b of e rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Florale

b of e rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 12:22

we hebben een renault megane sedan 1.9 dti de auto weegt 1125 kg
wat mag je trailer met paard wegen zonder dat je een e rijbewijs nogig hebt?

_Jodie_

Re: b of e rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:39

In mijn theorieboek voor de auto staat het volgende:

Het ledig gewicht van de aanhanger + het laadvermogen mag niet meer zijn dan 750 kg.
Als de aanhanger + laadvermogen meer is dan 750 kg is dit alleen toegestaan als dit gewicht niet meer bedraagt dan het ledig gewicht van de auto. Bovendien mag het samenstel niet meer wegen dan 3500 kg.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 14:34

Wat je trailer werkelijk weegt is niet van belang als je geen E rijbewijs hebt. Dan moet je namelijk het gewicht dat de trailer op papier mag wegen aanhouden. Pas als je je E hebt gaat het om het gewicht wat het zaakje echt weegt.
Dus stel: Je hebt een trailer welke leeg 600 kilo weegt, en op papier staat ie incl. laadvermogen voor 1400 kilo. Om 'm dan met alleen B rijbewijs te mogen trekken móet je een auto hebben die minimaal 1400 kilo mag trekken (én totaalgewicht mag niet boven de 3500 kg komen)
Ik heb op autotrader even opgezocht wat je auto trekken mag (gewicht is in de eerste instantie nvt.) daar kwam ik op 1250 kilo.
Er zijn wel trailers die voor minder dan 1250 kilo op papier staan, maar dan moet je hard zoeken, oudere veetrailers hebben dit wel eens. Daarnaast is 1250 kilo toegestaan gewicht om te mogen trekken niet veel. Ook al weegt je trailer+paard niet meer dan dat, in een lastige situatie op de weg heb je dan nog maar verdraaid weinig te vertellen over je combi!
Ik heb zelf toen ik net mn E had veel gereden met de Renault Laguna van mn vader en een oude Weijer trailer (ook zo'n "kan-net" combinatie), heb daar echt wel eens behoorlijke enge momenten mee gehad toen mijn paard besloot op de snelweg even lekker in de trailer te gaan bouncen. Zelfde verhaal met een geleende Alfa Romeo (ik leen NOOIT meer 'vreemde'een gewone personenauto om met de trailer mee op pad te gaan! Wat een hel! en op papier mocht het makkelijk...)
Heb later de Renault Scenic gebruikt die m'n vader nu heeft, die mag 1500 trekken en is met mijn Waco'tje en 1 paard best wel een goede combi om de weg mee op te gaan, maar deze auto is ook meer van het mpv type dan zo'n 'lage platte' Laguna of Alfa.
Heb ook met een grote bus gereden met 2 paarden in de trailer erachter en dat ligt echt als een huis op de weg, ook de Korando die ik nu gebruik is top. Maar dat zijn dan ook trekauto's.
Moraal: Pas alsjeblieft op, je wilt écht niet aan de slinger komen en dat gebeurd eerder dan je denkt, ik heb m'n E wel maar stond alsnog doodsangsten uit!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 08:58