Inderdaad, als ze 24/7 op het land staan ben je een stuk minder uit dan alleen op stal. Komt hij aan huis te staan? Als hij aan huis komt te staaan moet je ook nog de kosten van het afvoeren van mest erbij rekenen. Ik denk dat je ong. zo'n rijtje moet invullen:
kosten hooi pm: Als je ervan uit gaat dat hij iedere dag ong. een half pak eet, en een pak 2.50 kost, is dat ong. 40 euro pm. (ruim genomen)
Kosten hoefsmid:Ik weet niet waar je woont, maar stel dat je neemt wat zaina zegt, kost dat 25 euro per 10 weken. dus pm. ong. 10 euro.
Kosten DA: (deze weet ik niet helemaal zeker.)40 euro per spuit, 1x per jaar. Ong. 3.50 pm.
Kosten voer(pavo summerfit, of basisbbrok of iets dergerlijks. Het is maar net wat je wilt en wat je pony nodig heeft.): Hiervan kan ik het niet zeggen, ik weet niet of je je paard iedere dag een kilo brokken wilt geven. als dat zo is, is het ong. 8 euro voor 25 kilo bassisbrok. iedere dag 1 kilo is ong. 9 euro pm.
Kosten mest afvoer: Verschilend per regio.
Mischien een potje waar je iedere maand wat instopt voor onverwachtse kosten, nieuwe spullen e.d.
Als je wil kun je ook de paardentandarts ieder jaar 1x laten komen. Ik weet niet wat de kosten daarvan zijn.
Als je paard ook nog op stal komt te staan komen er ook nog de kosten van stro bij.
De verzekering is ook variabel. Het ligt er maar net aan hoe goed jij je paard verzekert wilt hebben. Kijk anders even op site's van paardenverzekeringen. Daar kan je vast wel iets vinden.
Even overzichtelijk op een rijtje:
Hooi: 40 euro pm. (de helft als je alleen in de winter voerd)
Hoefsmid: 10 euro pm.
mest afvoer: verschillend.
Potje voor onverwachtse dingen: 10 euro pm.
DA: 3.50 Pm
Verzekering: (weet ik niet)
Eventueel:
stro:
Tandarts:
Mischien wil je wedstrijden gaan rijden. Startkaart: ong. 25 per jaar. ong. 2 euro per maand.
de kosten van het voer dus.: ong. 8.50 pm.
Als ik iets ben vergeten, zeg het maar. Dan vul ik hem wel even aan. En mischien is het handig iets over de situatie te vertellen waar jouw haffie in komt te staan. Komt hij in een pensionstalling, dan zijn de kosten heel anders.