Met welk weer niet meer met een stevige trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cishashka

Met welk weer niet meer met een stevige trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 08:19

Heey,

Wij hebben een Iforwilliams trailer, die is van zichzelf goed breed en sterk. Maar nu vroeg ik me af, wanneer is het echt te slecht weer of met welke windkracht moet je (of mag je) niet meer met een trailer rijden?
Ik heb namelijk vanmiddag een afspraak, maar omdat ze storm verwachten, ben ik bang dat dat er best heftig aan toe gaat.

Graag reacties Lachen

maresie

Re: Met welk weer niet meer met een stevige trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:48

wij hebben ook een breede en sterke trailer maar als het weer blijft zoals het nu is zou ik het risico niet nemen om op pad te gaan met paard en trailer en ik ben een ervaren trailer rijdster

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 08:50

Regen maakt opzich niet zoveel uit, maar met wat voor windkracht zou je het afraden dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:54

Nou echt niet gaan. Als de wind er vollop komt en je trailer gaat scharen heb je een gigantisch probleem. Weet wel dat je paarden mee gaan met de beweging en dat dat de beweging beinvloed.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:55

Zelf zou ik niet gaan, met een constante wind is het nog wel te overwegen, maar nu voorspellen ze windvlagen. Dat kan gevaarlijk zijn als de wind onder de trailer komt.

Kan je anders niet de ANWB bellen ofzo om te vragen wat zij adviseren?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:57

Cishashka schreef:
Regen maakt opzich niet zoveel uit, maar met wat voor windkracht zou je het afraden dan?

nu heb je af en toe rukwinden en die zijn juist zo verradelijk .ik kijk niet naar hoeveel windkracht maar op gevoel .moet je echt vanmiddag weg anders stel je het toch uit

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 09:02

hmm, vanmiddag zou het weer verminderen, dus ik wacht dat nog even af. En anders dan gaan we niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:22

Net een vette windhoos, die een paar minuten duurde. Nu weer redelijk rustig en is de slagregen voorbij.

Dit weer is verradelijk. Ineens wordt je overvallen met een flinke rukwind, lekker als die van opzij komt, ik vind het levens gevaarlijk. Maar je moet het zelf weten, zo een afspraak kan nooit zo belangrijk zijn dat jij je paarden en wellicht jezelf in gevaar gaat brengen.

Wij hebben ooit eens met ons vrachtwagentje op de terugweg in slecht weer gezeten, veel wind en rukwinden. Miijn man een stevige armenknaap, heeft veel moeite gehad het stuur goed vast te houden en geloof mij heb met kromme tenen en gierende zenuwen er naast gezeten. Heb een engel van een paard staan en dat scheelt, hoewel de hele bak volgescheten was Knipoog Ach gut , moet er niet aan denken dan met trailer op weg te gaan. Die gaat het gedrag van je auto bepalen en dan maar hopen dat je paarden stil blijven staan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:26

Als ze een weeralarm geven en al de hee morgen zeggen dat het afgeraden wordt met een aanhanger de weg op te gaan dan zou ik het niet doen.

Welke afspraak is belangrijker dan de veiligheid van je paard?

Alhoewel ik een tijd terug ook op de weg zat met storm en het erg meeviel had ik toch gekromde tenen.
Heb het wel gedaan omdat ik echt een enorme auto meehad en een dikke trailer.
Maar met mijn eigen auto had ik het niet gedaan.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:42

Ligt erook aan waar je woont en waar je heen moet. Als de route viaducten heeft op veel open vlaktes wordt je risico veel groter dan dat je bijvoorbeeld door de bossen rijd of langs volgebouwde wegen. Ik zit ook in dubio. Er staat voor de regio hier windkracht 4 met stoten van 60 km per uur op weeronline, en het is maar 10 minuten rijden waar ik heen moet. Maar toch zo'n wedstrijdje is eigenlijk het risico niet waard. Als het zo blijft denk ik dat we wel durven wordt het erger blijf ik thuis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:35

Zo moeilijk is het eigenlijk niet. Een kraan mag geen hijswerkzaamheden verrichten bij meer dan windkracht 7 (ARBO-wet). Waarom zou je met een trailer meer risico's nemen dan met een hijskraan???

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:33

ik zou met mijn paard ook geen enkel risico lopen met die rukwinden, die afspraak kan je vast wel verzetten .

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:05

ikke schreef:
Zo moeilijk is het eigenlijk niet. Een kraan mag geen hijswerkzaamheden verrichten bij meer dan windkracht 7 (ARBO-wet). Waarom zou je met een trailer meer risico's nemen dan met een hijskraan???

Met windkracht 7 lijkt het me logisch dat je thuis blijft (noodgevallen daargelaten), maar juist met windkracht 4-5 en flinke windstoten twijfel ik altijd. Mijn vader roept altijd dat hij pas thuis blijft bij windstoten van 100 km per uur, maar daar ben ik toch wat voorzichtiger in (en gelukkig heb ik daar aangezien het mijn paard en trailer betreft ook het laatste woord in).

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 19:04

Hmm, bedankt voor jullie reactie. Ik ben al met al ook niet gegaan, dat werd toch een beetje te veel van het goede Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:48

Ik denk wel verstandig, een rustig gevoel iig voor jezelf, je weet maar nooit. De laatste tijd zoveel ongelukken met trailers.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:09

Hier viel het vandaag wel mee qua weer/wind.

Bij ijzel, storm en zware slagregen ga ik niet op pad. Niet voor mezelf en ook niet voor klanten.
Veiligheid van mens en dier staan voorop en ik ga geen onnodige risico's lopen.

Maar ik ga op drie dingen af:
- de weersverwachtingen
- het weer dat ik buiten zie
- mijn gezonde verstand