terug naar vorige eigenaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anca

Berichten: 1788
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 16:41

een kennis van mij heeft 2 maand geleden een paard gekocht=ervaren ruiter
paard zou 100% braaf zijn
vanaf het begin al wat problemen ermee erg druk enzo toch maar even aangezien want ja verhuizing ed kan natuurlijk wat meespelen

nu is hij er behoorlijk afgevallen omdat het paard het op een lopen zette en heeft nu iets gebroken.
2 dagen ziekenhuis en nog maanden revalideren in het vooruitzicht.

hij heeft het helemaal gehad met het paarfd en heeft contact opgenomen met de vorige eigenaars dat ze hem maar terug moesten nemen.

dat willen ze ze wel maar alleen als hij geld er nog op toe geeft.

hoe zit het nog maar precies
als je van een particilier koopt kan het paard toch terug binnen 6 maanden?
niet om elk wissewasje natuurlijk maar in dit geval.
hoe is dit op te lossen?
hij heeft in zijn geval helemaal geen zin in processen ofzo maar volgens mij kan zo'n paard toch weer terug naar de vorige eigenaar of zit ik fout hiermee?

wie heeft dit ook bij de hand gehad of wie kan advies geven?

lola12
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-06-07

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:27

iemand bij ons op stal heeft zelfde probleem ,alleen heeft zevan een handelaar gekocht, en ontzettend gelogen, het paard is door haar schuld hoefbevangen geworden en ondanks dat ze haar op proef had wil de koper het paard nu niet terug nemen, maar ja kan het hun niet kwalijk nemen toch. Ik vindt ook al is het paard op proef je hebt weldeverantwoordelijk heid goed voor je paard te zorgen. Ik heb begrepen dat als je van een particulier koopt dat hij of zij geen garantie hoeft te geven een handelaar of bv een manege wel dus ben bang dat hier niets meer aan gedaan kan worden.

dolor
Berichten: 2063
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:58

volgens mij moet hij alleen maar terug nemen als je een contract hebt opgesteld, maar dat weet ik niet zeker.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:31

hangt eraf hoe je verkoopt. als ik mijn paard zou verkopen dan koopt een koper het paard zoals deze op dat moment is. Aan koper de beslissing om eerst verschillende keren bij mij te rijden en te keuren. Maar na beslissing te kopen is het paard verkocht.

Vjestagirl

Berichten: 26660
Geregistreerd: 11-08-06

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:01

friesiszwart schreef:
hangt eraf hoe je verkoopt. als ik mijn paard zou verkopen dan koopt een koper het paard zoals deze op dat moment is. Aan koper de beslissing om eerst verschillende keren bij mij te rijden en te keuren. Maar na beslissing te kopen is het paard verkocht.


De koper kan je dwingen hem terug te nemen geloof ik...

unicorn1980

Berichten: 275
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: goes

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:15

Als er een contract is opgesteld waar dus duidelijk in staat onder welke voorwaarden het paard teruggebracht kan worden dan is het mogelijk om hem te dwingen. Mits je dus kan bewijzen dat er echt iets aan de hand is wat dus in strijd is met het contract. Er zou dus inderdaad zelfs in kunnen staan dat de koper dan geld toe moet geven enzo..
Zonder contract zijn me de kansen in/op een rechtzaak uiterst slecht helaas. Dan is het een mondelinge overeenkomst en kan hij dus ook vanalles zeggen want dat kunnen ze dan (moeilijk/) niet controleren.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:48

Paard kan alleen tot 6 maanden terug als je em bij een professionele handelaar koopt, dus iemand die zijn brood verdient met de paardenhandel, want dan geldt het recht van consumentenkoop.
Heeft jouw kennis geen bloedje laten trekken bij keuring, sterker nog is het paard uberhaupt wel gekeurd?
Als je geen duidelijke afspraken over proefperiode en terugbrengen bij niet voldoen hebt gemaakt, is je kans heel klein dat je hem zomaar terug kan brengen.
(heb zelf ervaring hiermee en kon paard ook niet terugbrengen en die had ik nog geen maand)
Het enige dat je zou kunnen doen is de rechtsbijstand bellen en vragen hoe sterk je staat.
Ik stond toen niet echt heel sterk en als ik naar de rechter zou stappen, was de kans dat ik zou winnen minimaal+het feit dat zo'n zaak lang kan duren en alle kosten incl. die van de tegenpartij dus voor jou zijn als je zaak verliest.

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:08

Die 6-maands-termijn waarin vermoed wordt dat het paard bij de verkoop al mis was, geldt alleen als de verkoper een professionele partij was. Niet als de verkoper een particulier is dus. Dus je kennis zal moeten aantonen dat het paard niet geschikt is voor het doel waarvoor hij gekocht is. Bij karakterfouten ligt dat juridisch moeilijk.

Als de verkoper geen professional is, heeft deze geen verplichting de koop ongedaan te maken.

anca

Berichten: 1788
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 22:35

oké ik dacht 6 maanden bij een particulier maar dat is dus alleen bij een handelaar dan is 3 maanden dus wel voor een particulier--het verhaal van de klok en de klepel Haha!
ik weet verder niet of er een contract is opgesteld zal dat dit weekend navragen
wel is het paard klinisch gekeurd

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:40

Geen bloedje laten trekken? Tegenwoordig is dat ook een standaard bij een kl. keuring.
Teminste die formulieren zijn veranderd en bij mij stond het er standaard op en vroeg de veearts ook nog of ik het wilde.
Als er bloed is afgenomen, dan is dat of meteen onderzocht of 3 maanden in bewaring bij keuringsarts zodat als er dus van dit soort zaken gebeuren de arts kan onderzoeken op pijnstillers of verdovende middelen.
Zou dat ook even navragen, mocht dit namelijk het geval zijn en uit onderzoek komt dat er iets is gebruikt bij het paard, dan kan hij wel linea recta terug naar de oude eigenaar.

UpDate_

Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-02-07

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:46

heeft die kennis van jou toevallig de advertentie uitgeprint? want daar stond in dat het een 100procent braaf paard was! persoonlijk zou ik gaan dreigen na de ex eigenaren...van jullie hebben mij een braaf paard verkocht wat helemaal niet braaf is....of je neemt het paard terrug of we gaan er een zaak van maken! en zeggen dat je bewijs hebt!!! (ook al zou je het niet hebben)

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:59

Update: ik denk niet dat je in de eerste instantie op deze manier wat bereikt.....
Die mensen zullen ook niet uit een ei komen en ook wel weten hoe sterk ze wel of niet zullen staan voor de rechter.....
En als je een btje pech hebt, heb jezelf dan een proces aan broek hangen wegens intimidatie en dat soor ellende....

UpDate_

Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-02-07

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 23:14

Esther28 schreef:
Update: ik denk niet dat je in de eerste instantie op deze manier wat bereikt.....
Die mensen zullen ook niet uit een ei komen en ook wel weten hoe sterk ze wel of niet zullen staan voor de rechter.....
En als je een btje pech hebt, heb jezelf dan een proces aan broek hangen wegens intimidatie en dat soor ellende....


daar heb je ook wel gelijk in! zo had ik het niet bekeken...

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:09

Vjestagirl schreef:
friesiszwart schreef:
hangt eraf hoe je verkoopt. als ik mijn paard zou verkopen dan koopt een koper het paard zoals deze op dat moment is. Aan koper de beslissing om eerst verschillende keren bij mij te rijden en te keuren. Maar na beslissing te kopen is het paard verkocht.


De koper kan je dwingen hem terug te nemen geloof ik...

Jawel, maar daar zijn regels voor en die zijn in het geval van TS niet van toepassing.
Wat braaf is, is namelijk een zeer rekbaar begrip. Tenzij de koper het paard heeft laten keuren, een bloedje getrokken en nu blijkt dat het paard op dat moment gesedeerd was. Als dat niet speelt, heeft hij zeer waarschijnlijk geen poot om op te staan.

Pooch
Berichten: 28
Geregistreerd: 18-06-07

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:38

eigenaars oude in dit geval hoort het paard binne 6 maanden terug te nemen met achter gehoude informatie.

Anoniem

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:44

Niets 6 maanden garantie, dat gaat niet op bij een particulier
En braaf is een rekbaar begrip

Ff mijn eigen paard als voorbeeld, die heeft nooi gebokt oid, zelfs niet met zadelmak maken, dus in die zin braaf.
Ik heb er dus ook iemand af zien gaan omdat hij maar bleef bokken, wat ze precies verkeerd deed kan ik niet zeggen, maar hij dulde haar niet. Zo kwam ik er dus ook achter dat hij niet bij iedereen braaf was.
Maar stel ik zou dat paard aan haar verkocht hebben, en dus niet wetende dat hij niet elke ruiter dulde, ben ik dan in gebreken, is mijn paard dan niet braaf?
Of klikt het gewoon niet met de nieuwe ruiter?

Zelf heb ik een paard gekocht, braaf bij koop
Maar het klikte totaal niet met kawa en ze kreeg daarom echt een pokke humeur, waardoor ze voor mij ook niet meer leuk was.
Is dan de verkoper fout?
Het is niet eens bij me opgekomen haar daar terug heen te willen doen.
Het is nu eenmaal een dier en die kunnen heel anders worden als ze niet op de juiste plek staan.

Noppie

Berichten: 376
Geregistreerd: 31-03-06
Woonplaats: (FRL)

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:04

Tsja, bij verborgen gebreken oid kun je vrij lang reclameren bij een vorige eigenaar, zowel particulier als bij een handelaar. Maar in geval van 'niet klikkende combinatie' weet ik dat zonet nog niet. Zoals runningkawa zegt, omdat het paard ervandoor is gegaan betekend niet dat het paard niet braaf zou zijn. Zelfs een druk of heet paard kan en moet blijven luisteren naar zijn/haar berijder.

Al hoe vervelend de situatie ook is. Ik kan me voorstellen dat de kennis geen vertouwen meer in het paard heeft,vrees ik dat het moeilijk wordt je gelijk te krijgen om het paard terug te brengen naar de vorige eigenaar...

Maar ik hoop natuurlijk voor jullie dat er een oplossing gevonden wordt, succes!! Knipoog

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:57

Bij particulieren geldt een inruiltermijn van 3 maanden maar alleen bij een verborgen gebrek (waarvan dan ook nog aangetoond moet kunnen worden dat het paard het bij de vorige eigenaar al deed of had) en dus niet bij een paard wat temperamentvoller blijkt dan in eerste instantie gedacht.
Zoals Kawa zegt is braaf een rekbaar begrip. Ik had ook een paard wat imo heel braaf was. Ik liet hem uitstappen door een andere ruiter (geen beginner) en die lag eraf zodra ik mijn kont gekeerd had. Die was er nog geen 10 seconden op blijven zitten Clown Terwijl ik er ook al kindjes op had laten stappen zonder problemen...

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:11

De koper heeft ook een onderzoeksplicht Knipoog heeft hij er mee langs de weg gewandeld voor hij/zij het dier kocht?

SeBart

Berichten: 1537
Geregistreerd: 16-08-06

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:15

runningkawa schreef:
Niets 6 maanden garantie, dat gaat niet op bij een particulier
En braaf is een rekbaar begrip

Ff mijn eigen paard als voorbeeld, die heeft nooi gebokt oid, zelfs niet met zadelmak maken, dus in die zin braaf.
Ik heb er dus ook iemand af zien gaan omdat hij maar bleef bokken, wat ze precies verkeerd deed kan ik niet zeggen, maar hij dulde haar niet. Zo kwam ik er dus ook achter dat hij niet bij iedereen braaf was.
Maar stel ik zou dat paard aan haar verkocht hebben, en dus niet wetende dat hij niet elke ruiter dulde, ben ik dan in gebreken, is mijn paard dan niet braaf?
Of klikt het gewoon niet met de nieuwe ruiter?

Zelf heb ik een paard gekocht, braaf bij koop
Maar het klikte totaal niet met kawa en ze kreeg daarom echt een pokke humeur, waardoor ze voor mij ook niet meer leuk was.
Is dan de verkoper fout?
Het is niet eens bij me opgekomen haar daar terug heen te willen doen.
Het is nu eenmaal een dier en die kunnen heel anders worden als ze niet op de juiste plek staan.


Hier sluit ik me helemaal bij aan. Mijn paard is ook super lief, maar zet er een verkeerd op en het is een monster die iedereen in staat is er af te gooien.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: terug naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:22

Dat is trouwens ook waar. Sommige paarden kunnen niet op alle plekken aarden

Ik heb mijn zelf gefokte merrie op een superstal gehad, grote boxen, weidegang, supervoer etc etc. Maar ze liep in de weide sporen te trekken langs het hek (echt aan het ijsberen), en was met longeren etc gewoon niet te hanteren, alleen maar racen....

Heb haar verhuisd naar andere stal, wel kleinere boxen en geen weidegang, maar ze was daar super op haar gemak ze ging meteen rollen in de bak. Ik kon met inrijden na twee keer erop in de longeerbak al los in de grote bak, en de derde keer op buitenrit....