waar de paarden gewoon 90% van de tijd nageeflijk gereden worden). Het ziet er een erg leuk paardje uit