Wel in de trailer, maar niet meer eruit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gertje1

Wel in de trailer, maar niet meer eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 07:51

mijn 2 jarige is heel braaf ze loopt zo vanzelf de trailer in maar eruit
ik moest naar de opfok en ja hoor voor de tweede keer moest ik haar draaien in de trailer
ik moet zeggen ze word niet nerveus maar ze staat en gaat geen stap achter uit
ik heb aan de hand achter uit geoefend en dit gaat heel goed maar ja eenmaal in de trailer

aangezien ik nu nog kan draaien
maar ja als ze nog 10 cm groeit heb ik echt een probleem
en ik heb natuurlijk al 2 keer toegegeven

help wie weet raad
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-07 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel.

Esperanza
Blogger

Re: WEL IN DE TRAILER MAAR NIET MEER ERUIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:02

Ha, een vriendin van mij had dat ook met haar paard. DIe hebben we ook een tijdje gedraaid. Mijn instructrice had hem er binnen 5 minuten normaal af. Terwijl hij echt alles al hadden geprobeerd, inclusief hem er met een tuigje uit trekken.

Maar sinds zij hem er normaal af heeft geholpen gaat hij probleemloos op en af.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:05

Even mezelf qouten uit een eerdere post...

Citaat:
Laatst een klant gehad met hetzelfde probleem. Uiteindelijk was hij bij het afladen een keer in paniek geschoten en van de klep gevallen, toen wou hij de trailer helemaal niet meer op. Oplossen dus!

Je paard moet niet alleen leren de trailer IN te gaan gaan, maar ook hoe hij er weer UIT moet.
Zet je paard alleen met zijn voorbenen op de klep, en er weer af. Dan een stapje verder en er weer af, nog een stap verder en er weer af. Zo leert hij hoe hij van de trailer af moet komen.
De schuine ondergrond van de klep zal een deel van het probleem zijn. Als je hem een stukje achteruit zet en hij staat met zijn achtervoeten op de klep, zal hij misschien wat trappelen, of, in het geval van mijn klant, op de voorste punten van zijn hoeven blijven staan. Laat hem dan staan tot hij ontspant en zijn voeten plat zet. Dat is meestal een grote stap in de goede richting. Blijf op dat moment ook zelf volkomen rustig, probeer niet je paard te sussen, maar wees gewoon stil, en beloon hem als hij ontspant. Door te sussen maak je je paard meestal juist nerveuzer. Let op je eigen ademhaling, blijf goed en diep doorademen, daarmee kalmeer je je paard.

Succes!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:09

Een veel voorkomend probleem maar heb je ook geoefend eerst eens langs een muur en daarna iets aan de andere kant gezet?
Ze begrijpen gewoon niet dat ze in een trailer ook achteruit kunnen.
Eerst gewoon op het droge oefenen tussen 2 dingen in die je steeds smaller zet!
En daarna idd op de klep dan weer naar achter zetten en steeds stapje verder en weer naar achter en zorg ervoor dat als het paard poept dat je dit meteen weg haalt als ze uitglijden hierdoor is er vaak angst wat lang kan duren voor dit weg gaat.

Afgelopen maandag en dinsdag 35 1 en 2 jarige met de trailer naar het land verhuist en ja de ene heeft meer tijd nodig om in de trailer te gaan en da ander eruit maar met rust en doorzetten kom je er wel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:49

Inderdaad het achterwaarts ook aan de hand oefenen in een gangpad, tussen de hindernissen oid.
Anders is het Balingehof een goede optie!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:58

Ik heb ook 1 x in die situatie gezeten. Toen mijn nieuwe paardje eindelijk thuis was in de trailer, wou hij er niet uit.
Na van alles geprobeerd te hebben ben ik ff helemaal "los"gegaan en voornamelijk geschreeuwd en hem met het halstertouw op z'n hals "geslagen". Geloof dat hij me toen wel snel zat was en weg wou.
Natuurlijk wel gestuurd achteruit. Ik heb 'm niet om laten draaien.

Wel zou ik eerst veel oefeningen achteruit gaan trainen en als het kan een, ook op een klein heuveltje, dat hij al iets aflopend naar achteren kan oefenen.
Ik had die keus toen niet.
Later nooit meer problemen mee gehad trouwens.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:07

Ik heb dit probleem ook gehad met m'n paard. Hij had een paar keer z'n hoofd gestoten met eraf gaan.
Toen ben ik een stukje met hem op de klep gaan staan en weer achter uit... een stukje verder en weer achteruit.. bij elk stapje belonen met een handje voer o.i.d. WErkt super goed.
Steeds een stukje verder op de trailer. Oefenen Oefenen Oefenen!
Ennn aan de lange lijn voor het geval hij achteruit schiet.. dan is z'n halstertouw te kort en krijgt hij een klap in z'n nek. DAardoor verliest hij ook vertrouwen...

Succes ermee

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:07

Leer het paard op iedere plaats op de trailer(klep) terug te laten lopen. Dus 2 stapjes erop, en dan 1 stapje terug. Zo bouw je vertrouwen op in het achterwaarts op de trailer gaan. Als het paard te snel de neiging heeft om door te lopen de trailer op, laat dan in het begin de stang dicht.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:49

Je hebt pb Lachen

felicity

Re: Wel in de trailer, maar niet meer eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:55

Ik had ook dat probleem. Ik kocht een 3 jarige. Was altijd zijwaarts op de vrachtwagen vervoerd. En nu moest ze met de trailer. Erop was appeltje eitje. Na een ritje van 3 kwartier moest ze er toch uit. Was 11 uur s'avonds donker buiten. Dus wij de trailer in de stal gezet en zo geprobeerd uit te laden. Mevrouw snapte het niet en raakte in paniek als ze voelde dat ze met een voet op de klep stond die naar beneden liep. Het werd toen nacht werk en uiteindelijk maar het touw door de mond en naar achteren getrapt en getrokken. Omdraaien kon ze niet een paard van 1.60 in een 1 1/2 paards trailer.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:48

Het is eigenlijk vrij simpel: leer je paard achterwaarts te gaan voordat ie op de trailer staat....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:50

monya schreef:
Het is eigenlijk vrij simpel: leer je paard achterwaarts te gaan voordat ie op de trailer staat....

En leer hem achterwaarts over ongelijke grond. Vaak is achterwaarts naar beneden stappen op de klep het probleem.

micas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:57

naast alle tips die er al op staan, vooral ook zelf rustig en duidelijk blijven.