Paard met rontgenlogische opmerking kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaroR

Paard met rontgenlogische opmerking kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 15:40

Hallo,
Ik ben een tijdje op zoek naar een paard ,
en nu had ik een paard gevonden dat mij aanstond , maar nu blijkt het dat op rontgen foto's
een opmerking te zien is : verbeende hoefkraakbeenderen
Het paard heeft er volgens de eigenaar helemaal geen last van ..

Zouden jullie het paard kopen of niet ?

it_is_me

Re: Paard met rontgenlogische opmerking kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:43

Ik zou hem niet kopen, maar verder zoeken naar een paardje die wel gezond is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:48

Met de onderzoekend DA overleggen Lachen Die kan je vast alles vertellen over de risico's. Mij lijkt het niet verstandig, ik denk dat hij hier later zeker wel last van gaat krijgen. Hoe oud is het paard, en voor wat voor doel wil je hem kopen?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:50

idd even met de d.a overleggen ..
die van mij had ook een opmerking en is geopereerd is nu helemaal goed alleen niet goedgekeurd vanwege dat je ziet dat hij geopereerd is ..

heb er wel een toppaard voor !!! Knipoog

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 15:51

het paard is 7 jaar en rijdt op M- niveau , ik zou hem gewoon willen gebruiken om aventoe een wedstrijdje te rijden ..

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 15:51

doom schreef:
die van mij had ook een opmerking en is geopereerd is nu helemaal goed alleen niet goedgekeurd vanwege dat je ziet dat hij geopereerd is ..

Dus je kan dat laten opereren?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:56

Ik denk dat als je hem voor de sport gaat gebruiken, hij hier echt last van gaat krijgen. Ook zal hij volgens mij eerder last hebben van artrose, omdat hij dus geen kraakbeen heeft om het gewricht te beschermen. Daarbij misschien bewegingsbeperkingen, omdat door het verbeende kraakbeen het gewricht niet zo soepel is als zou moeten. Ik zou hierzelf dus niet aan beginnen Maar iig echt even met de DA overleggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:57

CaroR schreef:
Hallo,
Ik ben een tijdje op zoek naar een paard ,
en nu had ik een paard gevonden dat mij aanstond , maar nu blijkt het dat op rontgen foto's
een opmerking te zien is : verbeende hoefkraakbeenderen
Het paard heeft er volgens de eigenaar helemaal geen last van ..

Zouden jullie het paard kopen of niet ?

Nee nooit. Geen hand vol maar een land vol. Ellende heb je al genoeg, zelfs met een gezond paard.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:58

CaroR schreef:
doom schreef:

Dus je kan dat laten opereren?

Nee dat zeg ik niet .. Ik zou niet weten wat het inhoud ..?? haha
Maar wat je titel is paard met rontgenlogische opmerking kopen ..?? is in mijn geval omdat het operatief te verwijderen was een JA! Knipoog
omdat ik nu gewoon een 100 % goed paard heb gekocht .. Maar wat nooit meer goedgekeurd kan worden op de rontgen omdat je op de foto de operatielittekens ziet ..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:59

Erg jong volgens mij op 7-jarige leeftijd en dan al verbening van het hoefkraakbeen.Ik zou het inderdaad even overleggen met je DA.Er zijn tenslotte meerdere paarden op de wereld...mocht je wel tot aankoop overgaan dan zal er toch wel het een en ander aan de prijs moeten gebeuren.Ik neem aan dat hij aardig wat moet kosten als je er een röngenologisch onderzoek aan koppeld.
Als ik het goed heb en de verbening is compleet raak je wel enorm veel souplesse kwijt in de beweging...ik zal het morgen eens aan mijn stalhouder vragen...die heeft bijna zijn hele leven met dit soort bijltjes gehakt Knipoog .
Ga ondertussen wel alvast verder kijken naar andere paarden,voor de recreatie en af en toe een proefje...daar zijn er veel meer van Ja

Groetjes,Tinky

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:03

Het begint juist bijna altijd vroeg. Zodra de verbening helemaal heeft plaats gevonden kun je meestal probleemloos verder rijden, zolang het proces nog aan de gang is heb je grote kans op perioden van kreupelheid die wel weer vanzelf over gaat. Het komt vaak voor bij koudbloeden en vooral friezen. Soms is speciaal beslag nodig. Het gaat vast wel tenkoste van de souplesse maar dat hoeft geen bezwaar te zijn als je niet de sport in wil.
Of ik hem zou kopen hangt af van de prijs en het gebruiksdoel. Voor recreatie en een L proefje met maximaal 2000 euro zie ik er geen bezwaar in.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:20

verbeend hoefkraakbeen zou ik niet doen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:26

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:33

zeker niet doen, voor de sport is hij al snel niet meer geschikt denk ik zo , en hoe duur of goedkoop een paard ook is, denk aan het verdriet dat je ervan zult hebben als het mis gaat !

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:04

-> TAO

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:28

Valt mee hoor, merries worden er bij het KWPN zelfs PROK mee. Een paard KAN er last van krijgen, maar dit HOEFT niet. Het is een nevenbevinden, waar een paard ook niet op afgekeurd hoeft te worden (mits het niet in een ernstige staat is).

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:21

ik zou het gewoon niet doen, vroeg of laat gaat het mis en dan zit je er mee. En als je hem wilt verzekeren kan dat ook niet volledig, dan sluiten ze dat been bij voorbaat al uit bij het verzekeren.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:10

Viennanova schreef:
Valt mee hoor, merries worden er bij het KWPN zelfs PROK mee. Een paard KAN er last van krijgen, maar dit HOEFT niet. Het is een nevenbevinden, waar een paard ook niet op afgekeurd hoeft te worden (mits het niet in een ernstige staat is).

Een sesambeentje is een nevenbevinding, verbeend hoefkraakbeen zou ik echt niet aan beginnen. (en ik neem wel eens een gokje hoor)

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:00

Ik heb en vierjarige met verbening van het hoefkraakbeen en het gaat NOOIT meer over wordt alleen maar erger....ik ben nu aan het kijken of het beter gaat met speciaal beslag maar als je nu al weet hoe het ervoor staat zou ik het niet doen!!

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:58

ik zou het idd niet doen, bij de klinische keuring was er toen wat van te zien qua lopen en/of buigen?
ik hoor vaak dat mensen hun paard alleen klinisch hebben gekeurd, waarbij je dit dus waarschijnlijk niet gezien had. ik had het dus niet gedaan want ik denk dat het paard er later wel last van krijgt, of eerder blesures krijgt

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:58

ik zou ook verder zoeken naar een paard dat volledig in orde is.

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:14

hangt er ook helemaal van af wat je ermee wilt doen. Als je intensief wilt rijden,... niet doen

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:34

beetje laat maar oke..
Persoonlijk schrik ik niet erg van een bemerking op het rontgen-rapport.
Als het om paarden voor mijzelf gaat in ieder geval. Bij de paarden die ik voor "de handel" heb, doe ik dat liever niet.

Het ligt er maar net aan wat de bemerking is, van een chip, een OC of een OCD op een operabele plek, schrik ik niet. Een 3 op een straalbeen ook niet echt, mits het paard ouder is en al meer heeft gepresteerd, en heeft laten zien de laatste jaren niet kreupel te zijn geweest aan dit mankement. (dus geen 4 jarige waarvan de carriere nog moet gaan beginnen).

Van de aandoening zoals jij noemt lopen er wel honderden, zo niet, duizenden sportpaarden.
In de meeste gevallen ondervinden deze geen hinder, alhoewel het risico van falen op deze delen natuurlijk hoger ligt.
Ik heb zelf een springpaard, hoger in de sport, deze heeft hetzelfde. Hij heeft er nog nooit 1 dag minder om gelopen, en is elke dag fris en wil graag werken.
Het is ook een overweging die je zelf moet maken, kan je er mee omgaan, of denk je elke dag bij jezelf, oe, hij loopt raar, oe, ik zie iets? dan zou ik het afraden. Je bespaart jezelf dan een hoop gepieker!

Belangrijk is ook de afweging maken wat jij ervan verwacht, wat jij ermee wil, etc.
Hoe oud is het paard, wat heeft hij/zij al gelopen, en past ie perfect bij je? dan zou ik niet twijflen om zoiets, doe je dat wel op 1 of meer van deze fronten, dan moet je verder kijken.
Luister naar wat je gevoel je ingeeft!

succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:49

laat de da de foto's zien en overleg met hem in hoeverre dit ene probleem gaat zijn voor het doel wat jij hebt met het paard

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:55

Wel ouwe koeien uit de sloot hoor, dit topic, ik denk dat de TS inmiddels haar beslissing wel genomen heeft. Knipoog