Uitladen van de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manoniwan

Uitladen van de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 07:07

Hallo,
Sinds een klein ongelukje dat mijn pony helemaal in paniek was door een foutje van mij moeder, ze had haar nog niet los gemaakt van voren, is het uitladen dus een groter probleem geworden.
Als de klep naar beneden gaat is er nog niks aan de hand maar zodra we de stang willen weghalen schiet ze eruit. Ik probeer haar dan af te leiden met een wortel en mijn ouders halen dan allebei aan een kant de stang weg. Dit gaat toch vaak fout als een van beide toch iets te laat is of als mijn pony er toch snel uit schiet als de stang nog niet helemaal los is. De eerste stap vliegt ze eruit en gaat daarbij op haar kont zowat zitten. Na die stap is ze weer redelijk rustig, meestal.

Weet iemand misschien nog een betere oplossing hoe we het kunnen gaan doen, of is het gewoon een kwestie van vertrouwen winnen en deze manier zo houden?

Groetjes, Manon

montyjansen

Re: Uitladen van de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 07:50

manoniwan schreef:
Hallo,
Sinds een klein ongelukje dat mijn pony helemaal in paniek was door een foutje van mij moeder, ze had haar nog niet los gemaakt van voren, is het uitladen dus een groter probleem geworden.
Als de klep naar beneden gaat is er nog niks aan de hand maar zodra we de stang willen weghalen schiet ze eruit. Ik probeer haar dan af te leiden met een wortel en mijn ouders halen dan allebei aan een kant de stang weg. Dit gaat toch vaak fout als een van beide toch iets te laat is of als mijn pony er toch snel uit schiet als de stang nog niet helemaal los is. De eerste stap vliegt ze eruit en gaat daarbij op haar kont zowat zitten. Na die stap is ze weer redelijk rustig, meestal.

Weet iemand misschien nog een betere oplossing hoe we het kunnen gaan doen, of is het gewoon een kwestie van vertrouwen winnen en deze manier zo houden?

Groetjes, Manon

hoi Manon mijn dochter heet ook zo maar je geeft aan dat hij er uit rent dan kunnen jullie eens proberen om de klep open te doen en de trailer zo dicht mogelijk tegen een muur te zetten zodat je hem niet tegen hoef te houden.. Succes.
ps recht tegen de muur,

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 08:45

alleen het en een anderhalf paards trailer dus je moet 'm los maken aan 2 kanten...

DJ_Ro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:34

Hoi! Ik ken het probleem. Je zegt dat je een anderhalf paards trailer hebt. Kan je de buis aan één kant er uit halen, zodat ie naar de andere kant weg scharnierd? En dat zonder geluid, en ondertussen een hand op zn kont leggen, zodat ie weet dat er iemand achter em staat..
Of laat em een tijdje staan met de klep open en de buis er nog achter, totdat ie rustig is..
Succes er mee!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:32

manoniwan schreef:
alleen het en een anderhalf paards trailer dus je moet 'm los maken aan 2 kanten...

je kan er ook nog dik touw bij de stang doen en die er later afhalen

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:34

ja misschien wel een idee.. bedankt iig!

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:37

DJ_Ro schreef:
Hoi! Ik ken het probleem. Je zegt dat je een anderhalf paards trailer hebt. Kan je de buis aan één kant er uit halen, zodat ie naar de andere kant weg scharnierd? En dat zonder geluid, en ondertussen een hand op zn kont leggen, zodat ie weet dat er iemand achter em staat..
Of laat em een tijdje staan met de klep open en de buis er nog achter, totdat ie rustig is..
Succes er mee!

we moeten de buis met 2 pinnen los maken. aan het bedrijf waar de trailer vandaag komt hebben we al gevraagt of er misschien een sisteem in kan dat je 'm maar aan een kant hoeft los te maken maar dat is te gevaarlijk zeiden ze want zoiets moet er dan los in en dat was geen goede oplossing ofzo.. ze heeft het heel goed in de gaten als je ermee bezig bent.. misschien is die klep even open laten wel een goed idee!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:25

als ik het goed begrijp, wil ze de trailer afstuiven als je de stang weghaalt??Sorry, maar dan geef je hem toch een opdoffer, dat accepteer je toch niet?? Of begrijp ik het niet goed??

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 09:58

santos schreef:
als ik het goed begrijp, wil ze de trailer afstuiven als je de stang weghaalt??Sorry, maar dan geef je hem toch een opdoffer, dat accepteer je toch niet?? Of begrijp ik het niet goed??

nee dat bedoel ik helemaal niet, kan dat ik het beetje onduidelijk heb geschreven maar het probleem is juist dat we nauwelijks de stang kunnen weghalen en mijn pony komt eral uit stuiven.. Knipoog

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:22

montyjansen schreef:
manoniwan schreef:
Hallo,

Groetjes, Manon

hoi Manon mijn dochter heet ook zo maar je geeft aan dat hij er uit rent dan kunnen jullie eens proberen om de klep open te doen en de trailer zo dicht mogelijk tegen een muur te zetten zodat je hem niet tegen hoef te houden.. Succes.
ps recht tegen de muur,
\

Met het risico dat deze pony tegen de muur klapt en dus NOG meer vertrouwen in de trailer verliest.

Waarom niet gewoon LEREN dat er niets aan de hand is?

Dat is namelijk goed mogelijk. Vergeet dat je pony op de trailer moet maar zorg ervoor dat de pony via het systeem van plaatsen graag bij je wil zijn. Het is via schrift moeilijk uit te leggen, maar als je dit systeem "inbouwt" kom je nooit meer voor deze situaties te staan, gewoon op basis van vertrouwen. Dat is toch het allermooiste??

Op onze DVD staat een pony welke diverse achterstangen door dit gedrag gesloopt heeft, en daarbij ook bijna haar rug... en na de training "doet ze prima haar werk". Probeer de paarden wat te leren als ze bang zijn in plaats van met adviezen als "geef haar een knal" of "parkeer haar tegen de muur". Het kost even tijd en je hebt er jarenlang plezier van, en de pony weet dat de bazen te vertrouwen zijn.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 18:38

helemaal met je eens monya! ik denk dat er ook al wel wat vertrouwen is want anders zou ze helemaal de trailer niet meer opgaan, maar wat je zegt het duurt altijd even. maar het gaat vast lukken daar ben ik iig overtuigt van! ik had gehoopt dat er nog mensen zouden reageren die ong het zelfde met hun pony hebben/hadden en hoe zij het opgelost hebben. maargoed Knipoog in ieder geval bedankt voor de reactie's tot nu toe!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:19

misschien kun je iets veranderen aan de manier van uitladen??? Mijn paard wil ook graag de trailer af. Zij duwt flink tegen de stang. Dit mag zij niet,ze moet wachten tot ik zeg dat ze achteruit kan komen. De eerste malen gaf ik haar dus toch die bewuste knal. (zelfs met zweep, help belaag me niet Haha! )
Nu is mijn stem genoeg, maar moet die altijd wel gebruiken. Ik moet rustig de stang kunnen weghalen en ik zeg wanneer zij achter uit mag komen. ( sta zelf midden achter haar, terwijl ik de stang weghaal)
Ik ben meestal alleen, en heb haar touwtje over haar nek hangen. Zij gaat er met een redelijke vaart af, maar ik wacht naast de klep en pak haar touwtje en klaar.

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 08:06

we zijn ook welleens boos geworden, iemand heeft zelf haar de trailer weer ingeduwt maar dat hielp niet. ze wordt alleen maar dribbelig ervan Tong uitsteken

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:58

bij panache doen we altijd hand op de kont als ze naar benede loopt, zodat ze voelt dat het goed is Lachen
aan bijde kanten..