belgische bokkers; hebben jullie antwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naiade

belgische bokkers; hebben jullie antwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 22:24

wij zijn wezen kijken naar een manege in belgie die tekoop staat
hier hebben wij intresse in
nou ben ik totaal niet bekend in de belgische regels wat betreft paarden houden, vergunningen en regels
kunnen jullie mij hier meer over vertellen
o.a. over vergunningen van mest, aantal paarden per ha weiland, bouwvergunningen (woonhuis, herbouw aantal oudere stallen etc)
hoop van jullie te horen
ook dingen als normale kostten voor pensionstalling, wat jullie eisen voor een pensionstalling, kostten manege lessen etc
dus echt alles zeg maar over paarden houden in belgie

marijke1234

Re: belgische bokkers; hebben jullie antwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:16

http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/rui ... 0708F.html

Misschien ben je hier al iets mee....
Prijs voor een pensionstalling hangt vooral af van WAAR het gelegen is en wat je kan aanbieden (binnenpiste, dagelijkse weidegang, stapmolen,....) Maar meestal is vol pension rond de 250 à 300 euro
Als je een bouwvergunning en milieuvergunning wil krijgen, moet je 1 ha hebben in eigendom of in pacht (huren kan ook denk ik) per 4 paarden.
Je hebt een milieuvergunning klasse 2 nodig wanneer je min. 10 en max. 19 paarden houdt.
Je hebt een milieuvergunning klasse 1 nodig vanaf 20 paarden.
Zo even snel uit het hoofd, hoop dat ik me niet vergist heb.
Het is hier niet zo simpel in België hoor....
het hangt ook allemaal af van hoe je het verwoord in je dossier...
Een manège mag bijvoorbeeld niet in agrarisch gebied, dat moet in recreatiegebied.
Een paardenhouderij en en paardenfokkerij met pensionstallen mag wel. Openbaar cafetaria mag daar niet, want dan val je weer onder recreatie en dat mag niet in landbouwgebied.
En dan heb je nog verschillende soorten landbouwgebied.
Wanneer het goed ligt in (gewoon) agrarisch gebied, heb je geluk, dan zal je er het snelst iets mogen doen.
Ligt het in waardevol agrarisch gebied, parkgebied of natuurgebied, kan je er waarschijnlijk niets aan veranderen.
Kijk ook eens of alles wel vergund is van wat er al reeds staat.
Heeft de manège momenteel een geldige milieuvergunning en tot wanneer geldt die? Of was er toen die werd uitgereikt er een voorwaarde gesteld?
Ik heb nog ergens wel info liggen, als je meer specifieke vragen hebt, kan ik je misschien wel helpen.
Marijke

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:21

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:26

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:31

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:54

Je hebt al veel info gekregen zie ik. Wat ik er enkel nog aan toe kan voegen is dat het geval per geval erg afwijkend is.
Zo heb ik eens gehoord om een boerderij met koeien om te bouwen naar paarden, een pensionstal (een manege kan echt alleen op recreatiegrond), en ik mocht bvb op landbouwgebied nog geen buitenpiste aanleggen, laat staan een binnenpiste (dit kon enkel op bouwgrond (=woonzone). Wat wel mocht is bestaande gebouwen ombouwen. Dus een koeienstal ombouwen naar paarden of een binnenpiste kon wel. Afhankelijk van wat een koe aan mest produceert in verhouding met een paard kan je het aantal paarden dat je mag houden berekenen.
Vermits het een bestaande manege is neem ik aan dat er een vergunning aanwezig is, let wel je moet die tijdig overnemen anders vervalt deze!!!
Een belangrijke wijziging dit jaar is de mestwetgeving.Vroeger varieerde dat sterk van gebied tot gebied, nu is heel Vlaanderen kwetsbaar gebied, en dat impliceert wel wat. Precieze cijfers heb ik thuis, maar weet ik niet uit mijn hoofd.
Ik raad je wel aan je goed te informeren, want het is echt behoorlijk ingewikkeld. En zoals ik al zei, hoor achter die vergunningen want vervallen betekent vaak niet opnieuw aanvraagbaar.
Kan je nog wel wat vertellen maar ik weet niet of je er wat mee bent.

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:16

Koeienstal ombouwen naar paardenstal mag je ook niet zomaar, je moet een aanvraag doen tot bestemmingswijziging, maar hier heb ik nog geen ervaring mee...
Zelf een buitenpiste aanvragen is niet simpel (daarom legt iedereen er bijna eentje zonder het aan te vragen!). Maar omdat ik regelmatig werk met gehandicapte kinderen en paarden en mijn buren vrij bemoeiziek zijn, heb ik het braaf aangevraagd... Resultaat: na 1 jaar nog steeds geen vergunning.. .Het dossier LIGT op de provincie bij een architect die er onderzoek rond doet... Ze zijn er mee bezig... Met alle soorten vergunningen voor paardenbedrijven en andere agrarische bedrijven, moet je rekenen op een heel lange wachttijd!

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 21:31

Dank allemaal
Ga me overal maar eens goed in verdiepen

Gaat wel om bestaande manege met 30 stallen, binnenpiste, kantine en buitenbaan
Maar over mest weet ik niet hoe dat zit
En wil er ook graag wonen dus ook dat moet nagekeken worden
Is nu alleen kleine woning bij maar dat is niet groot genoeg voor ons gezinnetje

Thanks en blijf gerust alles in dit topic zetten wat je weet of denkt

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:04

de prijs voor pensionstalling hangt erg af van de omgeving. bij ons heb je stalling vanaf 150€ tot 450€.. zoiets..

mag ik vragen waar je iets op het oog hebt.. bij ons in de ruime omgeging staan namelijk enkele stallen te koop en ze hebben niet allemaal een even goede naam.. misschien kan ik je wat tips geven moest het om 1 van deze gaan.
mag via pb, je moet maar zien! ook is het zo dat in belgië heel wat stallen niet in de juiste categorie gebouwd zijn en dat geeft enorm veel problemen met vergunningen, sommigen moeten in landbouwgebied liggen, andere in recreatiegebied. het is sterk afhankelijk van wat er beschreven is als wat je allemaal juist gaat doen. Hou hier zeker rekening mee!

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:29

Kijk om te beginnen eens of het wel in recreatiegebied ligt... Want het kan zijn dat ze daar een manège uitgebaat hebben, maar dat ze eigenlijk niet over een geldige uitbatingsvergunning beschikken. Om dat daar dan ooit te krijgen, is bijna onmogelijk.
Ik zoek altijd de bestemming van het gebied op via:
www.gisvlaanderen.be
Dan klikken op Diensten
Dan klikken op Geo-vlaanderen (soms krijg je dit ook direct ipv eerst Diensten)
Dan klikken op Kleurenortho.
Met het icoontje van een straat kan je daar de gemeente, de straat en zelfs het huisnummer invoegen en dan zoemt hij in op dat goed.
Met het icoontje "ga naar een ander geoloket", kan je kiezen voor GEWESTPLAN, dan krijg je een kaart waar je even je goed op moet zoeken. Als je dan op de rechtermuisknop klikt, komt de bestemming van het gebied tevoorschijn.
Recreatiegebied is blauw, dus als je geen blauwe vlek ziet, ligt het niet in recreatiegebied en ben je er als manège dus NIETS mee in België.
Als je wil zoek ik het wel op voor jou...
Manèges die hier in België te koop komen zijn vaak omdat de mensen het opgeven omdat ze hun vergunningen niet krijgen of omdat ze zo streng worden gecontroleerd.
Je kan mij altijd persoonlijk e-mailen.
Marijke Stassen

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 13:41

alles wat ik op de kaart zie is groen, wat betekend dat???

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:46

Bosgebied of parkgebied!!! Daar mag je dus qua woning NIETS veranderen!! ai ai..