ruiter traind mijn paard en valt, WIE AANSPRAKELIJK???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dunja74

ruiter traind mijn paard en valt, WIE AANSPRAKELIJK???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 19:22

wie heeft hier ervaring mee.
de situatie:
ruiter rijd het paard, traind deze bij eigenaar aan huis, krijgt er geld voor.
gaat op concours (dressuur), paard is lastig wil werk ontduiken, bokt op een gegeven moment ruiter valt eraf.
ziekenhuis-krukken-herstelperiode.
MAAR NU; kan de eigenaar van het paard nu aansprakelijk worden gesteld voor alle kosten, door de ruiter of niet?? Had de ruiter zelf een verzekering af moeten sluiten?
Wie heeft hier ervaring mee of advies?

Allejandro

Re: ruiter traind mijn paard en valt, WIE AANSPRAKELIJK???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:23

volgens mij stond op nieuwspagina zo'n bericht ja, even zoeken

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:24

Citaat:
Citaat:
Ruiterongeluk: Baas is altijd aansprakelijk

Het onberekenbare gedrag van dieren komt voor rekening van de eigenaar ervan. Dat stelde de Hoge Raad al vast in 2002. Deze discussie laaide weer op na het euvel met de ontsnapte Gorilla uit Blijdorp. Er was grote onduidelijkheid of de dierentuin aansprakelijk kon worden gesteld.

In artikel 179 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek staat het hoofdbeginsel aldus: „De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij [etc.].” Wie door een hond (of een ander dier) wordt gebeten, of van een paard gegooid, kan volgens de wet juist wel met z’n schade terecht bij de bezitter of eigenaar. Ongeacht de vraag of de bezitter nu iets te verwijten valt of niet.

In oktober 2002 stelde de Hoge Raad voor het eerst vast dat „het onberekenbare gedrag van een dier in beginsel voor rekening van de eigenaar van dat dier komt”. Tijdens een buitenrit in het Amsterdamse Bos wierp een geschrokken paard een onervaren ruiter af. Er was door de ruiter noch door de instructeur een fout gemaakt. Conclusie van de Hoge Raad: de manege is aansprakelijk. Een opmerkelijk arrest omdat lagere rechters tot dan toe risicoaanvaarding bij de ruiter hadden aangenomen. Wie immers zelf op een paard gaat zitten, accepteert de kans op een val en dus op schade voor eigen rekening. Het Blijdorp-slachtoffer kan makkelijk pleiten dat als iemand die op een paard gaat zitten al geen eigen risico meer heeft, dat zeker geldt voor iemand die in een beveiligde dierentuin regelmatig een gorilla bezoekt.

zie dit topic: viewtopic.php?sid=&f=11&t=777510

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:25

De eigenaar van het paard is altijd aansprakelijk als het paard rare dingen doet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:31

Ik ga er vanuit dat er een verschil zit tussen een ruiter die betaald voor een rit, zoals bij de manege of een ruiter die betaald wordt om een paard te rijden, dan zou je als eigenaar namelijk aansprakelijk zijn voor de schade die je paard aanricht tijdens het inrijden bijv. Terwijl deze mensen dit als werk doen en heel goed weten welke risico's hieraan vast zitten.

Een voorbeeld wat wellicht iets zal afwijken. als je je trailer uitleent en het paard van de lener, schopt er een gat in dan is de lener aansprakelijk. Verhuur je echter de trailer dan is de eigenaar van de trailer zelf aansprakelijk in dezelfde situatie, dit weet ik omdat we dit ooit gehad hebben.

Als de ruiter dit eist zou ik de wetswinkel eens bellen en uitleggen dat je hem betaalde voor het rijden, dan weet je het zeker, overigens meestal ben je hiervoor verzekerd via je wa, dus zou je de schade ook op kunnen geven, ben je niet schadeplichtig dan hoor je dat vanzelf van de verzekering en keren zij niet uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:34

Ik reed voor een eigenaar en het was de verantwoording van de eigenaar als ik eraf gegooid zou worden omdat ik hobbymatig reed (een vergoeding krijgen of niet was niet relevant).
Er reden daar ook mensen die een bedrijf hebben om paarden zadelmak te maken en bij hen viel het weer onder bedrijfsrisico, aldus de verzekering van de eigenaar.

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 20:55

Bedankt voor de reakties.
maar zijn er mensen die te maken hebben gehadmet de ´gaten in de wet´ waardoor toch de eigenaar niet aansprakelijk was.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:45

Lees het stuk bij FAQ even, geeft al antwoord op je vraag.
Dat hij ervoor betaald wordt doet er verder niet toe. Bij het bepalen van de mate van eigen schuld doet het er wel toe dat het een zeer ervaren persoon is die zich goed bewust is van de risico's die hij loopt.

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 08:49

bedankt voor de reakties

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:44

vriendin van me rijd sinds kort ook een paard, gaat wedstrijden rijden etc. maar zij en de eigenaar hebben een contractje opgesteld dat de eigenaar niet aansprakelijk zal zijn als die vriendin van het paard af valt...is dit dan ook nog wel geldig?

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:02

Je blijft als bezitter van je paard ALTIJD aansprakelijk, maakt niet uit of er een contractje is opgesteld. Ik werk als verzekeringsmedewerker (schadebehandelaar) en ik zie het vaak voorbij komen.

Schakel altijd je verzekeringsagent in en ga vooral niet in discussie met de tegenpartij hiermee maak je het vaak moeilijker voor je verzekeraar met eventuele "beloftes"