Jong paard, verzorger... dilemma!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hoepsie

Jong paard, verzorger... dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 15:52

Mijn paard is nu 2 jaar oud en ik heb voor hem een superlieve verzorger. Ik ben zeer blij met hem, maar ik zit nu toch met een dilemma.

Ik houd mijn dier met de gedachte: hij is jong en moet gewoon paard kunnen zijn. Dit betekent voor mij: dag en nacht in het land met soort- en leeftijdsgenoten, max 3 maal per week iets doen met mensen, waarvan maximaal 1x een wandelingetje om aan verkeer en alles te wennen, de andere dagen gewoon een beetje poetsen en knuffelen.

Mijn verzorger is helemaal weg van mijn paard en vreselijk lief. Maar het liefst gaat hij elke dag heen om te poetsen, te rommelen etc. Logisch ook, want mijn paard ís erg leuk (al zeg ik het zelf Knipoog) Ik vind het heel moeilijk om te zeggen: "nee dat wil ik niet hebben", omdat ik dat banketstaaf vind en het lijkt dan net of ik hem helemaal voor mezelf wil houden enzo.

Ik vrees ook dat er een stukje jalouzie komt kijken in mijn geval. Ik werk vrij veel en heb geen vaste werkdagen/ tijden en heb dus vaak gewoon niet alle dagen tijd, met mijn studie ernaast (daarom heb ik een jong dier genomen, dat lekker op kan groeien zonder al teveel onnodige bemoeienissen van mij). De verzorger gaat dan wel elke dag en dat zie ik terug in de opvoeding. Hij gaat dingen doen die ik hem met veel beleid en geduld heb afgeleerd. Ik heb dus ook het gevoel van "Ja hallo, het is míjn paard!" Daarnaast wordt het paard steeds minder enthousiast wanneer ik of de verzorger kom. IMO een teken dat het hem wel even wat minder kan etc.

Wellicht is het handig erbij te vermelden dat dit mijn eerste eigen paard is. De verzorger heb ik erbij genomen zodat ik met een gerust hart ooit op vakantie kan gaan en dat ik dus niet eindeloos op zoek moet naar iemand die ik voldoende met hem vertrouw.

Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaringen en wat zouden jullie in mijn situatie doen?! Hoe ga ik brengen dat ik liever heb dat hij minder naar mijn paard toe gaat?! ik vind het zo sneu om zo de "eigenheimerige paardeneigenaar" uit te gaan hangen. Een vaste dag afspreken is dus ook moeilijk, door mijn werk en studielast... Ik vind het zo moeilijk! :s

it_is_me

Re: Jong paard, verzorger... dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:57

Misschien kun je afspreken dat de verzorger maximaal 3 x per week komt en op welke dagen wordt dan steeds per week besproken.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:57

Je zou eens goede afspraken moeten maken met die verzorger. Als je zegt dat je paard nog maar 2 is en je legt uit dat je nog niet wil dat er elke dag wat mee wordt gedaan. Ik denk dat de verzorger er wel begrip voor heeft. Gewoon rustig blijven en alles rustig uitleggen. Ik denk dat dat het beste werkt.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:58

Ik vind het in ieder geval heel eerlijk dat je zegt dat er ook een stukje jaloezie bij kan zitten!

Ik ben zelf verzorger bij een merrie en weet, ook van de andere kant, dat vertrouwen heel belangrijk is, maar vooral dat eigenaar en verzorger op één lijn zitten.

Ik zou gewoon eens praten met je verzorger over opvoeding en jouw ideeën. Het is jouw paard en het is niet de bedoeling dat ie gewoontes aanleert die jij liever niet hebt. Daarnaast vind ik ook dat je het moet kunnen zeggen als je je paard meer rust gunt.

Je praat uit belang van het paard. Je kan erbij vermelden (als je daar nog vertrouwen in hebt) dat de verzorger op latere leeftijd wel weer een grotere rol kan spelen.

Ook kan je een keer samen gaan, dan kan je op een wat minder gedwongen manier dit soort dingen ter sprake brengen. Ik zou er in ieder geval wat mee doen, voor jou en voor t paard.

Succes

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 16:04

Bonechi_ schreef:
Ook kan je een keer samen gaan, dan kan je op een wat minder gedwongen manier dit soort dingen ter sprake brengen. Ik zou er in ieder geval wat mee doen, voor jou en voor t paard.

Dank voor de reactie! We gaan regelmatig samen, omdat hij vaak vraagt om mee te gaan. Altijd gezellig en leuk hoor! Maar zodra ik daar dan ben, durf ik het niet meer ter sprake te brengen uit angst hem te kwetsen. Ik vind dat zowiezo moeilijk, "nee" zeggen en dingen weigeren. Ik wil het eenieder naar de zin maken en vergeet daarbij mijzelf volgens mij een beetje.

Qua vertrouwen zit het 100% goed trouwens. Ik vertrouw hem 200%, al is hij soms iets te zacht waardoor het paard hem iets in de maling neemt Knipoog

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 06:43

Het is je goed recht om hier wat van te zeggen, en ik zou daar als verzorger weinig moeite mee hebben. Je weet dat het niet om jouw paard gaat en dat de eigenaar het voor het zeggen heeft. SOms tref je wel eens een eigenaar waar je totaal niet mee op een lijn zit, dan gaat t niet werken, maar dit is geen onoverkomelijk punt volgens mij!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 06:55

Ik snap dat je het moeilijk vindt om er iets van te zeggen, vooral omdat je verzorger blijkbaar een aardige knul is, die ook dol op je paard is.

Zeg het hem gewoon op een hele aardige manier, zonder verwijten te maken Lachen .
Zeg iets in de trant van "goh, je bent wel erg dol op ... hè, je gaat bijna iedere dag wel naar hem toe (met een glimlach erbij!!). Ik heb alleen aan hem gemerkt dat het hem een beetje teveel wordt ... Hij is nog maar jong, heeft het nodig om vooral veel tijd met z´n vriendjes op de wei door te brengen. Ik vind het hardstikke fijn en belangrijk dat je regelmatig naar hem toe gaat, maar ik denk dat 3 x per week echt voldoende is, de andere dagen kom ik immers zelf ook al!!
Dit komt toch echt niet "naar" over lijkt me zo Knipoog .
Sterkte ermee!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:49

bespreek het samen. maak een soort lijst ofzo met regels over de opvoeding. hoe jij wilt dat je paard opgevoed wordt en wat je paard wel en niet mag doen.

succes ermee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:08

Ik snap niet dat je een verzorger hebt genomen voor die tweejarige. Een paard op die leeftijd hoort in de opfok en niet al te veel in handen als de basis er eenmaal inzit. Zoals je al zei, je verzorger gaat hem dingen aanleren die jij hem af wilt leren, zij vormt je paard. Ik zou dat zelf niet willen, verkeerde dingen zijn heel makkelijk aangeleerd maar niet of maar heel moeilijk weer afgeleerd.
Zo sneu als het klinkt voor die verzorgster, ik zou het paard inscharen, en haar er helemaal niet meer mee om laten gaan.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:14

Ik denk dat je toch aan je verzorgen duidelijk moet maken hoe jij tegenover het opgroeien van jouw paard staat en dat hij zich daar maar in moet schikken. Het is immers jouw paard dus aan het eind van het liedje blijf jij de baas.

Als je verzorger zich daar niet in kan schikken dan is dat zijn probleem. Dat paard is er niet voor hem, maar voor jou. Ik denk trouwens dat je het totdat je je paard echt gaat rijden ook wel redelijk zonder verzorger kan bolwerken. Een paard van 2 kan goed een week zonder aandacht van mensen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:15

Ik zou het ook eens bekijken vanuit de kant van de verzorger.

Ik weet niet hoe het in jullie deel van het land zit, maar hier zijn verzorgpony`s/paarden erg schaars te krijgen.
Dan kan ik me heel goed voorstellen als iemand dan wat heeft gevonden, dat hij/zij dan ook helemaal ervoor wil gaan. Mede doordat het vaak voor hun niet mogelijk is een eigen paard te onderhouden.

Ik neem aan dat je in het begin afspraken hebt gemaakt over bijvoorbeeld hoeveel dagen en wat de verzorger wel of niet mag doen.
Als dat zo is, zou ik je verzorger daarop wijzen. Heb je helemaal geen afspraken gemaakt, ja dan is het ook een beetje je eigen schuld.
Je verzorger weet dat niet hoe of wat en probeerd ook maar goed te doen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:20

ze heeft er toch bij gezet dat ze nu al een verzorger heeft gezocht zodat ze later iemand heeft die ze 100% vertrouwd met haar paard zodat ze met een gerust hart op vakantie kan gaan.

dat een twee-jarige in de opfok hoort is een andere discussie daar gaat het hier niet om.

ik zou op een aardige manier duidelijk maken dat je heel blij met hem bent maar dat het voor je paard, op dit moment, beter is als hij drie keer in de week, verspreid over de week komt.

en een soort lijstje met dingetjes die je wel en niet in de opvoeding wilt.

het is jouw paard en hij is inmiddels 2, dus wat regels en vastigheid lijkt me handig!

overigens makkelijker gezegd dan gedaan hoor Knipoog ik ben ook niet zo'n goeie nee-zegger Bloos

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:22

Ik snap inderdaad ook niet echt de rol en toegevoegde waarde van de verzorger. Let er wel op dat je geen paard houdt voor de liefdadigheid, en dus om anderen een plezier te doen.

Maar om nu rigoreus je verzorger af te zeggen is ook zo wat. Gewoon beperken tot een maximaal aantal keer in de week. Beste is om even moed te verzamelen en diegene er over op te beleln en in te lichten. Dan weet je zeker dat het als serieus wordt opgevat. Als je namelijk op stal bent en even een opmerking erover tussendoor maakt, , kan het lijken alsof je er heel onverschillig over bent ofzo.

Gewoon duidelijk afspraken maken, als jij dat niet doet dan zul je er de nadelen van ondervinden..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:59

Als ik jou was zou ik eens met hem om de tafel gaan zitten en bespreken hoé jullie samen dit paardje vanalles gaan aan- en afleren, wat willen jullie (jij dus) wel en niet en hoe pakken jullie het aan? Probeer hier een soort draaiboek van te maken. Zo hoef je niet per direct heel streng en afkeurend te zijn, maar worden toch de duidelijkheden op tafel gegooid!! En daar hoort dan ook het onderdeel bij: - Paard mag niet te afhankelijk van ons worden.

Mijn jonge ding staat lekker in een opfokgroepje en mag tevreden zijn met zo nu en dan een aai over zn bol, wat brokken die hij moet delen met de rest van de groep en eens in de zoveel tijd een keertje bekappen of een wormspuit. Die heeft nu nog niks extra's nodig, maar als je inderdaad goed met je verzorger op kan schieten is het wel handig deze straks aan te houden voor als je meer met je paard wil gaan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 00:25

OMG --> TAO.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 16:45

Daar is het opfokverhaal idd! Mijn paard staat dus wel in de buurt, maar met nog 8 jonge hengsten en één oudere wijze ruin. Het is de laatste dagen wel goed gegaan. Ik heb gezegd wat me dwars zat en we zijn geen van beiden geweest. Vandaag weer heen en hij was weer helemaal blij en aanhankelijk (paard dus he Knipoog)

Ik ga nu afspreken dat mn verzorger max. 2maal per week gaat om wat te poetsen en wandelen in overleg. Voel me héél erg banketstaaf dat ik dat moet gaan zeggen, maar wat Bienotje zegt is gewoon 100% waar. Ik gun het plezier zo graag ook aan mijn verzorger, maar cijfer daarmee mijn eigen belangen en wensen een beetje weg... :/

Bedankt voor de reacties trouwens!

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:52

gewoon zeggen wat je vind doe ik ook en is wel het beste.
hier mag mijn verzorger niet in het weekend komen omdat ik het fan zelf doe er zijn duidleijke afspraken gemaakt das belangrijk.

gr gemma