Aansprakelijkheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diessel

Aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 14:09

Er zijn al verschillende topics over geweest maar ik kon mijn vraag er niet echt in terugvinden.
Ik heb ongeveer 5 paarden/pony's.
Deze worden zowel voor de wagen als ook onder het zadel beleerd.
Zodra ze braaf zijn verkoop ik ze.
Meestal koop ik opknappertjes of draakjes.
Met de opbrengsten kan ik de kosten ruimschoots dekken.
Een aantal meiden uit de buurt helpt mij met de verzorging en het trainen van de dieren.
Zij betalen hier niets voor en verdienen ook niets.
In ruil voor de verzorging mogen ze rijden en kunnen ze een heleboel leren.
Alle benodigde materialen worden door mij betaald.
Ik zie dit als hobby, heb verder een normale baan.
Mijn vraag is nu eigenlijk, wat als de meiden iets overkomt en ik aansprakelijk gesteld wordt.
Welke verzekering kan ik het beste afsluiten?
Volgens de verzekeringsadviseur vallen paarden onder huisdieren en zijn huisdieren standaard meeverzekerd bij mijn AVP, die bij de Goudse loopt.
De AVP keert tot 1 miljoen euro uit.
Is dit hoog genoeg?
Voor de zekerheid heb ik ook een andere verzekering bij deze adviseur afgesloten, deze verzekering valt onder Hippo International wat een onderdeel is van London? De voorwaarden zijn naar mij onderweg en heb ik dus nog niet kunnen inzien.
Deze verzekering kost 16,- per paard per jaar en keert ook een miljoen uit.
Er wordt door mijn verzekeringsadviseur een brief opgesteld met mijn verhaal, de brief wordt opgestuurd naar mijn AVP met de vraag of zij zullen uitkeren in deze situatie. Ik kan natuurlijk ook bellen maar dan heb ik het niet zwart op wit mocht ik aansprakelijk gesteld worden, dan kunnen zij zich niet/minder gauw terugtrekken.
Wie heeft hier ervaring mee?
Heb ik mij zo voldoende ingedekt?
Wat zijn aandachtspunten?
De meiden komen ook met de dieren op de openbare weg, onder het zadel ben ik er overigens altijd bij.
De meiden rijden met cap.
Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 23-06-07 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Caps uit titel gehaald.

Delias

Re: AANSPRAKELIJKHEID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:15

Het lijkt mij inderdaad dat het gewoon onder de AVP valt.
Als het goed is kan je je AVP trouwens verhogen naar 2.500.000
Tenminste dat is bij Interpolis zo.

Denk wel dat je je voldoende hebt ingedekt...je denkt in iedergeval na erover.
Bij manege's hangt niet voor niks op eigen risico....verder durf ik er niks zinnigs over te zeggen. Denk dat je adviseur er meer over weet en ik zou de voorwaarden van die andere verzekering nakijken.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 14:29

Ik denk ook dat ik mij zo redelijk heb ingedekt maar wil het graag zeker weten.
Heb van een kennis een verhaal gehoord waar ik behoorlijk van ben geschrokken.
Vrouw 35 jaar viel van het paard van de buurman en kon alleen haar hoofd nog bewegen, buurman is aansprakelijk gesteld en heeft nu het huis te koop.
Vervelende van dit soort verhalen is dat je niet alle in's en out's kent.
Iedereen heeft toch een AVP?
Of zou die 1 miljoen te weinig zijn?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:12

Lees om te beginnen het stuk op FAQ maar even Knipoog .

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 15:35

Ik heb het stuk gelezen.
Ik weet dat ik aansprakelijk ben als mijn dieren schade aanrichten.
Daarvoor wil ik mij zo goed mogelijk indekken.
Ik wil graag weten hoe jullie verzekerd zijn, en op welke punten ik moet letten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:46

Waar jij op moet letten is of je nog wel in de hoedanigheid van particulier bezig bent of dat je eigenlijk bedrijfsmatig bezig bent (winst maken is daarvoor geen vereiste).
Een AVP (aanspakelijkheidsverzekering voor particulieren) zal je neem ik aan wel hebben. Ben je bedrijfsmatig bezig dan heb je een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) nodig.
Als ik jouw verhaal lees dan balanceer je op de rand van particulier en bedrijfsmatig. Dat jij het hobbiematig vindt doet er eigenlijk niet toe.
Vraag het aan jouw AVP verzekeraar en laat het ze in het polisdossier vastleggen dat je particulier bezig bent met paarden. Willen ze dat niet dan zal je toch die AVB moeten sluiten.
Het verzekerde bedrag zou ik me niet veel zorgen over maken, ik heb in 20 jaar nog zelden (lees nooit) meegemaakt dat de schade het verzekerde bedrag (per gebeurtenis) oversteeg.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 11:33

Dus als ik je goed begrijp moet ik mijn AVP schriftelijk mijn situatie uitleggen en vragen of zij dit dekken.
Indien zij dit dekken hoef ik geen andere verzekering af te sluiten?
Wanneer ziet de verzekering iets als zakelijk?

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 14:56

Bij mij vallen er maar 2 grote huisdieren (paarden dus) onder m'n AVP. Zou ik ook even nakijken, als ik jou was.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:02

diessel schreef:
Dus als ik je goed begrijp moet ik mijn AVP schriftelijk mijn situatie uitleggen en vragen of zij dit dekken.
Indien zij dit dekken hoef ik geen andere verzekering af te sluiten?
Wanneer ziet de verzekering iets als zakelijk?

Of het bedrijfsmatig gebruik van dieren is, is zeer lastig aan te geven en kan per maatschappij ook nog verschillen. Het ligt eraan hoe de polisredactie precies is. Zaaks dus om het aan je verzekeraar voor te leggen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. In jouw geval is er zeker discussie mogelijk en dat kan je beter voor zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:03

Baileys schreef:
Bij mij vallen er maar 2 grote huisdieren (paarden dus) onder m'n AVP. Zou ik ook even nakijken, als ik jou was.

Welke maatschappij als ik vragen mag (ter lering ende vermaeck Knipoog )?

Henk001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:45

LDRD schreef:
Waar jij op moet letten is of je nog wel in de hoedanigheid van particulier bezig bent of dat je eigenlijk bedrijfsmatig bezig bent (winst maken is daarvoor geen vereiste).
Een AVP (aanspakelijkheidsverzekering voor particulieren) zal je neem ik aan wel hebben. Ben je bedrijfsmatig bezig dan heb je een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) nodig.
Als ik jouw verhaal lees dan balanceer je op de rand van particulier en bedrijfsmatig. Dat jij het hobbiematig vindt doet er eigenlijk niet toe.
Vraag het aan jouw AVP verzekeraar en laat het ze in het polisdossier vastleggen dat je particulier bezig bent met paarden. Willen ze dat niet dan zal je toch die AVB moeten sluiten.
Het verzekerde bedrag zou ik me niet veel zorgen over maken, ik heb in 20 jaar nog zelden (lees nooit) meegemaakt dat de schade het verzekerde bedrag (per gebeurtenis) oversteeg.

LDRD, ben het met je eens. Dit zou wel eens kunnen worden geinterpreteerd als "bedrijfsmatig".
En zeker als je je AVP gaat aanspreken ingeval van een schade. Dat zegt de maatschappij zeer waarschijnlijk: ja maar mijnheer, u drijft handel ......."
Mijn advies zou zijn: sluit een AVB af. Neem in dit soort gevallen geen enkel risico, mits je een bordje "te koop" in je voortuin wil hebben.