Zenuwachtig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 08:44

Hoi,

Ik ben heel vaak zenuwachtig voor het paardrijden, ook een beetje voor het opzadelen.
Is dat normaal?
Verder vind ik paardrijden heel erg leuk.

Heeft iemand tips? (Aan iets anders denken helpt niet goed bij mij)

zoetiej

Re: Zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:46

Hoelang rijd je al? Als je niet zo lang rijdt snap ik het wel.

Ik was het eerst ook altijd. Gewoon zenuwachtig voor wat je gaat doen.

Maar zijn het zenuwen dat je het spannend vindt? Of meer dat je bang bent?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 08:49

zoetiej schreef:
Hoelang rijd je al? Als je niet zo lang rijdt snap ik het wel.

Ik was het eerst ook altijd. Gewoon zenuwachtig voor wat je gaat doen.

Maar zijn het zenuwen dat je het spannend vindt? Of meer dat je bang bent?

Met elkaar ong 2½/3 jaar.
Ik heb met elkaar ook maar ongeveer 8 keer gegalopeerd.

Ik heb het al heel lang gehad, maar ik weet nog steeds niet precies waar ik zenuwachtig voor ben.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:51

Hallo,

ik herken dit wel hoor. Ik leer nu toch om aan andere dingen te denken. Bijvoorbeeld als mijn paard kijkerig wordt stel ik mezelf voor dat ik een perfecte volte rijd. Dit probeer ik dan ook te doen. OOk kun je een beetje gaan neuriëen. Als je gespannen bent hou je vaak onbewust je adem in. Door te zingen of neuriëen kan dit niet.
Als je nou denkt dan zit ik voor gek, kun je ook gewoon goed op je ademhaling letten. Doen net alsof je helemaal naar je voeten ademt.
Het helpt ook als je op je paard zit om eerst alleen even op jezelf te letten. Je denkt van top tot teen aan je lichaamsdelen en voelt of er spanning zit. Dit gaat het beste als iemand even je paard vasthoudt en meeloopt. Maar alleen kan dit ook.
Succes!

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:52

Ik ken een meisje die vind paardrijden wel heel leuk, maar ze durft bijna niks. Ze durft een pony niet aan te pakken als hij vervelend doet, omdat ze bang is om eraf te vallen.
Het kan zijn dat je dit ook hebt.

Ik weet eigenlijk niet precies hoe ik je kan helpen. Misschien kan je een keer vragen of je een prive les mag bijv. aan de longe. Want als je dan gallopeerd en je bent bang kan er (bijna) niks gebeure.

Succes in iedergeval. Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:11

Ik kan me voorstellen dat als je iets nog niet zo goed onder de knie hebt, dat je af en toe wel een beetje zenuwachtig bent. Gezonde spanning is niet erg Knipoog

Gewoon vaak doen en hoe vaker je opzadelt/ rijdt en galoppeerd hoe meer handigheid je erin krijgt en zullen de zenuwen vast wel een beetje afzakken.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 09:21

Het is meer in de omgang met paarden/pony's.
Als ik er eenmaal een paar minuten op zit, is het bijna al weer over.
Alleen als ik zou moeten gaan galoperen of springen word ik wel weer zenuwachtig.
Of als de pony wat vervelend gaat doen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 09:24

Oja en ik ben ook niet echt bang om eraf te vallen, ik vertrouw wel snel een paard/pony.
Zelf ben ik erg schrikachtig, misschien ligt het daaraan?

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:27

ik rijdt al 12 jaar en heb 2 paarden maar altijd als ik ga rijden moet ik eerst na de wc om te plassen dat moet ik doen anders kan ik echt niet lekker rijden, bang ben ik niet...ik denk dat het eerder in me hoofd zit dat ik na de wc moet voor het rijden

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:03

De eerste 10 lessen was ik ook zenuwachtig hoe het zou gaan enzo.. Knipoog Euhm ik ging in m'n 4e les galoperen, was toen ook zenuwachtig. Ik weet niet hoe je dat moet verhelpen als je al 2½/3 jaar rijd.. Misschien privéles of aan de longeerlijn? Lachen

Vickyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:06

Hallo, Ik heb er soms ook last van als ik er heen fiets of als ik thuis ben dat ik zenuwachtig ben. En ik rij al 7 jaar. Maar als ik er eenmaal ben en erop zit is er niks aan de hand! Misschien een idee om te gaan zingen, gewoon lekker poetsen en rijden. En misschien ligt het er ook an op wat voor pony/paard je rijd.. vertrouw je hem/haar niet..

_Dynamite_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:29

Ik rij ook 3 jaar,en heb af en toe ook nog wel zenuwen.
Over wat we gaan doen,en of de pony wel braaf is.
Ik heb nu geleerd: Gewoon doen!,ookal durf je iets niet zo goed.
Als er wat mis gaat,waar ik al niet zo bang voor ben,kan ik leren van mijn fouten,
en is er altijd nog tijd om het niet meer te doen.

KiimSharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:29

Toen ik voor het eerst op het paard zat vloog het paard met mij in rengalop ervandoor omdat hij een muis zag .. Toen was ik even bang maar mijn moeder en zus enz zette me erdoorheen en nu rijd ik al 6 jaar paard ik was in het begin ook bang kan ik begrijpen maar het komt vanzelf wel Haha!

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:34

zenuwachtig zijn is heel normaal. Toen ik mijn laatste jaren nog in manege lessen reed was ik altijd heel zenuwachtig op welke pony ik zou zitten. Daar kan het ook aan liggen. En paardrijden is natuurlijk ook heel leuk. En als je dingen gaat doen die je leuk vind word je nogal gauw zenuwachtig Knipoog

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:45

Ik ben ook soms nog wel zenuwachtig voor paardrijden.Als ik erheen fiets of als ik dan thuis ben.Ik weet ook nooit op welke pony/paard ik zit en wat we gaan doen.Maar nu ben ik gelukkig al minder zenuwachtig ook al zit ik er 4 jaar op.

Tytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:00

Ik was dat vroeger ook wel altijd. Dat kwam omdat ik toen van te voren nooit wist op wie ik mocht rijden en ik wist ook niet wat we gingen doen met rijden. Nu met mijn eigen paardje heb ik dat niet meer en ik rijd niet vaak meer in een les, dan is het toch anders.