B of BE rijbewijs met deze auto? (Opel Frontera)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

B of BE rijbewijs met deze auto? (Opel Frontera)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 16:36

A.s Dinsdag ga ik kijken naar een opel frontera het is een zware wagen (jeep) dus trailer trekken moet geen probleem zijn alleen staat er op de site van de RDW bij "gegevens voertuig" bij laadvermogen...n.v.t. Auto is geel kenteken. Nu ben ik er dus niet zeker van of je alleen een laadvermogen hebt bij wagens met een grijs kenteken, of dat deze wagen met geel dus wel een laadvermogen heeft.
Ik weet dat je het gewicht van de auto incl. laadvemoger en dan het hele zwikkie van de trailer bij elkaar moet optellen en deze niet hoger mag zijn dan 3500kg.

Is er iemand die mij kan vertellen of ik met deze combinatie met B-rijbewijs mag rijden, of heeft deze wagen weldegenlijk een laadvermogen?

allegro

Re: B of BE rijbewijs met deze auto? (Opel Frontera)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:23

zonder trailer mag je zeker in deze auto rijden met je B-rijbewijs, als je met een aanhanger erachter wil rijden mag deze aanhanger inclusief het laadvermogen niet zwaarder zijn dan je auto. Met je E-rijbewijs mag je trekken wat de auto hebben kan. Frontera is niet zo groot dat je over de 3500 kg heen komt voor wat betreft gewicht auto en laadvermogen. Als een auto heel zwaar is wordt meestal gewoon het laadvermogen aangepast, maar dan moet je echt denken aan type vrachtwagen... Succes!!

DJ_Ro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:36

Iedere auto heeft een max laadvermogen, maar deze wordt niet meegerekend met het max te trekken gewicht. Wanneer heb je een B+E rijbewijs nodig?
- Wanneer het ledig gewicht + laadvermogen van de trailer meer is dan het ledig gewicht van de auto.
- Wanneer het ledig gewicht + laadvermogen (max gewicht) van de trailer en het ledig gewicht van de auto bij elkaar opgeteld meer is dan 3500kg.
Zo mag je bijvoorbeeld met een kleine jeep van 1600 kg wel een 1,5 paards trailer trekken zonder E-rijbewijs, want een 1.5 paards trailer heeft meestal een max totaal gewicht van zo'n 1300 kg, + 1600kg van de auto, dan zit je ruim onder die 3500 kg en je trailer heeft geen max gewicht die hoger is dan je auto.
Wil je een 2 paards trailer trekken, dan veranderd het. Een 2 paards trailer heeft een max gewicht van zo'n 2000 kg of zwaarder. + die 1600 kg van je auto, zit je al op 3600 kg, en het max gewicht van de trailer is hoger dan het ledig gewicht van de auto. Dus dan heb je wel B+E nodig.
Dus check de gewichten en het laad vermogen van de trailer even goed. Als je een 1.5 paards trailer hebt, heb je grote kans dat je geen E nodig hebt. Maar nogmaals, wat je achter in de auto stouwd Tong uitsteken heeft er niks mee te maken... suc6 ermee!!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 19:38

allegro schreef:
zonder trailer mag je zeker in deze auto rijden met je B-rijbewijs, als je met een aanhanger erachter wil rijden mag deze aanhanger inclusief het laadvermogen niet zwaarder zijn dan je auto. Met je E-rijbewijs mag je trekken wat de auto hebben kan. Frontera is niet zo groot dat je over de 3500 kg heen komt voor wat betreft gewicht auto en laadvermogen. Als een auto heel zwaar is wordt meestal gewoon het laadvermogen aangepast, maar dan moet je echt denken aan type vrachtwagen... Succes!!

zover was ik wel hoor...haha en de rest van je reactie is niet zozeer een antwoord op wat ik vraag...ik heb gehoord dat het gewicht van de auto + laadvermogen van de wagen bij elkaar opgeteld moet worden, dan neem je daarbij het laadvermogen van de trailer en met dat gewicht in totaal mag niet boven de 3500kg komen, mijn vraag is alleen of het klopt dat je bij een auto met geel kenteken geen laadvermogen hebt/of gerekend wordt, en of het uberhaupt klopt dat eje laadvermogen meegekerend wordt.
maar even goed bedankt voor je reactie! Knipoog

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 19:40

DJ_Ro schreef:
Iedere auto heeft een max laadvermogen, maar deze wordt niet meegerekend met het max te trekken gewicht. Wanneer heb je een B+E rijbewijs nodig?
- Wanneer het ledig gewicht + laadvermogen van de trailer meer is dan het ledig gewicht van de auto.
- Wanneer het ledig gewicht + laadvermogen (max gewicht) van de trailer en het ledig gewicht van de auto bij elkaar opgeteld meer is dan 3500kg.
Zo mag je bijvoorbeeld met een kleine jeep van 1600 kg wel een 1,5 paards trailer trekken zonder E-rijbewijs, want een 1.5 paards trailer heeft meestal een max totaal gewicht van zo'n 1300 kg, + 1600kg van de auto, dan zit je ruim onder die 3500 kg en je trailer heeft geen max gewicht die hoger is dan je auto.
Wil je een 2 paards trailer trekken, dan veranderd het. Een 2 paards trailer heeft een max gewicht van zo'n 2000 kg of zwaarder. + die 1600 kg van je auto, zit je al op 3600 kg, en het max gewicht van de trailer is hoger dan het ledig gewicht van de auto. Dus dan heb je wel B+E nodig.
Dus check de gewichten en het laad vermogen van de trailer even goed. Als je een 1.5 paards trailer hebt, heb je grote kans dat je geen E nodig hebt. Maar nogmaals, wat je achter in de auto stouwd Tong uitsteken heeft er niks mee te maken... suc6 ermee!!

weet je dit héél zeker??
als dat zo is dan is het geen probleem en kan ik zonder problemen mijn paard in de trailer zetten (anderhalf)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 19:46

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 20:02

ik kom nu dus uit op:

gewicht auto: 1580kg
laadvermogen:540kg (gevonden via autotrader)
totaal: 2120kg

ik zou er dus een trailer achter mogen/kunnen hangen met een totaal van gewicht+laadvermogen van 1380kg om met mijn B rijbewijs te mogen rijden?

zeg ik dat zo goed?

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:21

judithh schreef:
DJ_Ro schreef:
HEY JUUL STOP HET KLOPT ALLEMAAL NIET EN VOORDAT JE DE FOUT IN GAAT BEL ME GR MIRAN MIJN MANNETJE WEET PRECIES DE ANTWOORDEN

weet je dit héél zeker??
als dat zo is dan is het geen probleem en kan ik zonder problemen mijn paard in de trailer zetten (anderhalf)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:47

judithh schreef:
ik kom nu dus uit op:

gewicht auto: 1580kg
laadvermogen:540kg (gevonden via autotrader)
totaal: 2120kg

ik zou er dus een trailer achter mogen/kunnen hangen met een totaal van gewicht+laadvermogen van 1380kg om met mijn B rijbewijs te mogen rijden?

zeg ik dat zo goed?

Goddank, iemand die het gewoon snapt!!!
Als je doet wat je hier schrijft, ben je legaal bezig, veel plezier met je combi OK dan!

DJ_Ro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 01:59

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:29

DJ_Ro schreef:

De regels kennen ze correct, niks op aan te merken, maar van autorijden hebben ze geen kaas gegeten, dat is ook wel duidelijk.
Koppeling intrappen?? Alleen sukkels zitten aan de pedalen.
Stuurcorrecties?? Alleen sukkels zwengelen aan het stuur als het mis gaat..........