Is deze vraagprijs reeël?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Merato_

Is deze vraagprijs reeël?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 11:41

Omdat k niet weet waar ik mijn topic moet neerzetten, plaats ik het hier.
Als deze niet goed staat, excuses hiervoor.
Ik zit met het volgende.
Ik heb belangstelling voor een 9-jarige ruin, Z-niveau gereden, let op: Z-niveau, dus niet Z-geklassificeerd. Het paard heeft nog nooit een wedstrijd gelopen.
Ik heb het paard in kwestie uitgeprobeerd, het is een zeer elastisch paard, met 3 hele goede gangen. De oefeningen op Z1 niveau beheerst hij, Z2 niet.
Bij het van stal halen ontdekte ik een dikke kogel. Er zaten ook een paar (niet veel) vage korstjes in in die buurt, wat goed leek op droge mok. Ik heb de eigenaar hierop aangesproken en deze vertelde dat hij als veulen in prikkeldraad heeft vastgezeten, waardoor hij altijd wel een verdikte kogel heeft. Het wordt minder bij beweging (zelf geconstateerd), maar het blijft opvallend dik. Het beperkt zich niet in zijn gangen, deze zijn veerkrachtig en hij geeft veel afdruk. Het paard lijkt er geen last van te hebben. Uiteraard zal dit paard zowel klinisch als röntgenologisch gekeurd moeten worden, voordat ik uberhaupt beslis. Maar nu komt het: mag de eigenaar voor dit paard € 8000,- vragen?
Ik vind het nogal wat namelijk, zeker gezien mijn twijfels over die verdikte kogel. Alleen röntgen en nader onderzoek kunnen uiteraard wat uitwijzen, ik ben geen arts.
Wat vinden jullie van de vraagprijs voor dit paard? Er zitten geen toebehoren bij, geen overname verzekering, wel paspoort, papieren en hij is tevens gechipt. Graag jullie eerlijke mening.

doom

Re: Is deze vraagprijs reeël?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:44

Ik vind zelf 8000 euro uit jou verhaal te lezen ook te veel ..
ik kan het natuurlijk zo zonder foto of wat dan ook van de kogel ook moeilijk inschatten hoe de kogel er uit ziet .. (maar snap volkomen dat je nog geen foto's plaatst!)
voor een draadwond (dus een schoonheidfout) is 8000 gewoon te veel ..
5000/6000 Vork zou meer in de richting komen voor een paard met draadwond maar wel opgeleid tot niveau Z

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:46

Ik vind het nogal een bedrag!
Misschien is het een idee om er een onafhankelijke dierenarts naar te laten kijken en dan event. een lager bod doen?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:46

doom schreef:
Ik vind zelf 8000 euro uit jou verhaal te lezen ook te veel ..
ik kan het natuurlijk zo zonder foto of wat dan ook van de kogel ook moeilijk inschatten hoe de kogel er uit ziet .. (maar snap volkomen dat je nog geen foto's plaatst!)
voor een draadwond (dus een schoonheidfout) is 8000 gewoon te veel ..
5000/6000 Vork zou meer in de richting komen voor een paard met draadwond maar wel opgeleid tot niveau Z

Ja maar nooit gestart.
Dat telt ook een beetje mee vind ik.
Op zich zou ik 5000,- ook een goede prijs vinden.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 11:47

Dank je wel voor je reactie, het paard in kwestie heeft meerdere draadwonden, ook op het andere achterbeen vond ik een witte horizontale streep op de hak. Ik begrijp dat dit onder de schoonheidsfoutjes vallen, maar dan nog vind ik 8000 euro teveel geld!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 11:47

Ik zat zelf ook richting de 4900-5000 euro te denken.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:48

Al vraagt de eigenaar 8 miljoen, dat is niet jouw zaak. Jouw zaak is of je er 8000 euro voor over hebt.
Helaas is het niet aan de koper om te bepalen of de verkoper een bepaalde prijs mag vragen.Het is wel aan de koper om te bepalen wat hij of zij er voor wil geven.
Het is maar wat een gek er voor geeft zeggen ze niet voor niets.
vind jij het paard de 8000 euro niet waard, dan zou ik het paard niet kopen, of tenminste niet voor dat bedrag.

Het is echter onzin om je af te vragen of de verkoper wel 8000 mag vragen, die mag immers vragen wat hij wil.
Laatst bijgewerkt door git op 05-05-07 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 11:49

Nou, die reactie vind ik erg kort door de bocht. Ik vraag niet om dit soort meningen, daar heb ik niets aan, sorry.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:50

Yetse schreef:

Ja idd dat vind ik dus ook ..
door de schoonheidsfouten moet hij nou eenmaal zakken ..klaar !! dat staat algemeen bekend .!! Knipoog
je moet alleen net voor hem een goede koper tegen komen die wel die 8000 euro betaald ..

een hoop paarden hebben draadwonden en geen last ..
het lijkt me zo te horen een leuk paard ik zou zeggen heb het er over met de eigenaar .. want dat bedrag moet je echt niet betalen zoekt hij maar een andere gek ervoor ja toch ..?? Haha!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 11:52

Precies! Bovendien zal de keuring ook wel een en ander uitwijzen. Dan moet hij zeker zakken met de prijs, indien het foute boel is met de kogel (en ik hem nog hebben wil, uiteraard, ligt helemaal aan de uitkomst van de keuring)

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:53

Yetse schreef:

Ja aan zoiets dacht ik ook.

git schreef:
Al vraagt de eigenaar 8 miljoen, dat is niet jouw zaak. Jouw zaak is of je er 8000 euro voor over hebt.
Helaas is het niet aan de koper om te bepalen of de verkoopprijs realistisch is of niet.
Het is maar wat een gek er voor geeft zeggen ze niet voor niets.

Vind dit een beetje een aparte opmerking, je kan toch wel opmaken dat ze 8000 een beetje veel vond.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:58

ja natuurlijk snap ik dat wel, maar het is toch niet aan de kopende partij om de prijs te bepalen ?
Ik snap wel dat je dat paard graag wil kopen voor een lagere prijs, maar ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat je daar als koper geen invloed op kunt uitoefenen.
Als de verkoper bij zijn 8000 euro blijft, en de koper vind het paard dat niet waard. dan houd het toch op ?

de ts vraagt in haar verhaal of de verkopende partij voor dit paard 8000 euro mag vragen. Ja natuurlijk mag hij dat, ik zeg daarmee niet dat het paard dat waard is, ik zeg daarmee alleen dat je als kopende partij de prijs niet bepaald.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 12:03

Git, ik kan werkelijk niet veel met jouw mening. Ik respecteer hem, maar je moet het niet te letterlijk opvatten. Tuurlijk weet ik ook wel dat IK de vraagprijs niet bepaal, ik vraag of dit paard in deze toestand het waard is. Bovendien heeft ook een keuringsarts mij te adviseren (indien ik hem dit vraag) of de vraagprijs reeël is, maar zover zijn we nog lang niet.
Ik heb het paard bekeken, bereden en dit waren mijn uitkomsten.
"of een gek het er voor over heeft", tja. Indien je een paard koopt, is het verstandig om niet uit emotioneel oogpunt naar het paard te kijken. Tuurlijk, het paard moet je aanspreken, etc, maar ook gezond op de benen en hoeven staan, omdat je ermee verder wil.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:05

git schreef:
ja natuurlijk snap ik dat wel, maar het is toch niet aan de kopende partij om de prijs te bepalen ?
Ik snap wel dat je dat paard graag wil kopen voor een lagere prijs, maar ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat je daar als koper geen invloed op kunt uitoefenen.Als de verkoper bij zijn 8000 euro blijft, en de koper vind het paard dat niet waard. dan houd het toch op ?

de ts vraagt in haar verhaal of de verkopende partij voor dit paard 8000 euro mag vragen. Ja natuurlijk mag hij dat, ik zeg daarmee niet dat het paard dat waard is, ik zeg daarmee alleen dat je als kopende partij de prijs niet bepaald.

Je kunt wel degelijk invloed hebben dat heet nou onderhandelen .. Vork

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 12:06

Kijk, dat bedoel ik nou en nu zijn we weer on-topic Haha!

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:12

Het lijkt mij ook wat hoog (5000-6000 lijkt mij reëler), maar het paard heeft duidelijk je interesse, dus ik zou gewoon de keuring afwachten en aan de hand van de uitslag verder gaan. Inderdaad overleggen met de keuringsarts is altijd een optie. En als hij goed door de keuring komt en je wilt hem graag hebben doe je gewoon een bod wat jij vindt dat hij waard is. Het is een vraagprijs en daar gaat men altijd ruim mee zitten. Succes en laat ons even weten hoe het verder gaat.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 13:59

Bovendien hoorde ik van de eigenaar dat de slof er altijd 'voor de zekerheid' aanhangt.
Het paard is zeer groot en sterk, maakt zich ook sterk bij bepaalde oefeningen. De slof hangt er slap bij, daar niet van, maar ik ben bang dat dit paard niet goed onder controle te houden valt op wedstrijden. Dat is ook de reden van de eigenaar waarom de combinatie niet gestart is. Hij is bang dat hij het dier niet onder controle houdt. Vraag ik mij weer af of dit niet rijtechnisch op te lossen is, om er een slof aan de hangen 'voor de zekerheid' ben ik geen voorstander van.....
Het dier is snel, vrij kijkerig (daar heb ikzelf geen moeite mee), ik heb wel moeite met het feit dat ik het misschien niet kan starten omdat het een tiran wordt op wedstrijden.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:05

Misschien kun je beter verder kijken naar een paard wat wel helemaal bij je past en waar je geen vraagtekens bij hebt.
Je noemt nu al 2 goede redenen waarom je er zo je vraagtekens bij hebt, als je die nu zelf al ziet, dan zou ik verder kijken.
8000 voor een paard op Z1 niveau vind ik niet veel, met draadwonden, tja, dan wordt het al prijziger inderdaad, maar het ligt er maar net aan of hij er last van heeft, als het een schoonheidsfout is(en dat echt het enige is), vind ik het een redelijke prijs. Zeker als hij, zoals hij volgens jou kan, zeer goed kan bewegen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:07

Yetse schreef:
Bovendien hoorde ik van de eigenaar dat de slof er altijd 'voor de zekerheid' aanhangt.
Het paard is zeer groot en sterk, maakt zich ook sterk bij bepaalde oefeningen. De slof hangt er slap bij, daar niet van, maar ik ben bang dat dit paard niet goed onder controle te houden valt op wedstrijden. Dat is ook de reden van de eigenaar waarom de combinatie niet gestart is. Hij is bang dat hij het dier niet onder controle houdt. Vraag ik mij weer af of dit niet rijtechnisch op te lossen is, om er een slof aan de hangen 'voor de zekerheid' ben ik geen voorstander van.....
Het dier is snel, vrij kijkerig (daar heb ikzelf geen moeite mee), ik heb wel moeite met het feit dat ik het misschien niet kan starten omdat het een tiran wordt op wedstrijden.

IK begin je nou eigenlijk niet meer zo te volgen..
eerst ben je er positief en ben je het alleen niet eens met het geld ..
en nu ben je langzaam aan het veranderen in meerdere negatieve zin ..
zo komt het op mij neer dat je de eigenaar zwart wilt maken ..
wat wil je nou precies ..??? Clown

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 14:28

Ik ben er absoluut niet op uit om de eigenaar zwart te maken. Daar is dit topic ook helemaal niet voor bedoeld. Als je tussen de regels door leest, dan 'hoor' je mijn twijfels.
Ik ben alleen heel erg aan het twijfelen, dat is alles!
Ik had wel echt een klik met het paard, dat staat voorop, alleen ik twijfel, omdat het paard dus met die dikke kogel zit (+ de draadwonden+mok), maar de slof eraan hangen vind ik zelf best eng, voor controle over het paard.
Ik heb een video gekregen waarop hij onder het zadel te zien is, hij loopt echt fantastisch!
Tja, dat is nu eenmaal altijd met de aankoop van een paard: wikken en wegen. Maar mijn vraagstelling ging over de prijs en ik denk dat ik nu voldoende antwoorden heb gekregen van jullie.
Heel erg bedankt voor jullie reacties!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:30

Voor een 9 jarige ruin (dus foktechnisch niet meer interesant) die nog niet gestart is op wedstrijden zou ik zowiezo al nooit zoveel geld neer tellen, tel daarbij de schoonheidsfoutjes op, en het "sterk" maken. Als hij zich daadwerkelijk zo sterk maakt kan je ook niet een lekker buitenritje maken en als je dan ook niet op wedstrijd kan...
Hij moet wel fantastische gangen hebben en veel potentie
maar anders ik vind 5000 nog veel geld....
Zoek lekker door naar een ander paardje zou ik dan zeggen!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:32

en dat je ging proefrijden reed je toen ook met slof ..??? en hoe was dat ..??
en als je hem nou bijv een week op proef en meteen probeert de zelfde dag nog te rijden zonder slof is het voor hem een vreemde omgeving en kan je het vergelijken met een wedstrijd ..!! Haha!

ik dacht ook wel dat je ik het goed begreep en je op niks uitwas ..
maar je maakte in ene een omslag met het verhaal over de slof . en dat vond ik vreemd Clown

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 14:39

Nou, het schoot me zo ineens te binnen Knipoog dat van die slof.
Ik heb hem zelf zonder de slof gereden, hij probeerde mij uiteraard wel uit (mag ook), maar ik kan me wel voorstellen dat ik redelijk angstig zou worden op het inrijterrein als meneer zijn kont tegen de krib gooit en ervandoor gaat. Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om een GROOT gespierd paard van 1.83m.
Er fladderde een duif in de struiken daarzo en meneer sprong 3 meter opzij, feit was wel dat ik rustig bleef en meneer zo weer in travers verder kon zetten Clown
Dat vind ik op zich dan weer cool (ook van mezelf)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:49

dat is even cool, maar dat word je na een tijdje behoorlijk zat hoor, mijn advies is: lekker verder zoeken!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 14:51

Nou, dat bedoel ik, het zal echt wel niet eenmalig zin geweest Haha!
Maar dan ga ik weer nadenken: zou ik dat eruit kunnen trainen/halen? Door bijvoobeeld het paard veel aan de dubbellonge te laten lopen, worden ze gehoorzamer en makker van.
Een buitenrit heb ik niet met hem gemaakt; daar zou ik toch echt een bodyprotector voor aan moeten trekken, veels te bang dat ik eraf val: 1.83m is niet niks.