Papaya schreef:Van tips van ANWB en caravansites. Het klinkt mij niet onlogisch in de oren dat er verschil is ingeval er minder gewicht achter de auto zit en de massa aan de voorkant wat groter is. Bij wind en spoorvorming lijkt me met name de omvang van de trekkracht van belang zodat je de trailer met inhoud in het rechte spoor kunt houden/trekken.
Die sites ken ik. Ik lig helemaal in een deuk daarover. Ze gaan namelijk volledig voorbij aan de invloed van een hoog eigen gewicht van de auto, al dan niet gekoppelt aan vierwielaandrijving.
Papaya schreef:Overigens kan je m.b.t. tot controle over de auto vrij simpel zijn als het op de details aankomt. Iedereen die een slipcursus gevolgd heeft kan je vertellen dat je bij een hogere snelheid dan 40 km deksels snel moet reageren om nog binnen enkele seconden een door de bestuurder gewenste manoeuvre uit te halen. Laat staan wat er gebeurd bij een snelheid van 80 km om nog maar niet te spreken over een auto met trailer incl. paard erachter.
Maar dan zou je ook moeten weten dat vierwielaandrijving een meer dan merkbare invloed heeft op het rijgedrag. Niet helemaal zonder reden is een Subaru en dan speciaal de Forrester zeer populair.
Papaya schreef:Sorry, maar ik snap je verhaal van 2 ton (200.000 ???) achter een 1900 kg (leeg)auto niet helemaal. Deels omdat ik me niet een beeld kan vormen van een auto met een gewicht van 1900 kg die een trailer van 2 ton in het gereel houdt. Misschien lees ik het verkeerd. Van de zijwind lijkt me dat hoe meer trekkracht een auto heeft hoe beter je hem in het spoor kan houden. En hoeveel verschil 200 of 300 kilo meer of minder achter je auto uitmaakt zou ik je uit eigen ervaring niet kunnen vertellen.
2 ton is 2000kg. Als ik die eerder aangehaalde caravansites moet geloven, dan moet je ook met een Land Rover Discovery geen 2000kg gaan trekken, omdat ie maar 1900kg weegt. Nou, neem van mij aan, als de fabrikant het goed vindt dat je er 4050kg aan knoopt (!!!) dat ze daar echt wel over hebben nagedacht. Ik heb 5 jaar een Discovery gehad, dat ding was nergens van onder de indruk. Daarnaast zoop ie standaard 1:5 en met de trailer 1:4,5 niet eens zo beroerd dus.
Aan TS dus eigenlijk ook de vraag: wat voor auto staat ervoor?