veulen op de traile, hoe doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

veulen op de traile, hoe doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 12:32

hoi, ik weet niet of het hier goed staat anders srry
ik ga binnenkort mijn veulen naar de kliniek doen om te castreren.
maar hij is nog nooit op een trailer geweest, hij is een echte hengst.
dus wat zou het beste zijn om hem te vervoeren,
met zijn vriendje of zonder.
kan iemand me tips geven over hoe ik een jaarling kan vervoeren.
( wil trouwens geen commentaar dat ik hem te vroeg laat castreren of weet ik veel want hij breekt uit naar de merrie's en er mogen geen hengsten op de stal daar staan)

alvast bedankt

groetjes nieky1993

dolor

Re: veulen op de traile, hoe doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:04

zorgen dat hij niet onder de stangen door kan komen. goed vastzetten. je kan wel met zijn vrienje maar je hebt kans dat ze gaan klieren en dat vriendje moet weer terug en als die het nog niet gewent is schiet het ook niet op.
gewoon ook een hooinet ophangen, zorg ervoor dat hij er niet met zijn benen in kan komen en vervoeren maar, hij moet er toch een keer aanwennen. daarvoor even oefenen kan, maar daar moet je wel tijd voor hebben, want je hebt wel geduld nodig. ook bij het inladen als je weg moet genoeg tijd inplannen, want het kan even duren. het is natuurlijk helemaal nieuw en eng voor hem. dus met wat lekkers enzo in de trailer lokken en veel belonen en vooral niet boos worden, maar dat zal je denk ik wel weten.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:06

Is het niet mogelijk om je jaarling thuis te castreren?

Mijn pony is thuis gecastreerd, gewoon op het gras. Toen hij weer bijkwam van de narcose kon hij direct de wei in, en dat is voor de genezing fijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:09

mijn veulen is voor de eerste keer met de merrie samen op de trailer geweest, dat was met wegbrengen naar opfok adresje.
en daarna toen ze 10 maand was moest ze nar een ander adres, we hebben haar met drie man de trailer in geholpen, gewoon rustig maar wel op een manier dat we deden alsof het niks geks was, maar we wel doorzetten van hup erin.
gelijk gaan rijden, niet gestopt, en het ging goed hoor.
goed vastzetten en zorgen dat hij zich nergens aan kan verwonden.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 15:06

Daantje1981 schreef:
Is het niet mogelijk om je jaarling thuis te castreren?

Mijn pony is thuis gecastreerd, gewoon op het gras. Toen hij weer bijkwam van de narcose kon hij direct de wei in, en dat is voor de genezing fijn.

is niet mogelijk in deze tijd van het jaar+ er is een bal ingedaald maar een zit in de lies, hij kan gecastreerd worden dus maar hij moet onder volledige narcose en dit kan in een wei niet

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:38

Hai hai,
Ik zou wendymisran1 even pb'en die heeft veel ervaring en heeft er echt verstand van..misschien heeft zei een tip?
groetjes

rijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:11

Hoi, tegen de tijd dat de veulens bij ons de trailer op moeten zetten we de trailer open op het land en gooien er hooi in. Ze zijn dan nieuwsgierig en na wat gestamp op de laadklep stappen ze er in om het hooi (ze hebben honger!!!) te gaan eten. Wat later hangen we er een hooinet in. De volgende dag nemen we ze aan de lijn mee de trailer op (geduld !!! en eventueel een licht tik tegen de achterbenen ) waar we ze even laten eten en dan aan de lijn er af ("back" hebben ze al geleerd !) er weer af en dat nog een keer. Daarna zetten we ze vast en gaat de bilstang erachter. De volgende dag aan de lijn de trailer op, vast zetten, stang erachter, klep dicht, even schudden met de trailer, klep open enz. Op de dag van vervoer sederen we ze iets zodat ze net iets minder meekrijgen van al die nieuwe prikkels. Het vervoer gaat super, geen stress voor veulen en baasje! Het spul krijgen we van de vee arts en heet sedasan. N.B : als je ze gesedeerd hebt mogen ze niet eten!!! We doen het altijd zo en hebben nog nooit problemen gehad. Na korte tijd hoef je nooit meer te sederen en lopen ze gemakkelijk de trailer op. De ervaring was immers goed!!!

rijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:13

Als je de tijd niet meer hebt om te "oefenen" kun je gerust meteen sederen,drie kwartier tot een uurtje wachten (kijk naar je veulen) dan laden en rijden.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:19

Misschien off topic, maar moet hij nu al gecastreerd worden? Ik heb nu tweemaal een jonge hengst gehad waarbij de tweede bal pas op 2-jarige leeftijd indaalde en toen kon ie mooi thuis gecastreerd worden!

Afijn: jonge dieren op de trailer is altijd spannend. Als je met twee paarden zou reizen, moet er toch weer 1 mee terug, dat moet dan wel een ervaren dier zijn en een dier waar hij geen moeite mee heeft. Daarnaast is het belangrijk dat hij niet onder de voor- of achterstang door kan. De meeste jonge paarden kunnen dat wel gezien hun geringe formaat. Strak vastbinden kan weer zorgen voor "worstelgedrag" en de neiging tegen druk in te willen komen, met alle gevolgen van dien: vallen, loskomen, halster dat uit schiet etc. Als je tijd hebt om te oefenen zou ik daarvoor gaan, oefening baart kunst. Als dat niet het geval is zou ik zoals Rijk zegt: kiezen voor een lichte sedatie. Ten eerste haal je zo spanning weg en ten tweede zal hij minder angstig op de nieuwe situatie reageren. Want zonder oefening kan zo'n eerste rit in de trailer wel eens een slechte ervaring worden en dat neemt ie weer de rest van zijn leven met zich mee.

Met een jong veulen zou ik geen hooinet kiezen, de kans dat ze er in komen is aanwezig en dan is er weer grote paniek!