help..verkocht paard blijkt zomerexzeem te hebben, terugneme

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

help..verkocht paard blijkt zomerexzeem te hebben, terugneme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:25

help! 5 april heb ik mijn fjord verkocht van bijna 4 jaar oud. alles ging goed tot ik vanmiddag een email krijg van koper dat ze zomerexzeem blijkt te hebben. ze wil haar terugbrengen ofzo daar was ze zelf nog niet uit. verder gaat het heel goed en is ze er gek mee. ze is naar een handel/fokkerij stal gegaan.
ze schijnt nu 2 dagen te schuren. hier heeft ze nooit geschuurt. ik heb geen stalling meer voor haar en het geld is al uitgegeven. ik zit echt met mijn handen in het haar. ze is sinds ze daar staat gedekt en mogelijk drachtig.

vraag: moet ik haar terugnemen? maakt het nog wat uit dat ze drachtig is en dus in andere staat dan ik haar had verkocht? is exzeem een koopontbindend gebrek. Ik heb een contract waarin staat dat door dat koper de merrie niet wilde keuren de garantie vervalt en mogelijke gebreken onder risico vallen van koper..is dit rechtsgeldig?

graag jullie advies..

Verona

Re: help..verkocht paard blijkt zomerexzeem te hebben, terugneme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:27

heeft ze het bij jou nooit last gehad van zomer exzeem? volgens mij is het rechtsgeldig.... zou je na kunnen vragen bij een rechtswinkel.....

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:29

nee nooit geen last gehad..anders had ik het wel gemeld

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:29

Het lijkt me wel. Je was toch ter goeder trouw toen je de pony verkocht. Er lijkt mij geen opzet in het spel. Heel veel succes hiermee

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:30

Je hebt een contract en zij wilde geen keuring doen? Je wist er ook niks vanaf. Volgens mij kan ze je dan niks maken.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:30

Of zomerexceem een koopontbindend gebrek is weet ik niet maar als ik jou was zou ik eerst met eigen ogen willen zien of het inderdaad zomerexceem is.

Ik vind het raar dat ze 1, niet zeker weet of ze pony terug wil brengen EN haar naar een handelsstal brengt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:31

dank je ik baal er echt heel erg van..hoop dat het goed komt. het paard heeft een goed adres daar.

Verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:31

ja precies, ik zou het de kopers vertellen dat jij er geen last van hebt gehad..... ik zou het na vragen hoor... volgens mij hoef je haar niet terug te nemen het is geen verborgen gebrek....heel veel succes.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:32

ik weet niet of ze nar een ander deel van het land is gegaan, want soms is dat ook de oorzaak van zomerexceem en had ze het bij jou dus nog niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:34

als het paard niet gekeurd is hebben ze niks om op te staan voor zover ik weet.het kan ook zijn door schimmel/luizen dat het paard is begonnen met schuren.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:35

kan zijn, maar ik weet niet of dat voor de rechter ook deze uitkomst heeft..ben als de dood dat ik straks voor de rechter sta..

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:37

Oei dat klinkt niet goed, heb je een rechtsbijstand verzekering? Zo ja dan meteen even bellen morgen en de situatie uitleggen. Ik denk dat exzeem wel een verborgen gebrek kan zijn aangezien het zich later in het seizoen voordoet en er dus in april nog niets aan te zien kan zijn. Maar inmiddels is ze gedekt en ik vraag me af of je haar dan nog terug moet nemen, paard verkeert nu immers in een andere staat dan bij verkoop. Verder heeft ze hem niet laten keuren maar de vraag is of er dan iets te zien was geweest van exzeem. Overigens kan het ook iets heel anders zijn ( schimmel, schurft, wormen etc). Ik zou tegen de koper zeggen dat je gaat uitzoeken wat je plichten zijn en er op terug komt. Indien je hem terug moet nemen dan is dat vervelend maar dan heb je geen keus maar misschien is dat wel niet jouw plicht en dan heeft de koper pech en hoef jij je niet schuldig c.q verantwoordelijk te voelen. En als laatste; laat een onafhankelijke dierenarts je paard bekijken voordat je allerlei maatregelen gaat treffen.
Succes !

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:41

Je contract is absoluut rechtsgeldig, ze hebben zelf voor het risico gekozen. Je bent geen handelaar neem ik aan? De koper wordt wel beschermt maar heeft zelf een onderzoeksplicht, dat houdt in dat je als koper bijvoorbeeld moet keuren. Omdat je zelf particulier bent en hiervan niks af wist hoef je je geen zorgen te maken. Ik neem aan dat je kunt bewijzen (dmv getuigen) dat je paard nooit eerder exzeem heeft gehad. Bovendien is de merrie waarschijnlijk drachtig en heb je er al over na gedacht dat wellicht de veranderde hormonen van je paard misschien wel de oorzaak zijn van de exzeem. Succes ermee, ik zou me niet te druk maken. Je staat sterk, zeker juridisch, zeker weten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:54

dank je dat stelt me heel erg gerust... Knipoog

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:55

ps nee ik ben geen handelaar

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:59

Als je in paarden handelt wordt de koper meer beschermd dan de verkoper namelijk. Je kunt altijd even langs de rechtswinkel. Daar kun je gratis advies inwinnen, mocht je toch nog twijfelen of mochten ze moeilijk gaan doen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 21:07

verder nog iemand een ideetje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:10

ik heb laatst gehoord, dat als je een paard koopt, en het blijkt eczeem te hebben, dat je hem binnen een jaar terug kan brengen.. of dat ook zo is als hij niet gekeurd is weet ik niet, wij hebben op stage wel weer een drie jarige terug, omdat die eczeem bleek te hebben (hier ook nooit geschuurd)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:13

Je zegt dat ze de pony die dagen hebben laten dekken? Verward

Je bent sowieso niet verplicht haar dan terug te nemen. Kopers hebben onderzoeksplicht, ook hadden ze haar kunnen laten keuren. Toen ze bij jou op stal stond was er geen eczeem. Ik vind dit nogal een vreemd verhaal... Opletten dus!
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 22-05-07 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:14

zomereczeem is niet koopontbindend.
zomereczeem kan op elke leeftijd de kop opsteken, dus ze hebben geen poot om op te staan.

keuren heeft hier niets mee te maken, een dierenarts kan in de winter niet zien of de pony schuurt.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:14

Ik denk dat je wel sterk staat, niet meetn toegeven als iemand moeilijk doet hoor! Het is heel goed dat je hier eerst informatie geeft. Als het daadwerkelijk zomerexceem is, ligt het een stukje moeilijker dan als het aan iets anders ligt, ik zou dus eerst zeker zijn dat het zomerexceem is!
Het kan ook komen door eiwitrijker voedsel of misschien in vernadering hormoonhuishouding of zelfs een vliegenmiddeltje waar ze niet goed tegenkan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:15

Schimmelig schreef:
Je zegt dat ze de pony die dagen hebben laten dekken? Verward

Je bent sowieso niet verplicht haar dan terug te nemen. Kopers hebben onderzoeksplicht, ook hadden ze haar kunnen laten keuren. Toen ze bij jou op stal stond was er geen exzeem. Ik vind dit nogal een vreemd verhaal... Opletten dus!

bij mijn stage moesten ze haar dus wel terug nemen.. ze had toen wel een stukje uit haar manen.. en het was dus echt zomer eczeem..

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:17

Waarschijnlijk een handelsstal, of manege (plek waar ze paarden verkopen)? Dat is beroepsmatig en daar gelden andere regels dan bij particuliere verkoop Lachen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:20

En ik snap dus niet dat zomerexzeem koopontbindend zou kunnen zijn. Mijn eigen DA wist me te vertellen dat zijn paarden op 4 kilometer van zijn woonst begonnen te schuren, en ze daar bij hem compleet geen last van hebben. Zelfde verhaal met "mijn" fjord, die schuurde bij ons niet, bij een ander wel, weer bij ons niet en nu op z'n nieuwe thuis ook niet.. Vreemd, maar het kan dus blijkbaar wel dat hij voordien niet schuurde en nu wel maar da's dan toch niet jouw "schuld" Lachen

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:26

dat heb ik ook mee gemaakt met een fries.
ook via iemand van bokt verkocht, hier en toen ze weg ging had ze manen onder har hals en ze stond daar een paar weken en ineens schuurde ze haar manen af.
daar zta je als verkoper best banketstaaf bij, maar informatie van veearts,dit kunnen ze een op ander moment krijgen.
ik hoefde haar niet terug tenemen.
dus jij ook niet.
en zei heeft deze fries nog laten keuren door haar veearts en deze heeft niet gezien of over gesproken.
de dag dat ze haar op haalde.
dus voel je niet schuldig, evt kan je mee denken voor een oplossing.