Penny droom als eigen paard, wel of niet verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

Penny droom als eigen paard, wel of niet verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 15:01

Hallo allemaal,

Ik ben bekend met de kritische houding van Bokt, en daar ga ik in dit topic even goed gebruik van maken. Ik zit namelijk nogal te twijfelen, en ik wil erg graag jullie mening horen.

Het zit zo:
Ruim twaalf jaar geleden ben ik begonnen met rijden. Op mijn manege stond toen een veulentje; Elliot. Ik ben hem uit het oog verloren tijdens zijn verdere jeugd, maar toen hij oud genoeg was om bereden te worden is hij teruggekeerd op de manege.
Natuurlijk heb ik (toen hij eenmaal zo ver was) ook op hem gereden, en ik was binnen de korste keren compleet verliefd. Het is een grote E-pony met flink wat arabisch bloed (foto staat onderin mijn profiel, goed zoeken Knipoog ).
Ook toen ik groot genoeg was om op paarden te rijden, ben ik regelmatig blijven rijden op Elliot. Minstens zo vaak als ik erop heb gezeten heb ik er ook afgelegen, het is een vrolijke knul. Toch heb ik erg veel plezier met hem gehad, en in vele jaren tijd een goede band met hem opgebouwd.

Anderhalf jaar geleden, ben ik echter bij de manege vertrokken. Ik had het daar niet meer naar mijn zin en ben op zoek gegaan naar een verzorgpaardje. Ik heb ongelooflijk veel plezier in het rijden van mijn verzorgpaardje, maar ik begin toch te verlangen naar een volgende stap: een eigen paard.

Nu heb ik als klein meisje (tja, echt penny Bloos ) een belofte tegenover mijzelf gemaakt. Mijn eerste paardje wordt Elliot, die ik van de manege ga vrijkopen. Dat verdient hij gewoon. Constant beginners op je rug is nu eenmaal niet de meest geweldige toekomst voor een paard.

Nu het bij mij begint te kriebelen voor een eigen paard, is die belofte weer om hoog gekomen.
Ik ben mij bewust van de verantwoordelijkheid van een eigen paard, en ik weet dat ik er voldoende tijd en geld voor kan vrijmaken (ook als er iets onverwachts gebeurd). Maar nu wil ik graag weten of het verstandig is om deze jeugddroom uit te laten komen.
Is het wel slim om een (nu bijna 13 jarig) paard uit zijn vertrouwde omgeving te halen? Hij heeft nooit ergens anders gestaan, behalve in de wei tijdens de zomermaanden.
Kan ik hem wel de beweging geven die hij gewend is? Hij loopt nu vaak meerdere uren op een dag, het zijn wel beginnerslessen, maar hij loopt kwa conditie er de grootste paarden uit.
Hij is praktisch nooit dressuurmatig gereden. Af en toe zaten er wel gevorderden op zijn rug, maar vaak was dat niet. Ontspanning is daarom heel erg moeilijk voor hem. Zou ik dit met training nog kunnen veranderen? Ook op zijn leeftijd?

Binnenkort ga ik terug naar de manege, en ga ik weer eens een keertje met hem rijden. Ik heb erg veel bijgeleerd in de afgelopen anderhalf jaar, en ik wil graag weten of en hoe ik dat bij hem kan vormgeven.

Als ik hem neem (voor de duidelijkheid, nog absoluut niet zeker!), zou hij waarschijnlijk pas in 2008 komen. Allereerst zou ik hem dan een paar maanden op de wei willen hebben, en hem daarbij alleen willen longeren en hem laten wennen aan de omgeving en aan een vaste verzorger. Het lopen aan de longe biedt mij de kans om hem te leren om over zijn rug te lopen. Pas na enkele maanden zou ik hem weer gaan oppakken wat betreft het rijden.

Lijkt dit jullie een verstandige aanpak?

Oh ja, het hoeft van mij geen wedstrijdpaard te worden. Gewoon een recreatiepaardje wat dressuurmatig zo getrained wordt dat hij zijn rug goed leert gebruiken, opdat hij zelf zo min mogelijk last heeft van een ruiter.

Nou Bokt, laat jullie van jullie beste kant zien: Wat vinden jullie er van? Schroom niet om negatief te zijn, ik kan wel tegen een stootje, en ik weet dat het niet makkelijk gaat worden met hem. Maar laat het natuurlijk ook weten als jullie hier positief tegenover staan! Haha!

ps. Als het hier niet goed staat, laat het dan even weten. Maar ik kon zo snel niet een beter topic voor mijn vragen vinden. Alvast bedankt allemaal!

Edit:
Ik zet zijn foto wel even hieronder neer als link:
http://i44.photobucket.com/albums/f4/mariettek/Elliot.jpg

Imre

Re: Penny droom als eigen paard, wel of niet verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:10

Eerste vraag: is hij wel te koop? Vraag twee: is hij 100% gezond, zo niet kan jij leven met zijn eventuele beperkingen?

Ik heb een jaar geleden hetzelfde gedaan: ik heb een toen 17 jarige IJslander gekocht van een manege op Vlieland waar hij al 8 jaar begeleidingspaard voor buitenritten was. In het hoogseizoen liep hij 2 - 4 uur per dag. Hij moest daar weg omdat hij al wat ouder werd en last van zijn rug begon te krijgen. Ik kom al jaren op die stal en heb er ook een half jaar gewerkt. Net als jij wilde ik graag een paard dat ik al kende. Zijn rugproblemen zouden met gericht trainen en minder hard werken beter worden, dus die gok wilde ik wel wagen. Het is namelijk een ontzettend leuk paard! Haha! Bovendien heb ik totaal geen wedstrijdambities, dus hij hoeft niet de sterren van de hemel te lopen. Inmiddels is hij twee keer behandeld door een ostheopaat en gaat het erg goed met zijn rug!

Ik ben Jónas ook dressuurmatig gaan rijden. In stap netjes aan de teugel en over zijn rug, veel overgangen en figuren. Dat gaat nu super, dus gaan we wat harder aan de slag om het ook in draf netjes voor elkaar te krijgen. Stapje voor stapje, veel rekening houdend met zijn lijf. Ik rij trouwens voornamelijk buiten, maar dat maakt natuurlijk niet uit. Daar kan je net zo goed overgangen en figuren of zijgangen rijden. Longeren is zeker een goed idee. Ik gebruik daarvoor de dubbele longe of een slofteugel zodat hij netjes naar beneden blijft. Tijdens het rijden gebruik ik nooit hulpmiddelen.

Ik denk dat het het belangrijkst is dat je goed bedenkt wat je met een paard zou willen bereiken. Wil je een leuk recreatiepaard dan is dit misschien wel een goed idee. Lachen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 15:14

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hij staat nu niet zozeer te koop, al heb ik wel vaker meegemaakt dat met een goed bod de manegepaarden verdwenen.
Ook heeft de manege langzamerhand het einde van zijn bestaan bereikt en worden er steeds meer paarden verkocht dan er binnen komen. Ik wil graag voorkomen dat hij de handel in gaat of uiteindelijk bij de slager terecht komt.

Zijn doel is puur recreatief, als ik ooit nog wedstrijden wil gaan rijden, dan zal dat (tenzij hij helemaal opbloeit) niet op Elliot zijn, maar misschien nog op mijn huidige verzorgpaardje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:16

Als ik zou beslissen om hem te gaan kopen zou ik er eerst op willen rijden en goed aan willen voelen hoe hij nu in elkaar zit. En dan moet hij idd nog te koop komen voor een schappelijk bedrag (en geen fantasieprijzen) en zoals hierboven is aangegeven: te koop zijn.
Qua gedrag en rijtechnisch kunnen: sommige dingen zijn recht te breien, andere absoluut niet. Het feit dat hij nooit anders heeft gekend dan die manege maakt helemaal niets uit, en ze wennen snel genoeg op een andere stal. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je een compleet ander paard vindt dan op die manege: een aantal uren lopen of bij jouw een uurtje (al dan niet aangevuld met weidegang) kunnen een paard compleet veranderen. In zijn voordeel, maar ook in zijn nadeel.

Dus: ga weer terug naar die stal, rij op Elliot, probeer weer contact te leggen. Dat jij verkikkerd was op dat uiterlijk betekend niet dat het niet nog steeds onder het zadel klikt. Wees eerlijk tegenover jezelf, en besef: geen handvol, maar een landvol met mogelijk geschikte paarden. En een paard kopen om te voorkomen dat hij de handel in gaat: niet iedere handelaar is slecht, en heel veel paarden komen ook via een handelaar goed terecht...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:21

Idd zelfde als hierboven, wees eerlijk tegen jezelf.
En als je hem koopt maak dan de afspraak met de manege dat ze hem eventueel terug kunnen nemen mocht het niet goed gaan in de nieuwe omgeving. Op de manege waar ik heb gereden kwam een oud-manegepaard nog regelmatig terug omdat hij anders de groep teveel miste en dan mocht hij mee naar buiten en meelopen in de lessen. Puur omdat ze echt maatjes had in die groep waar ze niet lang zonder kon (werd ze dof, zielig, alleen).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:23

Als de manege opgedoekt wordt zal er geen weg terug meer zijn....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:38

Ik was ook bang dat die van mij heel anders/feller zou worden nu hij minder uren loopt, maar dat is gelukkig niet zo. Hij is blij en vindt het leuk om te werken. Hij was ook erg snel gewent aan zijn nieuwe omgeving.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:41

Los van wat hierboven allemaal staat ( en in meer of mindere mate zeker van belang is), kun je zonder met je ogen te knipperen 500 euro per maand missen??? Zo niet, rustig verder dromen, maar zeker niet daarnaar handelen. Voor minder kun je geen paard hebben, ECHT NIET!!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:55

Pardon ikke? Ik heb twee paarden (een paard en een shetje) en die kosten samen MAXIMAAL 350 € per maand hoor en ze staan in pension.

Mariettek, allereerst vind ik Elliot wel een leuk ding om te zien hoor!! En wat...tja...principieel dat je vasthoudt aan je belofte, knap!

Ik ben het eigenlijk met Cassidy eens. Een manegepaard heeft ook zo z'n voordelen. Bij ons op stal staat er ook eentje, die is echt 100% bom proof (ligt ook aan het paard natuurlijk), ze zijn veel gewend en hebben vaak een bereconditie. Ze zijn misschien wat minder soepel, soms wat eigewijzer maar niets is onoverkomelijk. Als Elliot gezond en te koop blijkt en je voelt er nog steeds hetzelfde bij als een aantal jaren geleden, waarom niet? Waar ben je bang voor?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:57

Arnhem is een ander prijskaartje dan het Gooi (even gegeneraliseerd). En die 350 Euro, zit daar alles bij in? Je lessen, vervanging van spullen die stuk gaan, benzine van en naar stal, verzekering, smid, DA, inentingen, aanschaf zadel, hoofdstel, dekens?
Je kunt beter royaal rekenen en uiteindelijk overhouden, dan dat er iedere maand een stukje ontbreekt. Want op de lange duur gaat dat niet goed.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-07-07 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:58

Hmmm, ik had niet naar het hoe en waar gekeken maar dan heb ik geluk blijkbaar. En Cassidy, ik reken uiteraard ook ruim, ERG ruim zelfs.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:59

Wat een onzin! Ik betaal 70 euro in de maand voor weidegang inclusief hooi, krachtvoer/muesli betalen we wel zelf. Kosten van ontwormen en smid (4x per jaar, paard staat zonder ijzers en heeft goede voeten) zijn te overzien. Enten niet vergeten en verzekering (als je die hebt/neemt) en eventueel lidmaatschap van een stamboek. Ik kom dan aan 150 euro gemiddeld per maand, heb namelijk een eczeempaard en moet ook nog de nodige smeersels en dekens kopen.

Nou loopt het bedrag natuurlijk flink op afhankelijk van je stalling, wel of niet op ijzers, transport naar wedstrijden, lessen etc, maar om meteen te roepen dat elk paard 500 euro per maand kost is wat kort door de bocht.

Ik heb trouwens wel een aparte spaarrekening voor als er iets is, zoals bijvoorbeeld een hoge dierenartsrekening of - zoals onlangs - de aanschaf van een ander zadel.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 16:29

De kosten verschillen natuurlijk gigantisch. Hij zou (als het allemaal doorgaat) misschien op stal Staal komen te staan. Daar staat mijn verzorgpaardje ook, en is er altijd iemand die even een helpende hand kan bieden.
De stallingskosten zijn daar (als ik het goed heb) rond de 275 euro per maand (daar heb ik voer en hooi enz al bijgerekend). De hoefsmid komt hier natuurlijk nog bij, evenals de dierenarts. Voordeel is dat hij (tot nog toe) geen ijzers nodig heeft gehad, dus dat kan hopelijk zo voortduren.
Ik heb er rekening mee gehouden dat het veel geld kost, en ik kan ook zeggen dat ik een flinke (echt flinke) spaarpot heb om geld uit te halen. Ook kan ik over een jaar flink gaan werken, want dan is mijn opleiding afgelopen.
De kosten van zadel/hoofdstel/dekjes/peesjes/enz. zijn natuurlijk eenmalig, en ik heb al aardig wat spulletjes. Dit soort kosten reken ik gewoon bij de aankoopprijs, aangezien ik niet van plan ben om regelmatig nieuwe zadels te kopen Knipoog . Maar zonder grapjes, deze spullen hoef je niet maandelijks aan te vullen.

Ik reken in totaal (dus zonder eenmalige aankopen) op een bedrag tussen de 300 en 350 per maand. Mijn verzorgpaardje wordt ook gehouden voor dat bedrag, en aangezien die maar iets groter is, maar verder hetzelfde wordt gehouden, lijkt mij dat reeel.
Daarnaast wil ik misschien een verzorgster nemen. In deze omgeving is het gebruikelijk dat iemand daar voor betaalt (zo'n 75 euro per maand voor twee keer in de week). Dat levert mij weer wat extra geld op, en geeft mij wat meer bewegingsvrijheid kwa tijd.
Geld komt dus wel goed (ik vind het alleen maar logisch dat je daar goed over nadenkt voor je een eigen paard aanschaft). Maar bedankt voor het meedenken! Haha!

Het plan zit stevig vast in mijn hoofd, en komt om eerlijk te zijn alleen maar steviger in mijn hoofd te zitten. Maar ik wacht eerst onze hereniging af. Even kijken of het inderdaad nog klikt.
Kom maar op met meer aanmerkingen, ik ben benieuwd of ik echt overal aan gedacht heb! Pling

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:51

Denk hier ook eens overna:
- kan je rustig met hem het bos in
- kan hij alleen in de bak lopen (manegepaard he Knipoog )
- heeft hij wel écht een goed karakter
- past hij in het geheel wel bij jou
- heb je wel genoeg tijd met een eigen paard én een verzorgpaard
Alsjeblieft; neem dit paard niet alleen omdat je het jezelf beloofd hebt, als je weer naar hem gaat kijken om een proefrit te maken, prent jezelf dan in dat je hem nog nooit gezien hebt en dat dit je eerste indruk is. Een paard kan veranderen, zeker een manegepaard kan qua karakter gigantisch verandert zijn. Dus ga niet uit van het plezier wat je vroeger van hem gehad hebt, kijk naar hoe hij nú is. Wie weet is het wel net zo'n leuk paard als het vroeger was, maar neem het zekere voor het onzekere. Anders zit je straks met een paard wat toch niet echt in de smaak valt.

Kijk ook even op marktplaats en bij je in de omgeving of je wat leuks tegenkomt, wie weet bevalt dat nóg beter dan Elliot en meerdere paarden bekijken en uitproberen kan geen kwaad. Knipoog

Laat je trouwens niet gek maken door sommige bokkers hier, ik heb 3 paarden staan en ik heb het helemaal niet zo breed in het geld, maar ik kan me prima redden en ze komen allemaal niks te kort. Dus ga er alsjeblieft niet vanuit dat paarden 500,- per maand kosten. Ik betaal incl. veearts en hoefsmid maar €350 voor drie (!!) paarden per 2 maanden. Het verschilt natuurlijk per regio, maar 500 per maand is absurt. Knipoog

Ik weet niet of je op langer of korter termijn een paard gaat kopen, maar in ieder geval alvast veel succes. Lachen

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:06

Ik vind het leuk dat je je aan je belofte wilt houden en de pony een fijne tehuis geven.
Het is ook goed dat je er erg over na denkt wat de kosten zullen zijn en dat je je voorbereid op eventuele niet voorziene kosten.
Maar ik zou toch eerst aan de manege gaan vragen of ze degelijk intressen hebben om Elliot te verkopen?Bij een goede lespony denkt elke manege 2x na voor deze te verkopen.
Als je met zekerheid kan zeggen dat ze hem willen verkopen kan je hem bv. enkele weken leasen.Zo heb je alle tijd en ruimte om hem goed te leren kennen; ga het bos in met hem, rijdt evt. een wedstrijdje mee om te zien hoe hij reageert op vreemd terrein, ga in groep wandelen,was hem eens, spuit zijn benen af,...Ik noem maar op!
Ik zou hem zeker ook voor je hem least laten keuren door de DA, als er toch iets mis zou zijn bespaart je dit een hoop ellende!Dat je je niet hecht aan hem gedurende de lease tijd en dat hij erna toch opmerkingen zou hebben.
Is alles in orde qua DA en is hij in alle opzichten geslaagd bij jou (bos,beek,stal,trailer,...) zie ik geen reden waarom je hem niet zou kopen?

btw: vind het een héél mooi paardje om te zien, zijn bouw spreekt me erg aan! Knipoog

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:20

Dank jullie wel voor de reacties. Ik vermoed (98 procent zeker) dat de manege hem wel wil verkopen. Voordat ik alle plannen ga maken ga ik daar natuurlijk honderd procent van maken!
Reken maar dat ik kritisch zal zijn bij het beoordelen van hem als ik ga proefrijden. Het is immers de bedoeling dat ik hem voor de rest van zijn leven houd!
Leasen is waarschijnlijk geen optie. Ook zal terugbrengen niet gaan. Wel zou ik meerdere keren een losse 'les' kunnen nemen, waardoor ik in mijn eentje met hem kan rijden en hem ook weer eens buiten kan proberen.
Alleen in de bak is geen probleem. Dat heb ik eerder ook wel gedaan, en volgens mij is hij daarin niet veranderd.

Ik vind het wel een hele goeie om met hem te gaan wandelen en een trailer uit te proberen. Beiden heeft hij volgens mij nog nooit gedaan!

Krijg gewoon kriebels in mijn buik van de zenuwen, en dat terwijl er nog helemaal niets zeker of duidelijk is! Haha!

ps. De DA opzoeken vind ik ook alleen maar logisch. Anders koop ik hem straks alleen maar om zijn kwalen op te knappen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:23

Sees schreef:
Pardon ikke? Ik heb twee paarden (een paard en een shetje) en die kosten samen MAXIMAAL 350 € per maand hoor en ze staan in pension.

En verder?? Ik heb al 20 jaar paarden, ik weet redelijk goed wat ze kosten. Voor 500 euro kun je rustig een paard houden, zonder dat je je zorgen hoeft te maken om je financiële situatie. Hoef je ook geen topics te starten of je je paard wel zal verzekeren, want ja, zo'n operatie....... Dat kun je dan namelijk gewoon betalen......
Sees schreef:
Mariettek, allereerst vind ik Elliot wel een leuk ding om te zien hoor!! En wat...tja...principieel dat je vasthoudt aan je belofte, knap!

Ik ben het eigenlijk met Cassidy eens. Een manegepaard heeft ook zo z'n voordelen. Bij ons op stal staat er ook eentje, die is echt 100% bom proof (ligt ook aan het paard natuurlijk), ze zijn veel gewend en hebben vaak een bereconditie. Ze zijn misschien wat minder soepel, soms wat eigewijzer maar niets is onoverkomelijk. Als Elliot gezond en te koop blijkt en je voelt er nog steeds hetzelfde bij als een aantal jaren geleden, waarom niet? Waar ben je bang voor?

Ik heb 17 jaar een ex-manegepaard gehad en als ik nu weer zo'n leuk manegepaard tegen het lijf zou lopen als die oude muts, dan deed ik het gelijk weer, daar zou ik geen seconde over twijfelen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:30

ik zou het gewoon doen hoor!
oke je haalt hem uit zijn oude omgeving, maar hij verdient wel een tweede leven als prive paard, wat uiteindelijk veel leuker voor hem is!
en je voorkomt dat hij aan het eind van het ritje naar de slager moet (of jij moet tot die keuze komen later maar das wat anders).

je hebt je verzorgpaard nog, dus al zou deze pony alleen maar in de wei kunnen staan, het voelt vast heerlijk als hij echt van jou is!
ikzelf zou daar eerder voor kiezen dan voor een vreemd paard hoor!
erg leuk zeg, dat je op zich je kinderdroom waar kan maken,
en veel succes met je beslissing!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:32

Als hij medisch in orde is, en je vindt het nog steeds een leuk dier, ga ervoor dan Ja Je kunt met training veel doen, bovendien zijn manegepaarden vaak geen zeurpietjes, ze zijn wel wat gewend. Ontspanning en zo is kwestie van training (dan ben ik blij dat ik in een manege rijd waar de paarden gewoon 90% van de tijd nageeflijk gereden worden). Het ziet er een erg leuk paardje uit Ja

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:47

Ik ga helemaal mee met de bovenstaande dingen.

Ben alleen benieuwd wanneer jij hem weer zult zien en wanneer je weer op hem gaat rijden?
Haha! Klinkt iig als een penny droom die (misschien) nog zal uitkomen ook!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:00

Begin hier achter de computer helemaal enthousiast te worden. Denk dat ik morgen eens ga bellen met de manege om een afspraak te maken. Hij moet al vaak genoeg lopen, dus ik moet langs komen op een voor hem rustige dag. Kans dat ik dan komende maandag terecht kan (is een hele rustige dag kwa lessen).
Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte! Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:01

Oe, spannend!
Ben erg benieuwd!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:12

Probeer hem inderdaad ook alleen in de bak en tijdens een buitenritje als dat kan. Ja Hij moet natuurlijk wel in zijn eentje willen lopen.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:39

Houd ons zeker op de hoogte!!:D
Wij willen details Haha!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:42

Ok Ikke jij had ook de eventuele onvoorziene DA kosten daarbij berekend? Die haal ik idd uit een potje en reken ik dus niet bij de maandkosten.

Mariettek, ik ben heel benieuwd. hou je ons op de hoogte?