Bedankt voor al jullie berichtjes.
@friesiszwart: Een leverancier zal ook niet alle merken kennen en wil je hetgeen verkopen wat hij zelf heeft staan. Ik krijg nu ook persoonlijke ervaringen te horen en dat is toch ook wel fijn.
@arno8: dat is inderdaad een oplossing, maar ten eerste heb ik nog geen trailer. Ik heb er altijd een moeten lenen. Onze paarden hebben dus niet veel laadervaring. Zal best verbeteren als er meer geoefend word. Maar met hetgeen ik tot nu toe met laden heb meegemaakt met mijn 2 beesies, ga ik liever voor de weg met de minste weerstand
.
Mijn paard gaat niet graag op de plank dat donker gat in. Ik moet het schot helemaal breed zetten en dan raakt ze nog in paniek.
Ik heb mijn B-pony er eens eerst op gezet in de hoop dat het paard dan gemakkelijker erop wilde. De B-pony had er namelijk nooit problemen mee (misschien omdat het paard er dan al op stond). Toen ik echter met het paard aan kwam, begon de pony te kijken, wilde terug, begon te trekken, zakte door haar achterbenen, achter onder de stang door, gaf nog een ruk, brak het halstertouw, sloeg achterover, lag op haar rug in de trailer te kronkelen en om zich heen te schoppen en we konden er helemaal niet meer bij omdat ze zo woest aan het schoppen was. Met springen, wurgen en hangen, kregen we uiteindelijk de achterstang los, waardoor we ook het schot opzij konden trekken...en toen viel die arme Bonny zo achter uit de trailer...overal bloed aan haar benen....
Het is nog een wonder dat ze daarna er zo weer opliep (toen we toch maar eerst een half-uurtje met Isabel hebben staan hellen om haar dan toch maar eerst erop te krijgen).
Dat wil ik dus niet meer meemaken. Als er een deur achter zit die ik meteen kan sluiten, dan kan ze niet meer met haar kont verder terug dan de deur.
@finn2003: de paarden schoppen gelukkig niet, en het is maar 1 keer gebeurd dat de pony onder de stang door ging omdat ze als eerste geladen werd. Maar dan nog, denk ik dat als ik een deur had gehad die achter haar gesloten was, dat ze niet verder was gaan duwen. Daarbij komt, als ik een trailer van mijn eigen krijg, dat deze moet worden afgestemd op mijn 2 paarden, dus voor de B-pony zou er dan een lagere achterstang moeten komen, zodat ze er niet onderdoor kan. De trailer waarmee het gebeurde had een niet in hoogte verstelbare stang, dus ze hoefde niet heel veel moeite te doen om eronder door te gaan.
@ikke: De Ifor Williams heb ik opgezocht. Die heeft idd als optie een klep of 2 achterdeuren. Als ik echter reacties hier op bokt lees, dan schijnt dit merk nogal lawaaierig te zijn en zijn er paarden die er daardoor niet graag op staan.