Paard is erg onrustig op terugweg met trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dapple

Paard is erg onrustig op terugweg met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:43

Sinds een jaar is mijn paard (14 jaar) erg onrustig op de trailer. Echter alleen op de terugweg. Op de heenweg hoor of voel je hem niet.

Ik heb echt vanalles geprobeerd. Met deken, zonder deken, met diverse soorten bescherming (ook zonder, maar dat durf ik niet meer), lang en kort vastgezet, strak tussen de stangen, ruimte tussen de stangen, het wil allemaal niet baten. Alleen op de terugweg staat mijn paard niet stil.

Ik heb altijd een Toyota Landcruiser voor de trailer gehad (brede anderhalf paards Atec van 8 jaar oud) (of iets van dat kaliber) en nu een Ford Mondeo. Sinds die tijd is het ongeveer begonnen. Trailer hangt netjes achter de auto (niet voor of achterover of iets dergelijks) trailer is helemaal in orde en de auto kan het makkelijk trekken (mag 1800 kilo trekken, trailer + paard samen 1100 kilo).

Ik neem mijn paard regelmatig mee, op concours, springles, dressuurles, oefencross en lekker een strand- of andere buitenrit. Hij loopt zo de trailer op, kan hem in mijn eentje makkelijk laden en lossen, zo makkelijk. Ik reis niet echt ver met hem, ik heb bijna alles binnen een uur rijden.

Hij staat op zijn gemak een uur of langer te wachten voordat we vertrekken (dus als we klaar zijn met les of de rit) en zodra we weg zijn begint hij. Ben ik weer thuis, staat hij gerust een half uur te wachten voor dat ik hem uit kan laden, helemaal niet onrustig of zo.

Wat doet hij dan precies: Hij 'springt" van het ene voorbeen op het andere en zwaait met zijn voorbeen gebogen. Dit veroorzaakt onbalans in trailer, zodat hij regelmatig moet 'bijspringen' om het recht te houden. Natuurlijk voel ik daar met de auto het een en ander van, gelukkig blijft het rijdbaar, maar het is lastig om rustig te blijven, omdat ik het idee heb dat hij over de stang wil komen. Verder blijft hij onrustig van links naar rechts stappen en op een gegeven moment komt er zelf een piaffe uit......

Ik heb een zelf gemaakte zadelkamer in mijn trailer, die al een keer heeft voorkomen dat mijn paard over de stang gekukeld is (gelukkig).

Ik heb een tijdje gedacht dat het aan het feit lag dat hij moest plassen, die gedachte is weg, want meneer plast gewoon op concours op een rustig plekje of zelfs in de trailer (dit gaat alleen niet zo gemakkelijk)

Het is een heel verhaal geworden, maar de vraag is: heeft iemand nog ideeen??

ElCamino

Re: Paard is erg onrustig op terugweg met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 07:56

Jeetje... dat is lastig, ik kan zo gauw niks bedenken. Misschien weet hij gewoon dat hij naar huis gaat na zo'n dag en is hij daar wat opgewonden over. Dan zou je misschien na een ritje ergens niet meteen naar huis kunnen rijden maar eerst ergens anders heen...maar dat is ook zo'n gedoe.
Krijgt hij misschien thuis meteen eten en wil hij dat...komt er misschien opgekropte spanning uit die hij heeft gehad van je ritje...moeilijk hoor..