Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
heeft er niks mee te maken... suc6 ermee!! allegro schreef:zonder trailer mag je zeker in deze auto rijden met je B-rijbewijs, als je met een aanhanger erachter wil rijden mag deze aanhanger inclusief het laadvermogen niet zwaarder zijn dan je auto. Met je E-rijbewijs mag je trekken wat de auto hebben kan. Frontera is niet zo groot dat je over de 3500 kg heen komt voor wat betreft gewicht auto en laadvermogen. Als een auto heel zwaar is wordt meestal gewoon het laadvermogen aangepast, maar dan moet je echt denken aan type vrachtwagen... Succes!!
DJ_Ro schreef:Iedere auto heeft een max laadvermogen, maar deze wordt niet meegerekend met het max te trekken gewicht. Wanneer heb je een B+E rijbewijs nodig?
- Wanneer het ledig gewicht + laadvermogen van de trailer meer is dan het ledig gewicht van de auto.
- Wanneer het ledig gewicht + laadvermogen (max gewicht) van de trailer en het ledig gewicht van de auto bij elkaar opgeteld meer is dan 3500kg.
Zo mag je bijvoorbeeld met een kleine jeep van 1600 kg wel een 1,5 paards trailer trekken zonder E-rijbewijs, want een 1.5 paards trailer heeft meestal een max totaal gewicht van zo'n 1300 kg, + 1600kg van de auto, dan zit je ruim onder die 3500 kg en je trailer heeft geen max gewicht die hoger is dan je auto.
Wil je een 2 paards trailer trekken, dan veranderd het. Een 2 paards trailer heeft een max gewicht van zo'n 2000 kg of zwaarder. + die 1600 kg van je auto, zit je al op 3600 kg, en het max gewicht van de trailer is hoger dan het ledig gewicht van de auto. Dus dan heb je wel B+E nodig.
Dus check de gewichten en het laad vermogen van de trailer even goed. Als je een 1.5 paards trailer hebt, heb je grote kans dat je geen E nodig hebt. Maar nogmaals, wat je achter in de auto stouwdheeft er niks mee te maken... suc6 ermee!!
runningkawa schreef:
judithh schreef:DJ_Ro schreef:HEY JUUL STOP HET KLOPT ALLEMAAL NIET EN VOORDAT JE DE FOUT IN GAAT BEL ME GR MIRAN MIJN MANNETJE WEET PRECIES DE ANTWOORDENIedere auto heeft een max laadvermogen, maar deze wordt niet meegerekend met het max te trekken gewicht. Wanneer heb je een B+E rijbewijs nodig?
- Wanneer het ledig gewicht + laadvermogen van de trailer meer is dan het ledig gewicht van de auto.
- Wanneer het ledig gewicht + laadvermogen (max gewicht) van de trailer en het ledig gewicht van de auto bij elkaar opgeteld meer is dan 3500kg.
Zo mag je bijvoorbeeld met een kleine jeep van 1600 kg wel een 1,5 paards trailer trekken zonder E-rijbewijs, want een 1.5 paards trailer heeft meestal een max totaal gewicht van zo'n 1300 kg, + 1600kg van de auto, dan zit je ruim onder die 3500 kg en je trailer heeft geen max gewicht die hoger is dan je auto.
Wil je een 2 paards trailer trekken, dan veranderd het. Een 2 paards trailer heeft een max gewicht van zo'n 2000 kg of zwaarder. + die 1600 kg van je auto, zit je al op 3600 kg, en het max gewicht van de trailer is hoger dan het ledig gewicht van de auto. Dus dan heb je wel B+E nodig.
Dus check de gewichten en het laad vermogen van de trailer even goed. Als je een 1.5 paards trailer hebt, heb je grote kans dat je geen E nodig hebt. Maar nogmaals, wat je achter in de auto stouwdheeft er niks mee te maken... suc6 ermee!!
weet je dit héél zeker??
als dat zo is dan is het geen probleem en kan ik zonder problemen mijn paard in de trailer zetten (anderhalf)
judithh schreef:ik kom nu dus uit op:
gewicht auto: 1580kg
laadvermogen:540kg (gevonden via autotrader)
totaal: 2120kg
ik zou er dus een trailer achter mogen/kunnen hangen met een totaal van gewicht+laadvermogen van 1380kg om met mijn B rijbewijs te mogen rijden?
zeg ik dat zo goed?
DJ_Ro schreef: