Dat paard wordt mij gewoon niet gegund!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Dat paard wordt mij gewoon niet gegund!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 08:53

Naar aanleiding van dit topic: viewtopic.php?f=119&t=747662&hilit=

Paard in kwestie leek/ was redelijk onhandelbaar. Is ter correctie weg geweest, ook hij kon er niets mee beginnen. Eigenaar wilde het paard of terug doen naar de vorige handelaar of zelfs naar de slacht brengen.

Ik bied de slachtprijs voor het dier: krijg het niet.
Na lang nadenken besluit ik het risico wel te willen nemen, bied de eigenaar de inkoopsprijs: krijg het paard NOG niet.

Hier word je toch ziek van? Sta je met je goede bedoelingen! Kan en wil dat dier alles geven (goed op maat gemaakt zadel, fysio, rust, opnieuw beleren), maar nee hoor, dat dier wordt mij niet gegund. Nu moet er duizend euro op de inkoopsprijs (en dat gun ik hem niet!). Voor een paard waar niet eens normaal op te rijden valt en waar ik nog vet veel werk aan ga hebben! Ben er echt ziek van!

Dat zeg ik: dat paard word mij gewoon niet gegund of hij kan niet toegeven dat hij het niet kan en moet het per se blijven proberen? Dat paard heeft al zoveel gekost, daar wordt nooit meer winst op gemaakt. Maar paard blijft gewoon staan en als ie over een jaar pas verkocht word, maakt ook niet uit. Wat ie in een jaar wegvreet, stalbedekking, hoefsmid, arbeidsuren, dat maakt niet uit... Zelfs een aanbod dat dier een jaar in pension te laten staan bij de eigenaar, wordt afgeslagen... Verward Verward Verward

Naja het verstand zegt natuurlijk: let it go. Afsluiten en op zoek gaan naar een leut paard dat je wel kan kopen (deze is kennelijk gewoon niet te koop) van een eigenaar waar je wel zaken mee kan doen. Maar mijn gevoel schreeuwt gewoon hoe belachelijk en onredelijk het is. En oneerlijk voor het paard: hij gebruikt het paard liever zelf nog als drumstel dan dat ie het bij mij goed krijgt. Walgelijk gewoon.

fjordnina

Re: Dat paard wordt mij gewoon niet gegund!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 08:57

Misschien kun je het paard via iemand anders laten kopen? Heb je misschien een goed contact met een handelaar? Zo kan hij het paard kopen en onmiddelijk weer aan jou door verkopen.
Kost uiteindelijk misschien iets meer omdat de handelaar er ook wat aan over wil houden, maar dan gaat die extra prijs wel naar degene die jou geholpen heeft.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 08:59

Het paard staat al bij een handelaar. Is trouwens nog het overwegen waard ook, hihi. Maar denkt dat hij
a. te wantrouwig is en
b. dat paard aan niemand verkoopt en
c. daar dan ook zoveel geld aan vraagt, dat ik per saldo nog meer kwijt ben.

Ach en men moet geen "kwaad met kwaad vergelden" he? Denk niet dat ik me er dan beter bij voel. Ik wil gewoon een normale zakelijke deal sluiten en me daar goed bij voelen, maar dat wordt me kennelijk niet gegund...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:03

Dan is het inderdaad het beste denk ik om het domweg los te laten.

Als het dier toch niet verkocht wordt dan zal de eigenaar zijn poot stijf houden vrees ik.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:08

Ik heb mijn paard ook via iemand anders gekocht, anders had ik m ook nooit gekregen. Het is in ieder geval het proberen waard als je m echt graag wilt hebben!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 09:10

Tja, ik wil hem zeker graag hebben, maar ik wil ook niet genaaid worden (excuse me my language) en dat ga ik gewoon wel worden als ik meer ga betalen. Zoals in dat andere topic dus te lezen is: het paard is op dit moment niet eens (normaal) te berijden, dus hoeveel is ie dan waard he?

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:12

Als je het paard écht graag wilt zou ik het toch via iemand anders proberen.
Wie weet, heb je het paard dan binnenkort wel bij je!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:30

Ik zou zeggen "let it go"...

Het is prachtig wat je wilt...maar voor hetzelfde geld haal je je een bak ellende op de hals.

Ik heb dat andere topic niet helemaal doorgelezen. Maar ik kan je wel een ervaring vertellen die ik 20 jaar geleden heb opgedaan:

Ik heb 25 jaar op een fokkerij/handelsstal gewerkt. Ik deed daar de jonge paarden en regelmatig kwamen er ook paarden ter correctie.
Dat werk deden we met z'n tweetjes: een zeer ervaren paardenman (die men nu paardenfluisteraar zou noemen...hahaha) en ik. Wij stonden bekend dat we alles klaar kregen op een eerlijke consequente manier. Wij waren niet van de gemene truukjes die sommige andere mensen gebruikten, maar wisten een paard wel aan te pakken als het nodig was (en nog meer...te belonen).

Maar goed. Wij kregen soms de meest onmogelijke dieren: in de omgang en/of tijdens het rijden.

Zo kregen we een keer een dier op stal: bloedmooi en braaf in de omgang. Maar o wee...met rijden zo onberekenbaar. Het ene moment heel braaf...je dacht je doel bereikt te hebben, het andere moment volledig flippend, zonder dat er een patroon in zat, zonder dat we de aanleiding konden ontdekken.

Toch boekten we vooruitgang. Maar de eigenaar ging het niet hard genoeg en wilde van haar af. Wij gaven slachtprijs, we wilden het wel verder proberen.
Uiteindelijk hebben wij het opgegeven met dat paard. De momenten dat het paard flipte werden minder, maar als ze flipte, was het dusdanig ernstig dat wij vreesden dat wij er een keer bij zou verongelukken. Ondertussen hadden we via via de geschiedenis van het paard nagetrokken en wisten we dat het paard niet op een prettige manier beleerd was (het paard werd telkens op haar hoofd geslagen en dat soort dingen). Toch bleef het gek dat die aanvallen steeds erger werden.
Wij besloten om de merrie in te zetten als fokmerrie. Het voorjaar naderde, dus we zouden haar laten dekken.
Vlak daarna ging ik haar een keer uit de stal halen en dat werd bijna mijn dood. Op het moment dat ik het halster om wilde doen, flipte ze ineens zo razendsnel, waarbij ik ten val kwam. Ik ben me toen kapot geschrokken, te meer omdat dit paard in het grondwerk altijd heel eerlijk was.
Twee dagen hierna (we hadden besloten dat het wellicht het beste was als dit dier voor de dood weg ging. we waren er van uit gegaan dat haar gedrag gerelateerd was aan haar ervaringen met rijden, maar nu kon het erfelijk zijn en leek fokken ook niet verstandig) stond ze ineens weer te flippen, maar nu gewoon in de wei. Toen we het paard ophaalden hadden we het idee dat haar oog uitpuilde. Een dag daarna was het nog erger. wat bleek....het dier had een tumor in haar hoofd. ze is snel uit haar lijden verlost daarna.
Maar: rijden associeerde dat paard dus met klappen op haar hoofd...als wij met haar reden, had ze soms dus steken in haar hoofd door die tumor en daardoor flipte ze. vervolgens is de tumor gaan groeien en kreeg ze in rust ook steken in haar hoofd...heel treurig dus eigenlijk.

Wat ik nu met dit verhaal eigenlijk aan je wil zeggen: je weet niet waarom dit paard zo is, als hij is. Je weet niet of je het goed kan krijgen (het komt dus voor dat het niet lukt)... Je neemt misschien financieel niet veel risico, maar wel met jezelf. Is het dat je waard....om een paard te redden....?
bedenk dat je ook een paard kunt "redden" die wel gewoon lekker in zijn vel zit. Er staan zat paarden te koop waar hun eigenaar niks meer mee durft te doen, terwijl er feitelijk met het paard niets aan de hand is. Ik kan je er op marktplaats zo 10 aanwijzen die op die manier te koop komen.
dat is ook leuk. Daar kun je ook voldoening van hebben.
Laat dit los...de eigenaar van dit paard is waarschijnlijk in de veronderstelling dat lastige paarden ook vaak de beste paarden zijn en dat hij er ooit nog een megabedrag voor krijgt (hele goede paarden zijn meestal ook niet altijd even makkelijk idd).

Steek jij je geld en energie ondertussen lekker in een paard dat wel aan jou verkocht kan worden!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 10:43

Ja, je hebt gelijk. Echt.
Maar frustrerend blijft het wel.
En inderdaad, ik denk ook dat de eigenaar serieus denkt dat ie er ooit nog wel een schitterend bedrag voor krijgt.
En inderdaad: ik kan er zelf ook mee verongelukken en dat zou het me ook niet waard moeten zijn.
Maar toch he, ik heb er eerder 1 goed gekregen en het paard is echt wel mooi en lief en ook eerlijk en correct met grondwerk.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:17

Ik heb het paard in kwestie gezien ( ilzas is mijn zus ) en ze heeft echt een super redelijk bod gedaan, zeker voor dit paard. ik weet wel zeker dat mijn zus haar goed krijgt! Inderdaad dat is je eerder gelukt. Het is alleen diep triest dat ie haar jou niet gunt of gewoon zo dom is dat hij nog steeds in de veronderstelling is dat hij er echt een mega bedrag voor zal krijgen. Droom verder ...en ach wie weet: misschien belt ie ie je ooit juist smekend op: kom dr alsjeblieft halen, als het zijn dood bijna is geworden ( dat zou best grappig zijn hihi ) Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:08

Llover schreef:
Ik heb het paard in kwestie gezien ( ilzas is mijn zus ) en ze heeft echt een super redelijk bod gedaan, zeker voor dit paard. ik weet wel zeker dat mijn zus haar goed krijgt! Inderdaad dat is je eerder gelukt. Het is alleen diep triest dat ie haar jou niet gunt of gewoon zo dom is dat hij nog steeds in de veronderstelling is dat hij er echt een mega bedrag voor zal krijgen. Droom verder ...en ach wie weet: misschien belt ie ie je ooit juist smekend op: kom dr alsjeblieft halen, als het zijn dood bijna is geworden ( dat zou best grappig zijn hihi ) Knipoog

Misschien....misschien niet...

Ik zou toch gewoon mijn eigen plan trekken. Als je een paard wilt kopen...er zijn er genoeg waar je je liefde en tijd aan kwijt kunt.
Soms zijn dingen gewoon, zoals ze zijn.... En dan kun je het beter loslaten.....
Als het paard wel voor je bestemd is, zal het hoe dan ook wel bij je komen. Zo niet...dan is het anders voorbestemd, en hebben dingen gewoon zo moeten zijn. Daar ben ik van overtuigd!