Sinds 3 jaar heb ik mijn eigen paard (nu 18 jaar), van wie ik vroeger bijrijdster was. Vroeger was hij buiten een gote ansthaas, momenteel heeft hij buiten zoveel geleerd, dat hij de rust zelve is, ook als ik alleen met hem naar buiten ga. Met andere woorden: hij kan veel leren. Toen ik hem kreeg, is hij voor de eerste keer van zijn leven in een trailer geweest en heeft hij een -6urige reis gemaakt. Hij was heel paniekerig in de trailer, gezweet en constant geplast. Na 1 jaar heb ik hem nog een keer vervoerd, 20 minuten, zelfde verhaal. Hij gaat moeilijk de trailer in, maar met doorzettingsvermogen, zonder geweld is hij beide keren heel goed de tariler ingegaan. Omdat ik het zelf wel leuk zou vinden, ergens anders in de buurt (1,5 tot 2 uur) hiervandaan te rijden met een vriendin, vroeg ik me af of ik hem toch zou kunnen leren dat een trailer niet eng is. Hoe zou ik dit goed kunnen oefenen? Zou het helpen, als hij gezamenlijk met een ander paard op de trailer staat? Ik heb zelf geen trailer, maar kan er een lenen om mee in de paddock te oefenen voor in- en uitladen. Hoe pak ik dit aan? Wat voor tips hebben jullie?