te laat opzeggen abonnement Bit, door fout v. Bit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imitador

te laat opzeggen abonnement Bit, door fout v. Bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 14:05

Ik weet niet zeker of het hier goed staat, tis eigenlijk geen afspraak over paarden, maar wel paardgerelateerd... Als iemand een idee heeft waar hij wel moet, wil die dan TeMmen???

Mijn probleem: een jaar geleden ben ik door Reed Business gebeld (die doet de abonnementen van Bit) of ik een abonnement voor een jaar wilde, voor een speciale prijs, ongeveer 2/3 van de prijs. Eerst overlegd met mijn ouders en dat mocht míts het één jaar zou zijn, dat het automatisch gestopt zou worden en ik tot niets verder verplicht was. Dat heb ik dus toen ze terugbelden gevraagd, en die mevrouw vertelde mij (weet helaas haar naam niet meer, stom!) dat het na een jaar automatisch zou stoppen en dat ik niet tot een vervolgabonnement verplicht was.

Nu heb ik dus wél een nota gekregen voor het aankomende jaar... Ik heb zonet naar Reed Business gebeld en die kunnen mij alleen maar vertellen dat zij mijn abonnement niet eerder kunnen opzeggen dan tot 30 April 2008, dus nog een jaar. Toen ik zei dat mij iets anders verteld was toen ik het abonnement nam, zij zei dat ik verkeerd voorgelicht was en dat ik gewoon een nog een jaar moet betalen.

Uiteraard heb ik daar geen zin in, ik wíl niet nog een jaar, en mij is verteld dat ik tot niets verplicht was en dat het automatisch zou stoppen.
Sta ik in mijn recht als ik zeg dat het hun probleem is dat ik verkeerd ben voorgelicht ben en de nota niet betaal?
Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, heb weinig verstand van rechten etc...

hokke

Re: te laat opzeggen abonnement Bit, door fout v. Bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:07

volgens mij wel, als het een proefabo was. en je heb er extra naar gevraagd

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 14:08

Nouja, de mevrouw die ik zonet aan de lijn had zei dat het introductie abonnement was, en geen proefabonnement, dus dat ik gewoon moet betalen, in tegenstelling tot wat de mevrouw mij vertelde een jaar geleden...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:09

als je een abbonement niet wilt verlengen,geloof ik dat je 2 maanden van te voren tlefonisch/schriftelijk moet opzeggen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:10

Denk dat je er gewoon aan vastzit.
Zorg altijd dat je iets schriftelijk bevestigd krijgt! Dan hebben zij een probleem en niet jij.
Veel sterkte ermee !!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:11

Maar ik zou het nog even goed nazoeken, wellicht bij de consumentenbond?

Er is namelijk een tijdje terug iets geweest in de media over het stilzwijgend verlengen van abonnementen; dat dit niet meer zomaar mocht gebeuren door uitgeverijen/leveranciers/etc omdat mensen dan verplicht worden een verbintenis aan te gaan die ze eigenlijk niet willen aan gaan en niet duidelijk worden voorgelicht dat een proeftermijn afloopt.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:13

Snackie schreef:
als je een abbonement niet wilt verlengen,geloof ik dat je 2 maanden van te voren tlefonisch/schriftelijk moet opzeggen

Ik heb begrepen dat je het best allebei kan doen. Schriftelijk omdat je het dan zwart op wit hebt (kopietje maken) en telefonisch zodat het gelijk stop gezet kan worden. Alleen schriftelijk heb je (hele kleine) de kans dat het niet aankomt, alleen telefonisch heb je geen zwart op wit bewijs.

Zou er als ik jou was toch even snel achteraan gaan, of je moet zin hebben om het nog een jaar te hebben. (wel direct opzeggen dan als het kan, anders vergeet je het waarschijnlijk volgend jaar.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 06:32

Het is jouw woord tegen het hunne en als je de algemene voorwarden leest weet je dat je ook bij proef/tijdelijke abonnementen tijdig op moet zeggen. Je kunt vragen of ze je abb omzetten naar ene kwartaal abb, dan zit je er nog maar 3 mnd aan vast. En anders zit er niks anders om dan betalen en direct per brief op te zeggen, en vraag ook om een ontvangstbevestiging van je opzegging.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 12:46

Hmm, ja dat denk ik idd. Mijn vader gaat morgen even bellen en ook brief schrijven, dus moet maar geld apart houden voor dat abonnement. Tis natuurlijk geen straf, maar had er niet op gerekend... Nouja, een jaartje extra Bit is ook geen ramp, dus ach!

Dankjullie wel voor de tips!!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:26

De naam van de telefoniste onthouden/opschrijven. Heeft ook niet altijd nut. Calcenters zijn namelijk niet verplicht om onder hun eigen naam te bellen.
Daarbij is bij alle tijdschriften stilzwijgend verlengen mits het geen cadeauabonnement was.

Ik weet zelf hoe vervelend het is. Ik heb 4 jaar geleden een startkaart gehad. Toen ik die op zegte heb ik ook gelijk de paard en sport opgezegd. Tot op heden krijg ik hem nog steeds en ook steeds de rekeningen. En ik elke keer weer het gedonder dat ze mijn opzegging niet hebben ontvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:12

mocht je er voor komend jaar toch aan vast zitten, stuur dan direct je opzeggingsbrief, en vraag om schriftelijke bevestiging!
succes

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:20

ik zou een brief schrijven dat je er niet mee akkoord gaat en per direct het abonnement opzegt.
en dan via de bank de betaling blokkeren. (mits het automatisch afgeschreven wordt)

gaat het via acceptgiro, dan zou ik gewoon niet betalen en zodra je en bit ontvangt hem retour afzender doen.

of denk ik nu te makkelijk?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 06:14

Idd je denkt te makkelijk want dan krijg je gewoon een brief van mn baas (incassobureau) en moet je alsnog betalen maar dan verhoogd met de incassokosten en wettelijke rente en administratiekosten (ik moet natuurlijk ook betaald worden). Dan wordt het ineens een erg duur abonnementje.
Dreigacties door niet te betalen zijn zulke bedrijven niet van onder de indruk en zet jezelf ook in een zwakkere positie. Dus gewoon minnelijk met Reed zelf proberen op te lossen dat werkt het beste.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 07:29

Ik werk zelf bij een lezersservice van een krant.
Nou krijgen wij zelf ook vaak klachten over telemarketing/straatwerving bureaus die mensen verkeerd voorlichten.

Wij zelf sturen altijd een bevestiging waarin staat wat afgesloten is.
Als dit niet het afgesproken abonnement is dan kunnen de mensen er nog vanaf. Mits ze binnen de 8 dagen reageren (colportage wet).

Je kunt beter dus altijd nog de instantie bellen waarvan het abonnement is.
In dit geval de Bit om te vragen wat er precies genoteerd staat.
Ik denk ook dat dreigbrieven niets uit zal halen, het bedrijf is daar nooit van onder de indruk, ook omdat er pas na een jaar gereageerd wordt.
En dan wordt er inderdaad gewoon een incassobureau ingeschakeld met het gevolg dat je nog incassokosten moet betalen ook.
Misschien dat je wel kan regelen dat ipv een jaarabo het een nog voor een halfjaar of kwartaal is. Dat gebeurt bij ons ook zo vaak om toch de mensen te gemoed te komen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:56

maar er is een mondelinge overeenkomst gesloten dat het na een jaar stop zou worden gezet.

misschien ook niet slim van de ts om van tevoren voor de zekerheid toch nog een brief te sturen dat je het abonnement stopzet. maar ik vind het echt belachelijk, dat zoiets weer automatisch met een jaar verlengt wordt.

ik zou toch nog verder kijken wat de mogelijkheden zijn. eventueel informeren bij consumentenbond ofzo. of had je dat al gedaan?

en anders idd proberen te onderhandelen of een half jaar mogelijk is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:44

je krijgt altijd een schriftelijke bevestiging (waarin over het algemeen wordt verwezen naar de algemene voorwaarden en zo niet dan zijn die evenzogoed van toepassing).
En we horen nu 1 kant van het verhaal, ik hoor op mn werk dus ook de andere kant (en de BIT/Reed is klant bij ons dus weet echt wel hoe het werkt daar).
Gewoon even reed bellen en vragen om een omzetting en vervolgend opzeggen, isse simpel.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 11:34

Mijn paps heeft gebeld, een andere mevrouw heeft gezegd dat hij de nota terug moest sturen met een briefje erbij en dat het dan goed zou komen. Dus nu maar hopen dat het idd zo is!

Bedankt voor jullie reacties, het verbaasde me echt dat dit nog kon!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:40

Succes, zal vast wel goedkomen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 21:41

Thanks!!

paardenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:31

Vind het wel raar dat je geen brief hebt gekregen, ik heb ook een abbonement op bit en kreeg voorlaatst wel een brief of ik hem wou verlengen en dan wou opzeggen.. lijkt me ook redelijk toch dat ze dat vragen anders moet je 2 of 3 maand van tevoren opzeggen ja, nou moet je ook maar aan denken... Haha!