Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
loeckie schreef:@ Rinne: Dat was de vraag niet, dat weet de TS geloof ik ook, als ik haar verhaal goed lees. haar vraag is of ze wel de lichte auto kan aankoppelen om het op en af de trailer te oefenen en niet om er mee te rijden.
Terug te komen op je vraag. Ik weet niet hoe het verzekeringstechnisch zit, mocht er wat gebeuren tijdens het oefenen, ookal is je intensie niet om er mee te rijden...

Waratje schreef:Als de auto 1300 kg mag trekken, dan kun je er best een normale 2-paardstrailer aanhangen en met één paard geladen wellicht zelfs legaal ermee rijden (niet te zware trailer, niet super zwaar paard en rijbewijs b-e), dus ook ermee oefenen. Verzekeringstechnisch doe ik even geen uitspraak over, want daar zitten altijd wat haken en ogen aan over "eigen terrein" enzo.
Maar als je verwacht dat het paard de polka gaat dansen op de klep en daarmee je auto ook aan het dansen zou zetten, is het misschien handiger om een trekhaak aan een stevige muur te bevestigen en de trailer daaraan te koppelen, heb je helemaal geen auto of rijbewijs voor nodig
felicity schreef:loeckie schreef:@ Rinne: Dat was de vraag niet, dat weet de TS geloof ik ook, als ik haar verhaal goed lees. haar vraag is of ze wel de lichte auto kan aankoppelen om het op en af de trailer te oefenen en niet om er mee te rijden.
Terug te komen op je vraag. Ik weet niet hoe het verzekeringstechnisch zit, mocht er wat gebeuren tijdens het oefenen, ookal is je intensie niet om er mee te rijden...
Dat bedoel ik inderdaad. Er mee gaan rijden doe ik zeker niet. Dat is vragen om problemen/ongelukken.
Ik wil de trailer dan alleen aankoppelen om het in en uitladen te oefenen op eigen terein.
imker schreef:Waratje schreef:Als de auto 1300 kg mag trekken, dan kun je er best een normale 2-paardstrailer aanhangen en met één paard geladen wellicht zelfs legaal ermee rijden (niet te zware trailer, niet super zwaar paard en rijbewijs b-e), dus ook ermee oefenen. Verzekeringstechnisch doe ik even geen uitspraak over, want daar zitten altijd wat haken en ogen aan over "eigen terrein" enzo.
Maar als je verwacht dat het paard de polka gaat dansen op de klep en daarmee je auto ook aan het dansen zou zetten, is het misschien handiger om een trekhaak aan een stevige muur te bevestigen en de trailer daaraan te koppelen, heb je helemaal geen auto of rijbewijs voor nodig
ARGH!!
NEE, dat mag niet!
Als je auto 1300 kilo mag trekken en je trailer een max. massa heeft (even uitgaande van een tweepaards) van 2000 kilo, mag je NIET de weg op, ongeacht of je boven de 3500kg uitkomt of niet.
De max. trekkracht van de auto bedraagt nu eenmaal die 1300 kilo en NIET die 2000 kilo die je erachter wil stoppen.
En of je er nu 1 of 2 paarden in zet, dat maakt niet uit. De wegenverkeerswet én de politie kijken daar niet naar: die kijken alleen naar de max. toegestane massa.
Mensenmensen, dit is echt zo'n inschattingsfout die vaak gemaakt wordt.......
Je mag WEL rijden met een wagen die bijv. 1600 kilo mag trekken (zoals bijv. een MB-luxeauto) en dan dus een anderhalfpaards van 1600 kilo max. massa. Dan kom je tot 3200 kilo en mag je ZONDER BE rijden.
imker schreef:Waratje schreef:Als de auto 1300 kg mag trekken, dan kun je er best een normale 2-paardstrailer aanhangen en met één paard geladen wellicht zelfs legaal ermee rijden (niet te zware trailer, niet super zwaar paard en rijbewijs b-e), dus ook ermee oefenen. Verzekeringstechnisch doe ik even geen uitspraak over, want daar zitten altijd wat haken en ogen aan over "eigen terrein" enzo.
ARGH!!
NEE, dat mag niet!
Als je auto 1300 kilo mag trekken en je trailer een max. massa heeft (even uitgaande van een tweepaards) van 2000 kilo, mag je NIET de weg op, ongeacht of je boven de 3500kg uitkomt of niet.
De max. trekkracht van de auto bedraagt nu eenmaal die 1300 kilo en NIET die 2000 kilo die je erachter wil stoppen.
En of je er nu 1 of 2 paarden in zet, dat maakt niet uit. De wegenverkeerswet én de politie kijken daar niet naar: die kijken alleen naar de max. toegestane massa.
Mensenmensen, dit is echt zo'n inschattingsfout die vaak gemaakt wordt.......
Je mag WEL rijden met een wagen die bijv. 1600 kilo mag trekken (zoals bijv. een MB-luxeauto) en dan dus een anderhalfpaards van 1600 kilo max. massa. Dan kom je tot 3200 kilo en mag je ZONDER BE rijden.
schrik niet
Opel Corsa gehangen.felicity schreef:Mijn vriend heeft een auto die 1300 kilo mag trekken met trekhaak. Nu heb ik een paard die niet achterwaarts de trailer af wil. Het rijden gaat zo lekker dat ik volgend jaar ook wedstrijden wil gaan rijden. Maar dan moet ze wel achterwaarts de trailer af willen/kunnen. Ik wil dit dan ook gaan oefenen. Nu hebben wij zelf geen trailer. Maar kunnen er waarschijnlijk wel 1 lenen om mee te oefenen. Maar wat is dit een 2 paardstrailer is. Kan ik daar dan gewoon mee oefen. Ik begrijp dat je niet moet gaan rijden met een auto die 1300 kilo mag trekken met een twee paardstrailer erachter. Maar zou het wel gaan om te oefenen met erin en eruit?
)
jiehaaa schreef:Wat een grappige vraag, TS, dit heb ik namelijk vanavond nog gedaan. Ik wilde trailertrainen met mijn paard en een vriend van ons wilde het nieuwe aankoppelsysteem van zijn auto testen.
Dus wij hebben onze 1,5 paards trailer achter eenschrik niet
Opel Corsa gehangen.
Met oefenen ging dat prima, maar mijn paard ging dan ook niet schommelen. Had ze dat wel gedaan, dan was het minder stabiel, dus ik zal het niet aanraden.
Maar wat jij wil, kan best met oefenen hoor. (Maar dan zou ik er geen meter mee rijden, alleen in- en uitgaan oefenen)
Esther28 schreef:Dat kan gewoon hoor wat jij bedoelt (sommig mensen even beter lezen.... ze gaat er NIET mee rijden)
De druk op de kogel van de trekhaak van de auto is bijna altijd gelijk, ik meen dat dat niet meer dan 70 kilo mag zijn. Het gewicht van een trailer steunt op zichzelf en niet op de trekhaak(dan zou nl. niemand meer een trekhaak onder zijn auto hebben zitten)
Je gaat er niet meerijden, dus geen probleem als je auto voor deze toepassing lichter is, hij hoeft nl. niet de trailer te trekken...