paard kwijt, of niet ? raad gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

git

paard kwijt, of niet ? raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 09:34

Mijn vriendin heeft een apart soort paard. Ze wil deze laten dekken door een hengst van het zelfde soort, en die is er in nederland geen te vinden. Ze moet hiervoor dus naar belgie.
Zelf heeft ze geen trailer, dus heeft de eigenaar van de hengst aangeboden om de merrie van mijn vriendin te komen halen. Vanwege het transport tot over de grens, zal het paspoort van de merrie meegegeven moeten worden aan een man die ze amper kent.
Hoe kan mijn vriendin voorkomen dat haar paard met de noorderzon vertrek, heeft er iemand een idee ?

Germatje

Re: paard kwijt, of niet ? raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:37

Nou ik vind het wel een gewaagde actie! Is er niet een mogelijkheid dat ze zelf er heen kan gaan, is er niet iemand die haar wel wil brengen?
Kan de merrie niet geinsemineerd worden? Of doet die hengstenhouder niet daaraan..

Ezter

Zelf meegaan?

Ik zou mijn paard sowieso niet zomaar meegeven zonder dat ik er meer over wist.

Sientje

Ze zou zelf mee kunnen rijden! En ben nu toch wel erg benieuwd om welk ras dit gaat...

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:38

vind het zoiezo niet slim omdat zo te doen maar waarom gaat ze dan zelf niet meer auto erachteraan rijden ofso =

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:39

ik zou het niet doen

dan zou ik liever al mijn kennissen afgaan of iemand bereid is tte rijden
maar op deze wijze zou ik het niet doen

sja en meegaan>?
ze kan uit de auto geduwt worden en weg is het paard,

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:40

Ik zou het ook niet doen inderdaad!Je hebt toch ook van die paardentaxi's die je in kunt schakelen of vergis ik me daar in? wordt dan wel een duur geintje maar dat lijkt me dit sowieso al.
NIET doen, zelf vervoer regelen en anders maar niet, dat is mijn advies.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:41

Zou'k nooit doen... Paardentaxi of kennis met trailer klinkt al een stuk beter.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:42

Zelf meerijden misschien?? Als de merrie daar een aantal dagen/weken moet blijven neem je het paspoort weer mee naar huis.
Verder iets op papier zetten (contractje ofzo?). En laat bijvoorbeeld het stamboek weten dat je paard daar heen gaat en vraag eerst info en gegevens over deze fokker/hengstenhouder.
Er bestaan idd ook paardentaxi's! Dan kan je haar zelf brengen.
Ik zou haar iig niet zomaar meegeven!

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 09:44

Het gaat om het ras Morgan.
Ze zou inderdaad zelf mee kunnen rijden, maar de merrie moet dus een weekje daar blijven.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:46

dan zou ik voor kunstmatig dekken gaan...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:52

Als je de hengstenhouder al niet vertrouwd tijdens het transport, waarom wel het paard er neer zetten voor een dekking??

Een paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom, en behoort ten aller tijde het paard te vergezellen. Ook al zou je het paard er zelf heen brengen moet nog het paspoort bij het paard blijven.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:57

Als het mohelijk s zou ik voor inseminatie gaan.
Zet je merrie bij een hengstenhouder of regel een DA die dat kan.
Andere optie is om idd mee te gaan wegbrengen en weer halen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 10:06

Het gaat niet alleen om het transport, het gaat ook over het verblijf.
Wij zijn daar gaan kijken, en alles zag er keurig uit. Niets verkeert over te zeggen. Meneer van de hengst was ook vriendelijk, had alle tijd voor ons, en heeft ons een hele dag over het bedrijf rondgeleid. Erg aardig.
Toch kan ik me de angst van mijn vriendin erg goed voorstellen. Ze brengt haar dier daar naartoe, en geeft daarmee als het ware de macht uit handen. Nee, het is niet dat ze haar lieve paard naar een of andere duistere gelegenheid gaat brengen, maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt zeg ik altijd maar.
Hoe kun je jezelf indekken als het ware, voor het geval dat ?

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:13

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:02

Waarom het origineel meegeven? Je kan ook de belangrijkste delen van het paspoort kopieëren en dat dan meegeven.
Anders idd zelf meerijden of paardentaxi is een goed idee. Maar dan heb je het probleem van het verblijf daar ook niet opgelost.

Je kan toch ook sperma over laten komen? Dat doen de meeste huidige hengstenhouders.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:21

nee hoor ik zou mijn paard zeker niet meegeven. Dus meegaan, insemineren of een andere henstenkeuze.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:41

Ik zou ook mijn paard niet meegeven. Ik zou of zelf meegaan, of kiezen voor een ander paard als insemineren niet mogelijk is. Ook als duurt het een week... een contract met iemand uit het buitenland is altijd moeilijk, je krijgt te maken van internationaal recht, en gewoontes en gebruiken uit het land waar je paard heen gaat. Meestal trek je in zo'n geval aan het kortste eind. Hij heeft en de merrie, en het paspoort, en dat jij een handtekening hebt.... tja, probeer dat maar eens te winnen in een vreemd rechtsstelsel..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:44

En als deze hensgtenhouder niet aan insemineren mee wil werken, kun je altijd nog verder buiten NL zoeken. Naar mijn idee zijn er trouwens wel Morgan-hengsten in Nl, of vergis ik mij of wil ze iets speciaals?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:39

Als de hengst natuurlijk dekt mag ie geen KI doen. Knipoog

Ik zou ook meerijden, paspoort mee naar huis nemen en kopie afgeven. Dat laatste doe ik trouwens, ik heb mijn paard ook 3 keer in Belgie laten dekken. Kopie hebben ze sowieso al nodig voor het dekbewijs.
Ik weet dat paspoort geen eigendomsbewijs is, maar risico zou ik niet lopen, aangezien er geen officieel eigendomsbewijs bestaat voor een paard en het paspoort het dichtste bij komt. Paard doorsluisen is ook een stuk makkelijker als het paspoort er bij is.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:40

git schreef:
Mijn vriendin heeft een apart soort paard. Ze wil deze laten dekken door een hengst van het zelfde soort, en die is er in nederland geen te vinden. Ze moet hiervoor dus naar belgie.
Zelf heeft ze geen trailer, dus heeft de eigenaar van de hengst aangeboden om de merrie van mijn vriendin te komen halen. Vanwege het transport tot over de grens, zal het paspoort van de merrie meegegeven moeten worden aan een man die ze amper kent.
Hoe kan mijn vriendin voorkomen dat haar paard met de noorderzon vertrek, heeft er iemand een idee ?

Inderdaad zelf meegaan en het papier bij zich houden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:19

Zelf mee gan hielp niet, want het paard moet er blijven.

Leg het eens voor aan de hengstenhouder zelf, misschien heeft hij vaker met dit bijltje gehakt en heeft hij ideen. Anders stel je een contractje op...

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:47

Kun je van tevoren geen stal/weide geld betalen? Dan geef je aan dat je de eerste X periode alvast van tevoren wil betalen (overmaken dus) en zet je in de omschrijving iets van 'tijdelijke stalling merrie X periode X vanwege dekking' o.i.d. Heb je in ieder geval iets, en je hoeft ook niet aan te geven dat je dat doet omdat je bang bent dat er misschien iets zou kunnen gebeuren.

Edit: sowieso zou ik (zoals hier al gezegd wordt) nooit het echte paspoort of stamboekpapier meegeven, gewoon een kopie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:50

ik zou ook kopie meegeven, en anders toch kijken dat je zelf ik de buurt blijft. ik zou in elk geval niet zomaar alle papieren meegeven en mee het lans uit laten nemen, straks gebeurd wat en kijk dan maar eens hoe je het paard terug krijgt
contractje opstellen heeft denk ik ook niet veel nut, ik zou toch gewoon vrij nemen en meegaan

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:51

Contract dan