Pachtovereenkomst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

Pachtovereenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 12:55

Wie van jullie heeft een echte pachtovereenkomst voor zijn/haar weiland (met/zonder stal)? Zou graag willen weten wat nu eigenlijk van toepassing is als je zoals wij evt. een wei met stal zou willen pachten. Zie veel verschillende prijzen hier op Bokt, maar hoe hebben jullie die overeenkomst nu feitelijk geregeld? Advocaat ingeschakeld? Zelf contract opgesteld? Lees iets over goedkeuring door "Grondkamer" mbt prijzen en verlenging al dan niet automatisch ... erg veel om allemaal door te spitten.
Kun je ook "gewoon" met eigenaar een overeenkomst op papier zetten met daarin alle gemaakte afspraken? Hoe rechtsgeldig is dat dan in geval van meningsverschillen? Is laten opstellen door advocaat duur? Verschil huren van particulier of gemeente?
Alle input is welkom ....

polly2

Re: Pachtovereenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:03

Bij ons is er sprake van pacht met de gemeente. Maar dat zit wat anders in elkaar dan jij bedoelt denk ik.
Wij hebben een weidevereniging die een stuk grond van de gemeente in pacht heeft gekregen. Deze grond is in 22 weides verdeeld en de 22 leden betalen de pacht aan de vereniging en die betaalt het door aan de gemeente.
Er is een pachtovereenkomst en daar staan afspraken in als: hoe groot de stal maximaal mag zijn, dat je niet mag graven op je weide, dat je niet de grond kaal mag laten grazen, dat je het vrij van distels en jakobskruiskruid moet houden etc..
De stal die er op staat is van het lid zelf. Als deze zijn weide opzegt, komt er een taxateur en die maakt een rapport. De eerste van de wachtlijst wordt benaderd en die kan de stal overnemen voor dat bedrag. Wil die niet, dan komt hij onder aan de wachtlijst als hij dat wil. En anders verdwijnt hij van de wachtlijst. De secretaris van de vereniging benadert dan de volgende op de lijst enz..

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 13:12

Dat is natuurlijk ook een optie. Ik zie wel vaker mensen die weides zoeken, ook in onze omgeving. Krachten bundelen zou niet verkeerd zijn misschien. Maar dat vergt natuurlijk wel veel organisatie en dus tijd ... waarvan ik helaas weinig heb en die ik liever aan m'n paarden besteed Knipoog Maar goed, oproepje is zo geplaatst natuurlijk en informeren bij gemeente kan natuurlijk nooit kwaad. Bedankt voor je antwoord.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:26

Tessabo schreef:
Dat is natuurlijk ook een optie. Ik zie wel vaker mensen die weides zoeken, ook in onze omgeving. Krachten bundelen zou niet verkeerd zijn misschien. Maar dat vergt natuurlijk wel veel organisatie en dus tijd ... waarvan ik helaas weinig heb en die ik liever aan m'n paarden besteed Knipoog Maar goed, oproepje is zo geplaatst natuurlijk en informeren bij gemeente kan natuurlijk nooit kwaad. Bedankt voor je antwoord.

Zo hebben we een gezamenlijke mesthoop, die aan alle eisen voldoet. Hebben we stroom met het Nuon gezamenlijk kunnen regelen. En het is ook wel gezellig hoor, we habben ieder jaar een barbecue en een onderlinge wedstrijd voor de fun. We hadden ook een gezamenlijke bak in de weide van één van de leden, maar dat lid is verhuisd en heeft zijn weide overgedragen aan iemand die er weer meer gras heeft gemaakt, dus die bak is nu weg. Maar je zou het vanaf het begin wel zo kunnen regelen, natuurlijk.
Kijk maar eens op: http://www.woldhof.nl Dat is de site van onze vereniging. Het is wel wat verouderd, want degene die verhuisd is had ook verstand van het bijhouden van de website. Maar zo krijg je wel een indruk. Kijk ook maar eens bij de foto's. Bij de foto met de geit met de lange slappe oren hoort mijn weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:36

VSW --> TAO.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:16

Ff korte tip (voor meer informatie zal ik even erin moeten duiken):

Ga niet zonder informatie over tot verpachting van je grond,
Stel geen onderhandse pachtovk op, om op die manier de eisen van de grondkamer te omzeilen,
Wil je toch verpachten, eerst concept ovk naar de grondkamer,
(ovk=overeenkomst)

En de grootste tip: wacht een paar maanden. De regels van het pachtrecht staan op het punt ingrijpend te veranderen ten gunste van verpachters.