hoe mini-shetlander vervoeren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

hoe mini-shetlander vervoeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 19:39

ik vraag me dus hoe moet ik mijn mini shetlander gaan vervoeren. we hebben namelijk alleen een 2-paards trailer en daar kan ze natuurlijk rondjes in rennen. kan ik er dan nog iets bij doen ofzo waardoor ze steviger staat of heeft iemand andere tips ?

Corellaa

Re: hoe mini-shetlander vervoeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:41

Wij zetten onze mini in onze 2 paards trailer tussen hooi balen Lachen Schot blijft staan en we zetten m wel gewoon vast Lachen werkt prima
Laatst bijgewerkt door Corellaa op 03-05-07 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:41

pakken stro afzetten, zo kan de mini shetlander niet alle kanten opgeslingerd worden.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:42

Onze mini gaat gewoon in 1 van de paardenplekken (schot laat ik dus staan). Dan aan beide kanten ook vastgezet met haar hoofdje.

Edit: in de voorkant van de trailer is het wel volgelegd met stro/hooibalen maar niet om haar heen.
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 03-05-07 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:44

in de auto is een stuk gezelliger voor het beestje. Nee hoor grapje, geen idee eigenlijk. Misschien inderdaad stro gebruiken om dr een klein beetje vast te kunnen zetten.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:45

gewoon op je schoot in de auto joh, kan makkelijk Tong uitsteken

nee, je moet strobalen een ruimte maken Knipoog

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:38

Met z'n 2 in 1 vak.
Je kan er ook een extra laag balkje(zeg maar) voor ze laten maken.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:39

Ik zou het met stro/hooibalen doen! In ider geval niet inde auto Knipoog zag ik laatst een keer! Komisch om te zien maar niet echt verantwoord...

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:28

Haha ja gewoon in de achterbak of op de achterbank ROFL Arm ding. Tong uitsteken
Gewoon in een trailer zou ik doen hoor.. Lachen De kleinste die je te pakken kan krijgen en dan een beetje opnieuw inrichten zodat die mini shet er niet vervelend bij staat.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:12

Afbeelding
Nee hoor dit is gewoon gekheid natuurlijk. ( rode auto met paardje Ferrari)

Shet op 1 van de 2 plaatsen in de trailer zetten vast zetten en in het voor gedeelte stro of hooi balen leggen zodat hij/zij niet naar de andere plaats kan lopen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:18

Zorg wel dat de balen heel erg goed vastliggen. Heb wel eens bij de dierenarts gestaan en toen kwam er een trailer en toen de klep open ging stond het shetje met allemaal balen over zich heen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:24

Uhm... ben ik eigenlijk de enige die dit topic eigenlijk niet echt snapt... bij mijn weten zijn de schotten nl. niet bedoeld om ze 'steviger' te laten staan... daar hebben ze toch 4 benen voor? Mijn merrie vervoer ik het liefst los in een 2paards veewagen zonder schot in het midden... dan loopt ze wel rondjes, maar is ze duidelijk meer op haar gemak dan wanneer ze vast staat tussen wand en schot en omdat ze niet vast staat kan ze ook niet gaan hangen en haar nek breken (ik ken helaas nl een paard die zo overleden is...) . Mijn vriendin in de VS vervoert haar paarden in van die grote stocktrailers, daar zitten geen schotten in en kunnen zelfs de paarden rondjes in lopen... levert totaal geen problemen op, ik zou een minishet het persoonlijk dus ook lekker uit laten zoeken op zijn of haar 4 eigen benen voor de balans en niet gaan rommelen met balen stro (ik zou hooguit stro gebruiken als bodembedekking voor de trailer Knipoog ) en weet ik veel wat nog meer. Maar goed, wie ben ik... Haha!
Laatst bijgewerkt door vikki op 05-05-07 07:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:26

Toen wij onze minishet op gingen halen hebben we haar gewoon los in een anderhalf paards trailer gezet en dit ging prima.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:30

ik heb Flicka vorig jaar naar de keuring zo vervoerd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dus, twee strobalen voor, op elkaar, zodat ze met de borst kon steunen, en twee aan de zijkant, stevig vastgesnoerd, en met aan de buitenkant nog een ton ertussen om verschuiven naar buiten te voorkomen. de balen lagen helemaal klem, konden geen kant op. Flicka kon dus lekker leunen, het was haar eerste ritje in de trailer, dus... door de twee voorste balen iets naar binnen te zetten, werd de ruimte over de lengte klein genoeg dat ze met haar kont tegen de klep kon hangen.

veel mensen zetten de ponies er los in, ik vind dat persoonlijk doodeng, als ze vallen ofzo... een paard ziet niets aankomen in de trailer, al is de hele voorkant open, ze zien het gewoon niet aankomen, en kunnen pas corrigeren als ze iets voelen bewegen. zo mogelijk nog gevaarlijker is een kleine pony gewoon 'als paard' (dus aan twee touwen, verder geen aanpassingen) vervoeren in een grote trailer. ze kunnen onder de stang doorschieten en hun nek breken, zich ophangen aan het halster bij gebrek aan achtersteun, en vallen door teveel ruimte in de breedte, waardoor ze de nek kunnen breken of zich ophangen. persoonlijk vond ik dit de veiligste methode. pony kon niet onderuit, niet omvallen, uitglijden, heen en weer geslingerd worden... dit jaar doe ik het precies zo weer.

het hooinet zat onderweg trouwens niet zo, dit was pas op het keuringsterrein. zoals je wel kunt zien kon ze onder het schot doorschieten, zonder de balen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:52

Merrieveulen; een paard dat op "normale" wijze vast staat in de trailer kan dus helaas ook zijn nek breken... Daarom zet ik liever helemaal niet vast, maar zorg ik liever voor een zachte bodem. Imo staan paarden op hun 4 benen trouwens sowieso een stuk steviger dan wij mensen op onze 2 benen... Ik ben zelf dus van mening dat dat risico dat ze makkelijk zouden kunnen vallen uiterst minimaal is als de bestuurder op normale wijze rijdt.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:11

Ik vervoer mijn mini-shet ook 'gewoon' los in de trailer. Ik heb nergens mogelijkheden om haar vast te zetten, alles is berekend op mijn paard, dus dan laat ik haar liever los. Ik haal de voorste buis eruit, de achterste laat ik ook weg en het zeiltje doe ik dicht. Nooit problemen mee gehad.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:20

vikki schreef:
Merrieveulen; een paard dat op "normale" wijze vast staat in de trailer kan dus helaas ook zijn nek breken... Daarom zet ik liever helemaal niet vast, maar zorg ik liever voor een zachte bodem. Imo staan paarden op hun 4 benen trouwens sowieso een stuk steviger dan wij mensen op onze 2 benen... Ik ben zelf dus van mening dat dat risico dat ze makkelijk zouden kunnen vallen uiterst minimaal is als de bestuurder op normale wijze rijdt.

dat klopt. daarom zet ik mijn paard ook niet vast aan die kettingen die er vaak in een trailer zitten. verder heb ik mijn merrie als veulen zelf opgehaald met de trailer, en ik heb erbij ingestaan. reken maar dat ze niet weten waar de benen te zetten en dat ze onderuit kunnen gaan als er niet iets is van steun. daarom zet ik ze zo dat ze lekker kunnen hangen bij het (rustig, uiteraard) remmen en bochten nemen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:40

Moet je eens meerijden en voor de gein kijken hoe een paardje staat als de auto afremt en stil gaat staan bij het stoplicht. Vervolgens als de auto optrekt, dit alles zien ze dus ook nog eens niet aankomen. Die van mij vliegen losstaand dus heel de trailer door! Wat weegt een mini? Knipoog. Zelfs mijn koudbloed heeft 'steun' aan het tussenschot.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 07:25

Ik heb video opnames van mijn merrie los staand op de veewagen zonder tussenschot tijdens een rit... en daarop is te zien dat ze zich heel goed staande weet te houden bij iedere beweging. Ik kan dus nog steeds niet echt geloven dat een paard 'steun' nodig zou hebben. Maar goed, misschien verschilt het wel iets per paard Lachen .

KwpnLovea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:06

gewoon een hokje in de trailer maken ven stro en veel hooi er in leggen zijn ze altijd zoet mee

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:11

Heb het zelf niet los gezien maar alleen vast en dan zat ik bij 3 paardjes in de trailer (paard en shet met veulen).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:27

vikki schreef:
Ik heb video opnames van mijn merrie los staand op de veewagen zonder tussenschot tijdens een rit... en daarop is te zien dat ze zich heel goed staande weet te houden bij iedere beweging. Ik kan dus nog steeds niet echt geloven dat een paard 'steun' nodig zou hebben. Maar goed, misschien verschilt het wel iets per paard Lachen .

dat denk ik ook. Flicka's eerste rit was toen ik haar kocht, en was slecht voorbereid. ik en mijn zus zijn er bij in gebleven, was gelukkig maar een klein stukje. ze vloog overal heen, gleed weg, ondanks de speciale bodem... uiteindelijk hebben we haar tussen ons in klem gezet, toen werd het rustiger. het is ook bekend dat sommige paarden in de trailer gaan liggen als daar de ruimte voor is, lijkt me voor de dieren zelf nog het prettigst. maar ja, dat doen er maar weinig.

ik scheet ook tien kleuren toen mijn veulen door een behulpzame buurman van de markt naar huis werd gebracht, was een noodoplossing omdat ik niet van plan was een veulen te kopen. ze wilde niet luisteren, en knoopten hem vast. hij kwam eerst over de stang heen, gelukkig vóór er vertrokken werd. God zij dank is dat goedgegaan, een klein (welsh A) veulen, vastgeknoopt in een trailer aan een zeer kort touw... doodeng.