Paard veroorzaakt schade bij ander paard wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Paard veroorzaakt schade bij ander paard wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 19:45

Ik weet niet of het hier goed staat, maar weet niet waar het anders hoort Lachen

Goed, mijn paard staat samen met 1 ander paard.
Nu heeft dat paard dus een trap gekregen van mijn paard en heeft nu een behoorlijk dik been etc. etc.
De dierenarts is geweest en daar zijn natuurlijk de nodige kosten aan verbonden.

Nu vraag ik mij af, zou de eigenaar mij om een vergoeding kunnen vragen, en zou hij dan in zijn recht zijn?
Ik weet namelijk wel dat de eigenaar van een dier aansprakelijk is voor zijn/haar daden, bijv. met een hond die iemand bijt.

Maneater

Re: Paard veroorzaakt schade bij ander paard wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:09

Als ik het goed heb ben jij wel deels verantwoordelijk maar zeker weten doe ik het niet. Maar misschien is het netjes de DA kosten te delen? Het is maar een idee.

duikertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:47

Ik zou eerst met de eigenaar van dat andere paard gaan praten. En hoe duur zijn de kosten van de dierenarts. Misschien dat jullie daar eerst samen over uitkomen. En is er een w.a verzekering of een andere verzekering waar je die kosten op kan delen?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:30

PB LDRD eens die zit in de paardenverzekeringen en aansprakelijkheidsrecht.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:32

misschien zelf de eerste stap zetten en vragen of jij de helft moet betalen? is wel zo prettig voor die ander ook. en ook voor jou als dat andere paard jouw paard een keer toetakelt...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:34

Bij ons werkt het eenvoudig: Paarden samen zetten is voor eigen risico! In principe ben je zelf de klos, het blijven dieren die samen staan en daar zitten nu eenmaal risico's aan.

Als je goed met de eigenaar overweg kan zou je natuurlijk een aanbieding kunnen doen maar vraag je af: doen ze dat ook voor jouw als er straks wat is ?

Klinkt misschien rot maar vaak is het toch "ieder voor zich" als er wat gebeurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:35

Valt dat niet gewoon onder het risico dat je dat weet als je 2 paarden bij elkaar zet?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:38

Als eigenaar ben je inderdaad aansprakelijk, maar (ondanks dat het wettelijk volgens mij weinig uitmaakt) lijkt het me handig om na te gaan wat er was afgesproken met de eigenaars waarvan beide paarden bij elkaar gezet zijn (bv. op een pensionstal kan ik me voorstellen dat de pensionbaas iedereen meedeeld dat het bij elkaar zetten van paarden voor eigen risico is).

StarStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:43

Lijkt mij gewoon eigen risico..

Mijn pony heeft wss ook een paard vorig jaar een peesblessure getrapt, maarja dat is gewoon je eigen risico denk om ze bij elkaar in de wei te zetten. En bij mij kan ook netzo goed een ander het hebben gedaan maar iemand dacht dat ze het gezien had, dus zal dan wel Knipoog

En zoiets kan netzo goed bij je eigen paard gebeuren en waarschijnlijk word er dan ook niks vergoed. Meestal zaten ze mijn pony achterna maarja dan trapt mijn pony een keer en is het gelijk goed ook Verdrietig

Eigen risico toch, ik heb iig niets vergoed toen en ze hebben ook geen vergoeding gevraagd..
Lijkt me wel apart, lijkt mij geheel eigen risico.. paarden bij elkaar in de wei zetten Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:59

Sowieso zou het wel goed zijn om eens terloops een gesprek aan te knopen met de eigenaar over dit onderwerp. Gewoon even polsen zodat jullie beide weten waar je aan toe bent en of jullie op één lijn zitten. Zo voorkom je verrassingen achteraf.

p.s. mócht je aansprakelijk gesteld gaan worden, vergeet dan niet gewoon jouw AVP-verzekeraar ervan op de hoogte te stellen en laat de verzekeraar het dan verder oplossen. Knipoog

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:33

Helaas ben je als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor schade aan mens en dier.De wet in nederland is zooo krom.Het schijnt ook nog zo te zijn dat degene die een veearts belt [ook uit opdracht van de eigenaar] de rekening mag betalen!! Ik heb het zelf mee gemaakt,dit is toch te gek voor woorden.Als je zekerheid wil hebben zal je een officieel contract op moeten laten maken door een notaris.Een zelf geschreven contract is nix waard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:43

Bij ons op stal is de afspraak: eigen risico als je je paard bij een andere zet. Ik snap ook niet zo goed hoe het anders te bewijzen is als je paard in een grotere groep staat bijv.
Dan weet je nooit wie het was tenzij je erop stond te kijken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:45

Ook bij ons op stal is het bij elkaar zetten van paarden op eigen risico. Inderdaad, hoe wil je er in een groep achter komen welk paard de ander schade heeft toegebracht.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:48

Ik heb ooit meegemaakt dat mijn paard geslagen werd door een ander en een gescheurde tricep had. Alleen dit was onder het zadel, door een fout van haar. We wilde het op haar verhalen wat niet meer dan logisch zou zijn, maar dat mens was niet voor rede vatbaar. Helaas hebben we toen nog alles zelf moeten betalen.

Ik denk dat het in de wei inderdaad eigen risico is want je weet niet wat dat paard heeft gedaan om een hengst te krijgen..

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:49

ElCamino schreef:
Bij ons werkt het eenvoudig: Paarden samen zetten is voor eigen risico! In principe ben je zelf de klos, het blijven dieren die samen staan en daar zitten nu eenmaal risico's aan.

Als je goed met de eigenaar overweg kan zou je natuurlijk een aanbieding kunnen doen maar vraag je af: doen ze dat ook voor jouw als er straks wat is ?

Klinkt misschien rot maar vaak is het toch "ieder voor zich" als er wat gebeurt...

Dat vind ik ook. Je zet immers met je volle bewust zijn de paarden samen.
Oké, je doet het voor sociaal contact, maar het risico loop je altijd!
Je zou namelijk ook kunnen kiezen voor de mogelijkheid de paarden apart te doen, met een draadje er tussen. Net zoveel sociaal contact, maar meer veiligheid.

Ik vind; ieder voor zich.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:52

Bij ons is het toch echt eigen risico, hoor. Als ik vandaag naar mijn paard ga en een van de andere paarden heeft hem een dik been bezorgd, weet ik niet eens welke het gedaan kan hebben. Clown

Gelukkig staat 'ie van mij alleen tussen bekende paarden en er wordt helemaal niet getrapt. Maar toen ik hem voor het eerst in de kudde zette, zat 'ie de eerste week onder de wondjes, hoor, en hij moest ook van zich af trappen (was meer dreigen trouwens). Hoort erbij. En als zo'n trap verkeerd uitpakt, is het jammer, maar helaas.

Als nu iemand zijn/haar paard als nieuw paard bij mijn kudde zet, ga ik echt geen DA betalen als dat paard een schop krijgt. Eigen risico en anders maar niet op het land zetten (al ben ik daar echt geen voorstander van ).

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:03

Dit is een typisch gevalletje van eigen risico.... Ik maak op het moment hetzelfde mee maar dan als ''beschadigde partij''.

Een poosje terug wilde de ruin van een stalgenootje mijn merrie dekken. Hierbij kwam hij want lomp neer en sloeg mijn merrie vol met het hoefijzer op haar rug, gevolg, rug helemaal onder de kneuzingen en gesierd door een mooie hoefafdruk. Gelukkig was er geen blijvend letsel aan de ruggengraat maar zoals je zult begrijpen zit mijn paard nu wel helemaal vast in de rug. Inmiddels ben ik ruim 260 euro armer aan va kosten (controle va+medicatie en tot op heden 2 behandelingen fysio) en zit ik nog met een paard dat niet helemaal 100% is. Waarschijnlijk gaat ze hele revalidatie nog wel een poosje duren en gaat dit geintje me ook nog wel wat meer geld kosten.

Alhoewel het onder mijn eigen risico valt had ik het wel erg op prijs gesteld als de eigenaar van de ruin me tegemoet had willen komen....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:07

de wet is krom, maar als de regel op stal is dat bij elkaar zetten voor eigenrekening is. Denk dat niemand dan echt moeilijk zou doen als er wat gebeurd.

Als mijn paard ietsheeft als hij uit het land komt, dna is dat zo.
ALs je dat risico te groot vind moet je je paard niet bij andere paarden in het land zetten.

Maar als ik mijn paard niet met een bepaald paard inhet land wil hebben, dan zeg ik dat en gebeurd dat ook gewoon niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:19

runningkawa schreef:
Valt dat niet gewoon onder het risico dat je dat weet als je 2 paarden bij elkaar zet?

De bezitter van het bijtende/slaande paard ís aansprakelijk, daar is geen twijfel over mogelijk.
De discussie zit hem in het feit dat de schadelijdende partij een percentage eigen schuld kan worden toegerekend, varierend van 0 tot 100%. De schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke partij vermindert met het percentage vastgestelde eigen schuld van de benadeelde.
De hoeveelheid eigen schuld is vaak een leuke boom over op te zetten, maar in dit geval zou ik persoonlijk het waarderen op 100% en geen vergoedingsverplichting dus van de bezitter. Wil niet zeggen dat een collega er niet anders over kan denken Knipoog .

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 19:10

De eigenaar van het paard doet helemaal niet moeilijk hoor Knipoog maar wou het gewoon even weten.

Eigen risico ben ik ook helemaal mee eens, het had immers ook anders kunnen gaan, dat het mijn paard was die schade heeft.

Ik heb nu een kadobon gekocht en een zak appels en wortels. Lachen

Iig, bedankt voor de reactie's.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 19:13

Nadya schreef:
Bij ons is het toch echt eigen risico, hoor. Als ik vandaag naar mijn paard ga en een van de andere paarden heeft hem een dik been bezorgd, weet ik niet eens welke het gedaan kan hebben. Clown

Gelukkig staat 'ie van mij alleen tussen bekende paarden en er wordt helemaal niet getrapt. Maar toen ik hem voor het eerst in de kudde zette, zat 'ie de eerste week onder de wondjes, hoor, en hij moest ook van zich af trappen (was meer dreigen trouwens). Hoort erbij. En als zo'n trap verkeerd uitpakt, is het jammer, maar helaas.

Als nu iemand zijn/haar paard als nieuw paard bij mijn kudde zet, ga ik echt geen DA betalen als dat paard een schop krijgt. Eigen risico en anders maar niet op het land zetten (al ben ik daar echt geen voorstander van ).

Wil hier nog even op reageren,.
Bij ons is het idd ook eigen risico, en het paard waar hij bij staat is een bekende, maar dat wil niet zeggen dat ze nooit eens een trap uit delen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:47

ze hebben geluk met jou als stalgenoot!

er zijn vele anderen die geen kadobon , appels of peen zou kopen voor de eigenaar van het "benadeelde" paard.

Vind het heel erg netjes van je! Goed gebaar!
Zeker omdat het bij jou op stal ook op eigen risico is, hoef je dus helemaal niks.

Gezien je begin post vraag ik me wel iets af (gewoon nieuwsgierigheid hoor) zou jij de andere "partij" wel vragen om een vergoeding?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:55

Ik sta op een pension stal en voordat je daar komt te staan moet je eerst een soort van contract tekenen. Daar staat o.a ook in dat schade o.i.d. eigen verantwoording is.

Een half jaar heeft een ruin bij ons in de wei gestaan en die had elke week wel een wondje. De ene keer een oppervlakkige en de andere keer een zeer diepe. 11 april j.l is dat paard overleden aan de verwondingen die zijn aangebracht door de paarden (of 1 paard / niemand heeft iets gezien) in de wei. De ruin had zijn achterbeen op 8 plaatsen gebroken. Dus het paard is uiteindelijk uit zijn lijden verlost na de uitslag van de foto's.

Ook zulke dingen gebeuren helaas en is eigen verantwoording bij ons op stal.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:04

moeilijk iets. Sta jij op goede voet met de eigenaar an het paard.
Bij ons vorig jaar was er een ziek paard, elk ander paard werd ziek daardoor, dus iedereen een AB spuit erin behalve in dat paard. Gevolg AB was uitgewerkt en alles werd weer ziek. De eigenaren van het paard waren op de hoogte maar weigeren het te geloven. 'Hij is draver en zn huig is eruit vandaar dat hij hoest.' Zelfs de staleigenaar was te koppig om in te willen zien hoe het zat. Iedereen draaide dus mooi voor de eigen gemaakte kosten op.
Ik vind het echt super dat je aanbied om de kosten te delen. Maar aan de andere kant mijn paardjes staan in een kudde van totaal 5 paarden. Tuurlijk gebeurd er wel eens wat. Moet ik dan elke keer als mijn fjord lelijk doet tegen een ander paard de da betalen? Het is en blijft eigen riciso. Zelfs mn fjord haalt weleens uit naar mn shet. Blijven toch dieren.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:19

Wat ik me juist ook kan voorstellen is dat je 2 paarden samen zet je een afspraak maakt dat je elkaars kosten betaalt, als dat via je WA verzekering kan. Prima toch als je zo elkaar af en toe kunt helpen. Een eigen risico bedrag kan dan de eigenaar van het "gewonde" paard wel terug betalen. Maar dergelijke kosten op je WA verzekering verhalen behoort dus lang niet altijd tot de mogelijkheden als ik LDRD begrijp?