Ouder paard transporteren of beter niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Ouder paard transporteren of beter niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 15:19

Sinds 3 jaar heb ik mijn eigen paard (nu 18 jaar), van wie ik vroeger bijrijdster was. Vroeger was hij buiten een gote ansthaas, momenteel heeft hij buiten zoveel geleerd, dat hij de rust zelve is, ook als ik alleen met hem naar buiten ga. Met andere woorden: hij kan veel leren. Toen ik hem kreeg, is hij voor de eerste keer van zijn leven in een trailer geweest en heeft hij een -6urige reis gemaakt. Hij was heel paniekerig in de trailer, gezweet en constant geplast. Na 1 jaar heb ik hem nog een keer vervoerd, 20 minuten, zelfde verhaal. Hij gaat moeilijk de trailer in, maar met doorzettingsvermogen, zonder geweld is hij beide keren heel goed de tariler ingegaan. Omdat ik het zelf wel leuk zou vinden, ergens anders in de buurt (1,5 tot 2 uur) hiervandaan te rijden met een vriendin, vroeg ik me af of ik hem toch zou kunnen leren dat een trailer niet eng is. Hoe zou ik dit goed kunnen oefenen? Zou het helpen, als hij gezamenlijk met een ander paard op de trailer staat? Ik heb zelf geen trailer, maar kan er een lenen om mee in de paddock te oefenen voor in- en uitladen. Hoe pak ik dit aan? Wat voor tips hebben jullie?

Waratje

Re: Ouder paard transporteren of beter niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:45

Als je hem een aantal "goede" trailerervaringen geeft, zal hij een stuk gemakkelijker met de trailer meewillen. Samen met een ander paard kan heel goed werken, mits de paarden het met elkaar kunnen vinden en het andere paard heel rustig is op de trailer. Veel paarden hebben daar steun aan.
Regel met enige regelmaat een trailer en ga gewoon oefenen, eerst alleen (half) erop en eraf, dan erop en een klein stukje rijden en weer eruit, eventueel naar een vertrouwt plekje om daar uit te laden en eventueel terug te rijden, etc. Zorg gewoon dat elke keer de trailer een prettige ervaring oplevert. Laden en in de trailer wat voer geven kan ook goed helpen in het begin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:20

Mijn oude sok was 16 toen ik voor het eerst met haar op stap ging, ze was 28 toen ik voor het laatst ging (en 29 toen ze overleed). In die tussentijd heeft ze ruim 50.000km afgelegd in een trailer of vrachtwagen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:22

Geen enkel paard is te oud om te leren, ook trailerrijden kan een gewoonte worden voor je oudere paard. Ander paard mee, en vooral, een rustige chauffeur, kunnen al een heel verschil maken. Maak het trailerrijden leuk voor hem, ga met de trailer naar leuke dingen toe, bosritten of strandritten.

Succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:44

Zorg ervoor dat je na een trailerrit op een fijne plaats uitkomt. In eerste instantie wordt dat dus thuis... neem het liefst een paard mee dat je paard vertrouwd, en ga met een 2 paards trailer (met de 2 paarden erin) 5 minuten rijden, en dan weer naar huis. Hier begin je natuurlijk pas aan als je trailerlaad basis goed is, en je paard direct de trailer oploopt als je dat vraagt!! Eerst vertrouwen winnen met het laden, daarna pas met het rijden. Anders wordt de angst tijdens het laden alleen maar bevestigd.