verantwoordelijkheid bij andermans paard (ongevallen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

verantwoordelijkheid bij andermans paard (ongevallen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 22:36

wie kan mij in normaal nederlands (dus alsjeblieft niet in lange ingewikkelde artikelen) uitleggen hoe het zit bij aansprakelijkheid als er een ongeluk gebeurd met een paard van iemand anders.

is de eigenaar nou altijd aansprakelijk of soms de ruiter ook?

als je een bijrijdpaard hebt, en je bent zelf WA verzekerd, en je valt er af, wie is verantwoordelijk voor eventuele schade?
maakt het uit of het thuis is of op vreemd terrein?

als je met het paard een derde schade berokkend, wie is er verantwoordelijk?

als je voor je werk paarden inrijd voor een stal (officieel), en er gebeurd een ongeluk, wie is er dan verantwoordelijk voor de schade?

als je onderhands (zwart) paarden inrijd voor een stal, en er gebeurd een ongeluk, wie is er dan verantwoordelijk voor de schade?

maakt het nog iets uit of het schade aan het paard, aan de ruiter of aan goederen is?

in het gekste geval, stel je rijd zwart voor een stal, wordt van een paard gebokt, en raakt invalide,
hoe zit dan de aansprakelijkheid?

blijft de regel steeds gelden dat de eigenaar verantwoordelijk is voor alles wat er met en rond zijn paard gebeurd?

ik heb laatst ook een dergelijke vraag gehad toen ik mijn merrie in bruikleen wilde geven, dat is niet meer aan de orde, omdat ze verkocht is.
ik kreeg toen het antwoord dat ikzelf verantwoordelijk bleef, tenzij we dingen erg duidelijk op papier kregen, maar dan nog als het erop aan komt was ik verantwoordelijk.
ook voor ongelukken als iemand met het paard naar buiten zou gaan en er zou iets gebeuren ik noem maar wat.

maar ik zou wel eens duidelijkheid willen hebben over al deze aspecten van het rijden op andermans paarden, qua aansprakelijkheid.

groet, Marigold.

ikke20

Re: verantwoordelijkheid bij andermans paard (ongevallen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:42

voor zover ik wet ben je als eigenaar altijd aansprakelijk. ook als er duidelijk afspraken zijn gemaakt en op papier staan.

fenomeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:08

Misschien moet je eens informeren bij je verzekeringsagent die weet het je vast wel precies uit te leggen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:09

Lees eerst even bij FAQ paarden/aansprakelijkheid/verzekeringen!

Zeg daarna nog maar eens welke vragen er overblijven Haha! .

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 10:24

LDRD schreef:
Lees eerst even bij FAQ paarden/aansprakelijkheid/verzekeringen!

Zeg daarna nog maar eens welke vragen er overblijven Haha! .

ja heb het gelezen maar kan er niet echt alles uit halen, wat deze vragen betreft.
ik bedoel, maakt het dan niet uit of je wel of niet op papier voor iemand rijd?
en als je gewoon een bijrijd paard hebt, moet je dan iets doen met de verzekering?
als je niks regeld, geld het dan ook als zwart rijden, of is het gewoon hobby?
en geld dat bij een stal ook, en zo niet, waar ligt de grens?
als het dus al van belang is in verzekeringskwesties?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:43

Marigold schreef:
ja heb het gelezen maar kan er niet echt alles uit halen, wat deze vragen betreft.
ik bedoel, maakt het dan niet uit of je wel of niet op papier voor iemand rijd? >> nee
en als je gewoon een bijrijd paard hebt, moet je dan iets doen met de verzekering? >> nee, hooguit zelf een ongevallenverzekering sluiten als je dat wil.
als je niks regeld, geld het dan ook als zwart rijden, of is het gewoon hobby? >> maakt niks uit.
en geld dat bij een stal ook, en zo niet, waar ligt de grens? >> maakt niets uit of je nou als ruiter beroepsmatig of hobbiematig bezig bent, daar maakt het aansprakelijkheidsrecht geen onderscheid in.
als het dus al van belang is in verzekeringskwesties?
>> ik ga er bij mijn antwoorden vanuit dat je puur vraagt vanuit de positie als ruiter.

Sorry, had gedacht dat het met quoten anders ging...de antwoorden staan erachter.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 11:11

oke, als ik het dus goed begrijp, ben je als ruiter altijd verzekerd van hulp en kostenvergoeding, als je - in welke situatie dan ook- iets overkomt met andermans paard.
en een ongevallenverzekering is idd iets wat verstandig is om zelf af te sluiten.

in een quote kan je het best de text die je er achter schrijft dik of cursief maken, voor het onderscheid.
(dat is wat ik altijd doe in elk geval)

bedankt voor je antwoorden!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:49

Je ziektekosten zijn sowieso verzekerd natuurlijk.

Als je het stuk op FAQ goed gelezen hebt, heb je kunnen zien dat jij als ruiter 'eigen schuld' toegerekend kan krijgen. Dat betekent dat je soms maar een deel van de rest van je schade vergoed zal krijgen. Je loopt dus wel een risico om met schade te blijven zitten.