hengstje inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikee

hengstje inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 15:33

hee Pling
ik zit met een vraagje en dacht laat ik eens kijken of ik meer informatie op bokt kan krijgen. Maar ik ben pas begonnen met een hengstje (ongeveer 3,5 jaar) te verzorgen. Nu wil ik binnenkort beginnen met inrijden. Ik heb wel eens vaker pony's ingereden dus ik weet wel hoe dit moet maar aangezien het een hengstje is moet ik dan op meerdere dingen letten of rustiger aan doen? Heeft iemand nog tips voor het inrijden?

-XxX-
Meike

Tam_

Re: hengstje inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:35

Waarom zou je omdat je vz pony een hengstje iets anders moeten doen? Je kan het percies het zelfde doen hoor, maar misschien merrie's beetje uit de beurt houden.
En zorg dat je niet alleen bent Knipoog Misschien kan je als je er voor de 1e keer opgaat, aan een longeerlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 15:36

en als je hengst goed op gevoed is is er niet zo heel veel anders aan dnek ik maar is het een grote hengst of kleinen aangezien je hengstje schrijft als hij klein is let er dan op dat je echt niet te groot of te zwaar bent

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:03

als tip zou ik zeggen wees heel erg consequent nee is nee want een hengst is dominater waardoor ze snel een loopje met je kunnen nemen als je niet consequent bent maar persoonlijk vind ik dat een een hengst neit voor iedereen geschikt is om tebeleren ik vind dat je hier toch wel veel ervaring voor moet hebben en niet zomaar wat gaan doen omdat ze nou eenmaal wat moeilijker zijn in karakter geld trouwens nie tvoor alle hengsten natuurlijk en zoals ik al zei is dit mijn mening bedoel er verder niks mee
ik beweer trouwens ook niet dat merries en ruinen niet moeilijk zijn om te beleren want daar zitten ook meoilijke tussen maar hengsten staan er nou eenmaal wat meer om bekend ( je moer er niet zomaar aan moet beginnen als je neit veel ervaring heb dit kan alleen maar tot problemen lijden voor zowel ruiter als paard)

succes met het beleren:)

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:14

Ik weet niet hoe oud je bent, hoe groot je bent en hoe groot de hengst is, maar ik heb altijd geleerd: 'als er een keer iets fout gaat met een hengst gaat het goed fout'. Een hengst is heel wat dominanter dan een merrie of ruin. En zorg zeker dat je het niet alleen doet als je geen ervaring met hengsten hebt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:59

Ik ben ook begonnen met een hengstje, een SHET wel te verstaan. In het begin ging alles goed, hij wilde alleen soms niet terug uit draf aan de longe. (is echt een dravertje)

Waarschijnlijk komt het omdat ik niet zo slim bezig ben (onervaren ik en onervaren pony Clown ) maar de laatste tijd probeert hij me echt te domineren. Wanneer ik in de wei hem aan de kant wil hebben, en ik hem dus een vriendelijk duwtje geef, draait hij zijn kont naar me toe en begint te bokken Boos! . Wanneer hij dan een tik op zijn kont krijgt met een halstertouw, wordt het alleen maar erger. Elke keer als ik iets doe wat hij niet zo leuk vind begint hij weer. Laatst begon hij zelfs te steigeren!

Ik zou dus zeggen: nee is nee, streng zijn en consequent blijven. (Wat ik dus blijkbaar niet genoeg ben geweest)
Als jullie nog tips hebben voor mij is dat natuurlijk ook altijd fijn, maar ik hoop na de vakantie met een schone lei opnieuw te beginnen.niet dat hij alles dan vergeten is ofzo, maar dan is het dekseizoen al weer bijna voorbij en heb ik kans gehad me nog eens te verdiepen in wat boeken over beleren... in de winter ging het namelijk wél goed, toen werden de merries niet hengstig

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:05

Safiera schreef:
Ik ben ook begonnen met een hengstje, een SHET wel te verstaan. In het begin ging alles goed, hij wilde alleen soms niet terug uit draf aan de longe. (is echt een dravertje)

Waarschijnlijk komt het omdat ik niet zo slim bezig ben (onervaren ik en onervaren pony Clown ) maar de laatste tijd probeert hij me echt te domineren. Wanneer ik in de wei hem aan de kant wil hebben, en ik hem dus een vriendelijk duwtje geef, draait hij zijn kont naar me toe en begint te bokken Boos! . Wanneer hij dan een tik op zijn kont krijgt met een halstertouw, wordt het alleen maar erger. Elke keer als ik iets doe wat hij niet zo leuk vind begint hij weer. Laatst begon hij zelfs te steigeren!

Ik zou dus zeggen: nee is nee, streng zijn en consequent blijven. (Wat ik dus blijkbaar niet genoeg ben geweest)
Als jullie nog tips hebben voor mij is dat natuurlijk ook altijd fijn, maar ik hoop na de vakantie met een schone lei opnieuw te beginnen.niet dat hij alles dan vergeten is ofzo, maar dan is het dekseizoen al weer bijna voorbij en heb ik kans gehad me nog eens te verdiepen in wat boeken over beleren... in de winter ging het namelijk wél goed, toen werden de merries niet hengstig

Daar heb je al een van de grote problemen met hengsten, en dit is nog maar een kleintje hij is dan wel erg sterk maar niet groot. Als jij met een grotere aan de slag gaat en die bokt een keer naar je tja dan heb je een probleem.. of hij komt voor omhoog...

Dus ben voorzichtig!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:52

Ja, dat bedoelde ik, doeraklover! Als dit een groot paard was geweest... ehh oeps!
Dat lijkt me echt wel gevaarlijk!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:57

inderdaad, bij ons staat ook een grote hengst op stal, en daar ga ik toch ook niet mee aan de gang als er allemaal merries op stal staan!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:50

Lijkt me niet zo handig! Zonder merries in de buurt kunnen ze heel lief zijn, met merries soms ook, ('swinters). Alleen wanneer je hengst je domineert, zal hij dat helaas ook doen zonder merries in de buurt. (ik heb ervaring...)

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 07:17

Safiera schreef:
Lijkt me niet zo handig! Zonder merries in de buurt kunnen ze heel lief zijn, met merries soms ook, ('swinters). Alleen wanneer je hengst je domineert, zal hij dat helaas ook doen zonder merries in de buurt. (ik heb ervaring...)

Daar heb je gelijk in. Ze KUNNEN zonder merries in de buurt lief zijn. Maar ze kunnen ook vreselijk dominant zijn zonder merries.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:38

helemaal mee eens!

meikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 09:07

Anoniem schreef:
en als je hengst goed op gevoed is is er niet zo heel veel anders aan dnek ik maar is het een grote hengst of kleinen aangezien je hengstje schrijft als hij klein is let er dan op dat je echt niet te groot of te zwaar bent

nee hij is ongeveer nu d/e dus en ik ben 1.55 dus ik denk niet dat ik te zwaar ben Pling

meikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 09:12

En ik heb trouns vaker pony's ingereden alleen nog nooit een hengstje ik ben nu een week bezig en het gaat ontzettend goed. Het klopt hij probeert veel uit op me zoals happen en zijn stal niet in willen maar dat heb ik hem inmiddels al afgeleerd door consecuent te zijn Pling dus bedankt voor de tips

xxx meikee

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:40

Maar hengsten kunnen ook lief zijn mét merrie's in de beurt? Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:16

Uitzonderlijke gevallen...

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:19

Safiera schreef:

Dan heb ik 4 uitzonderlijke gevallen meegemaakt Nagelbijten / Gniffelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:38

Safiera schreef:

Nee, opvoeding Knipoog

Marlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:58

Ik zou ervoor zorgen dat je goede begeleiding erbij hebt! Dus een instructrice! Dat scheelt al veel..

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:30

Marlien schreef:
Ik zou ervoor zorgen dat je goede begeleiding erbij hebt! Dus een instructrice! Dat scheelt al veel..

Helemaal mee eens!!