Leasecontract, tennaamstelling huurder of gebruiker...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Leasecontract, tennaamstelling huurder of gebruiker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 11:25

Ik heb een leasecontract opgesteld en nou vroegen de mensen mij of de tennaamstelling 'huurder' veranderd kon worden in 'gebruiker'.

Ze betalen geen huurgeld, maar volgens mij heeft dit wel gevolgen voor de aansprakelijkheid. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt Lachen

LDRD

Re: Leasecontract, tennaamstelling huurder of gebruiker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:48

De BEZITTER is aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van het dier. Wie bezitter is voor het aansprakelijkheidsrecht kan je niet regelen bij overeenkomst, tenminste, je kan het natuurlijk wel, maar het heeft geen waarde.
Het is heel moeilijk aan te geven wie als bezitter zal worden aangemerkt voor het aansprakelijkheidsrecht en dat is ook vooraf niet af te kaarten.

Schets de situatie eens (waar komt het paard te staan, wie draait er voor wat voor kosten op e.d.) dan kan ik je misschien het meest waarschijnlijke vertellen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:50

wij hebben zo'n ding op laten stellen door zo'n prof op dat gebied. Tong uitsteken Nu weten we zeker dat het klopt.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:53

Ligt er aan of het een lease-overeenkomst of huurovereenkomst betreft. Daar zit wel degelijk verschil in en dat heeft o.a. te maken met bij welke partij het juridische en/of economisch eigendom van het object (het geleasde of gehuurde) ligt.

Bij een echte lease-overeenkomst, spreek je overigens van lessee en lessor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:03

Marijke schreef:
Ligt er aan of het een lease-overeenkomst of huurovereenkomst betreft. Daar zit wel degelijk verschil in en dat heeft o.a. te maken met bij welke partij het juridische en/of economisch eigendom van het object (het geleasde of gehuurde) ligt.

Bij een echte lease-overeenkomst, spreek je overigens van lessee en lessor.

Maar dat heeft nog steeds niets met het aansprakelijkheidsrecht te maken. Als dat nou precies hetgeen is dat je bij overeenkomst af wil kaarten dan gaat je dat echt niet lukken.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 12:51

Ok, dit is dus de situatie:

Pony gaat naar de 'huurder' staat daar gestald achter hun huis, zij zijn verantwoordelijk voor stalling/voer/water/hoefsmid/wormenkuren. Ze gebruiken haar voornamelijk voor de dochter om te rijden, gewoon dressuur/springen en buitenrijden.

Ze moeten wel over de weg om naar de bak te komen dus dat is in mijn ogen al meer risico dan wanneer je een bak aan huis heb. (er kan altijd wat gebeuren, dat weet ik, maar het risicofactor is in dit geval naar mijn idee dus groter).

Ik heb wel een clausule opgenomen dat in de 'leaseperiode' dat de pony daar gestald en gebruikt wordt de kosten van eventuele schade aan derden (en eigen schade) voor hun rekening is. Ik weet ook dat dit waarschijnlijk niet rechtsgeldig is als je het echt tot de rechter brengt, maar goed je moet toch wat...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:05

In de situatie die jij beschrijft zullen zij hoogstwaarschijnlijk als bezitter worden aangemerkt.
Ik zou in ieder geval de discussie daarover wel aan willen. Knipoog

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 13:16

LDRD schreef:
In de situatie die jij beschrijft zullen zij hoogstwaarschijnlijk als bezitter worden aangemerkt.
Ik zou in ieder geval de discussie daarover wel aan willen. Knipoog

Haha! Bedankt voor de info... Dat dacht ik dus ook, maar ben bang dat ik daar te weinig kennis voor heb om het goed te onderbouwen.

Maar maakt het dan nog wat uit als ik 'huurder' of 'gebruiker' neerzet in het contract?

Werk je toevallig in die branche? (vraag het me gewoon even af omdat je er wel veel vanaf weet Knipoog )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:26

Voor dat aspect maakt het niets uit.

Of er nog andere redenen zijn om dit verschil te maken zou ik niet weten.

En ja, mijn kennis is professioneel Cool .

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:54

In Duitsland is daar een A-4tje voor dat getekend moet worden en daar verklaart diegene dat alle onkosten / aansprakelijkheid / ziekenfondskosten ect. voor hem zijn als hij het paard rijdt en dat de eigenaar dus niet aansprakelijk gesteld kan worden bij een ongeval of ongeluk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:14

Probleem is dat duits recht geen nederlands recht is Tong uitsteken .

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 14:16

LDRD schreef:
En ja, mijn kennis is professioneel Cool .

Haha! Dat is duidelijk, maar bedankt voor het delen van je kennis Lachen

LDRD schreef:
Probleem is dat duits recht geen nederlands recht is Tong uitsteken .

Nee, helaas niet
Maar ik vind het wel een goed systeem, het is toch best raar dat als je een bijrijdster heb jij meteen opdraait voor alle kosten als er wat gebeurt, gewoon voor ieder zijn eigen risico...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:44

in duitsland is alles veel ingewikkelder...om mijn paard WA te verzekeren moet een bijrijder verplicht zo'n verklaring tekenen.