Aankoopskeuring bij een tweejarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Aankoopskeuring bij een tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 07:28

Ik heb interesse in een tweejarige merrie. Ze staat op dit moment in een begrazingsgebied, waar het niet makkelijk is om haar te laten keuren. Het terrein is ongelijk, de kudde staat soms kilometers ver van de uitgang waar ze eventueel wel met haar kunnen draven en bovendien vertelde de eigenaar me dat het niet de bedoeling is om paarden uit de kudde te halen. Ze hebben vaste dagen waarop alle merries ge-ent en bekapt worden, dan zou het wel kunnen. Ze blijft hier overigens nog een jaar staan.

Ze kan ook nog niet echt meelopen aan een halster, wat een buigproef bijvoorbeeld ook bemoeilijkt. Haar hart, longen etc zijn goedgekeurd toen ze vorig jaar de begrazing in ging bij de verplichte voorkeuring. Dat rapport kan ik ook krijgen.

Wat is wijsheid? Wachten tot het volgende moment dat er weer gelegenheid is om haar te laten keuren (duurt nog een paar maanden)? Genoegen nemen met de gegevens die er nu liggen? Of is er misschien een andere constructie te verzinnen?

henkb

Re: Aankoopskeuring bij een tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 07:37

Keuren is een groot woord voor zo'n jong paard. Maar ik zou haar in ieder geval eens alleen op een afgebakend terrein willen zien bewegen en eens goed onder "de loep" willen nemen. Dus ik zou wachten.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:16

tja, keuren is toch ook een moment opnamen.
ik paarden die af gekeurd zijn om een week later gewoon met flag en wimpel geslaagt zijn voor alles.
natuurlijk bij dingen die echt niet jovel aan het paard zijn kun je zo blijven opnieuw keuren dan blijft de uitslag slecht.
maar een paard die net niet lekker de buigrpoef door komt kan een weer niet een stap verkeerd zetten.

kijk naar de bouw, (al valt dat ook niet mee bij een 2 jarige natuurlijk)
hoe staan d'r benen? koehakkig? o-vormnig?
of neem het zekeren voor het on zekeren ( in hoevere dat ook mogelijk is) en wacht tot je haar wel kunt keuren.
betaal desnoots een x bedrag een eigenaar om het paard vast voor je te houden en bij aankoop van het paard heb je dat alvast betaald??

succes ik ben benieuwd.
gr.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 08:26

Ik heb haar al wel zien lopen en dat zag er prima uit, hoewel het dus wel op wat ongelijk terrein was. Ze staat netjes op haar benen, dat vind ik ook erg belangrijk.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:28

Ik zou wachten. Je krijgt er spijt van als je het dier niet laat keuren.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:09

Ik zou ook voor de keuring gaan, maar een keuring is niet heilig. Dat ze niet goed aan de hand meeloopt is meestal wel op te lossen met de dierenarts, maar het is wel lastig. Je kunt dat beter ook wel vooraf zeggen. Misschien moet je toch met de eigenaresse overleggen dat je bij de eerstvolgende enting/bekapping haar kunt laten keuren.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 20:23

Het is inderdaad een momentopname, bij een jong paard is alles nog volop in de groei en in ontwikkeling. Toch blijft het een lastige kwestie. Scheve mond

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:18

Zelf ben ik bij jonge dieren alleen voor een klinische keuring.
Ik ben tegenstander van buigproeven bij jonge dieren !!!
Dus ik zou voor een gewone check-up gaan, longen, luchtwegen, hartje, oogjes etc nakijken.
Verder kijken of hij rad is op dat moment ( zegt nl verder niks)

Een jong paard kopen is een gok.
Foto's maken vindt ik beetje onzin voor een jong dier.
Ligt een beetje aan de prijs.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 08:22

Foto's laten maken was ik inderdaad niet van plan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:23

bij een 2 jarige is een keuring nog niet volledig, in die zin, ocd 's etc komen vaak in de groeispurt, die ze nog krijgen.
wel is het zo, dat als je hem zonder foto's koopt,
en het later niet blijkt te klikken, en je wilt hem verkopen, en er zit een oc of ocd in, je een moeilijker verkoopbaar paard hebt.
nu liggen 2-jarigen niet zo hoog in de prijs, dus is dat een risico die je neemt.
als ik in jouw schoenen stond zou ik toch wachten, en een volledige keuring doen,
ik ben niet zo bang voor oc of ocd, veel paarden worden er oud mee zonder ooit kreupel daaraan te worden.
maar een paard verkopen zonder foto's is tegenwoordig bijna niet meer aan de orde, dus stel dat het niet blijkt te klikken,dan zou ik graag de zekerheid willen dat er goede foto's bij zitten.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 08:37

Bedankt voor je reactie! Het gaat hier om een IJslander, in die wereld is het helemaal niet gebruikelijk om het dier bij verkoop op de foto te zetten. Dat neemt niet weg dat je gelijk hebt over oc/ocd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:43

ohh okej, dat veranderd het verhaal
ijslanders, en andere pony's hebben minder kans op oc of ocd

ik ging er vanuit dat het om een paard ging.
paarden worden groter (duhh )
en hebben dus een flinke groeispurt, vooral de grotere paarden hebben snel een ocd.
als het om een pony gaat, zou ik idd alleen een klinische keuring doen,
en idd bij een ijslander, de stand van de benen

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:00

Heb met mijn DA overlegd, hij adviseert om wel een keuring te doen, maar dan de buigproef achterwege te laten. De algemene check van vorig jaar is immers alweer een jaar oud, een nieuwe is niet overbodig. Daar ga ik in mee, nou nog een DA vinden in die omgeving en met de beheerder van het terrein bespreken wanneer het kan. Waarschijnlijk pas over 2 maanden. Wellicht regel ik met de verkoper dat ik haar in de tussentijd wel al koop, maar dat we het ongedaan laten maken als er iets mis blijkt te zijn.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:02

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 13:37

Dankjewel! Ik ga even lezen. Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:39

Ik denk dat je zo een mooie oplossing hebt! hopelijk gaat de eigenaar mee in het plan van het kopen, en weer ongedaan maken bij afkeuren Lachen