wie heeft in Ermelo de opleiding gedaan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

charlee

wie heeft in Ermelo de opleiding gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 17:49

Hallo,
Onze dochter wil misschien in Ermelo de opleiding gaan doen.
Wie kan ons er watover vertelen, zoals de verschillen met Deurne, de kosten, welke keuzes er zijn?
Hopelijk reageert er iemand!
Je kunt me bellen of mailen .
mvg Gera ******-****
*****@wanadoo.nl
Laatst bijgewerkt door Cer op 09-04-07 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Telnr is via PB uitwisselbaar

ikke

Re: wie heeft in Ermelo de opleiding gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:22

charlee schreef:
Hallo,
Onze dochter wil misschien in Ermelo de opleiding gaan doen.
Wie kan ons er watover vertelen, zoals de verschillen met Deurne, de kosten, welke keuzes er zijn?
Hopelijk reageert er iemand!
Je kunt me bellen of mailen .
mvg Gera ******
*****@wanadoo.nl

Ermelo is een HBO-opleiding, waar Deurne een MBO-opleiding is. Dus, ja daar zit nogal een verschil in.
Wat ik als buitenstaander meekrijg van die opleiding is dat ie behoorlijk pittig is en nogal wat vergt aan inzet en doorzettingsvermogen, maar als ik kijk hoe ze dan met paarden zijn en hoe er gereden wordet, dan hebben ze kennelijk wel iets zinnigs te vertellen.

Maarre, wat wil ze met die opleiding gaan doen? Rijk worden in de paardensport is nog niemand gelukt........

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:05

Ermelo is echt geen HBO hoor! @TS bel naar de KNHS of kijk op hun site www.knhs.nl en kijk op www.helicon.nl voor informatie over Deurne. Kort gezegd: Deurne is meer echt een school, Ermelo is een "cursus" Deurne is breder maar Ermelo is veel meer sportgericht.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 13:01

hallo,

Hier ben ik zelf even mijn moeder heeft dit topic gemaakt.
Ik wil graag de orun cursus mbo fase 1,2,3 gaan volgen maar we beginnen bij 1 natuurlijk.
Ik wil graag weten van mensen die ervaring hebben met die opleiding hoe ze dat ervaren hebben waarvoor ze gekozen hebben voor die cursus.
Maarre, wat wil ze met die opleiding gaan doen? Rijk worden in de paardensport is nog niemand gelukt........WIE ZEI DIT?
SLAAT NERGENS OP DIT VROEGEN WIJ NIET EN WAAROM ZOU IK RIJK WILLEN WORDEN IK DOE HET OMDAT IK MET PAARDEN WIL WEREN NIET OM HET GELD.

bedankt oreo hier heb ik al wat meer aan.

Groetjes

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:40

je hoeft niet gelijk boos te worden...
denk ook niet dat het zinnetje rijk wordne letterlijk bedoeld is, maar meer dat je in de paarden je eigen onderhoud vaak niets eens kunt verdienen
maar even terugkomend op de opleiding/cursus v/d orun
op zich is de cursus prima te doen
maar de waarde die er aan gehecht moet worden is een beetje wisselvallig...
ken een aantal mensen die goed zijn en goed werk leveren
maar ken ook net zoveel mensen met het orun papiertje (op verschillende niveaus) en die bakken er helemaal niets van

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 16:38

Hallo,

ja sorry ervan maar iedereen zegt dat soms zo teleurstellend dit is wat ik mijn hele leven al wil en inderdaad ik weet wat het loon is 3x niks!1

ja ik zou eerst 4 jaar mbo management doen in alkmaar (clusius paardenhouderij) Eenmaal op een hele goede dressuurstal voor een sollicitatie raden ze me dat heel erg snel af dat zou echt zonden zijn geweest.
Toen raden ze me orun aan ik dacht ja leuk en aardig maar ik wil helemaal niet elke dag van 8 tot 5 aan kinderen lesgeven.
Mensen zeiden toen dat dat niet hoefde maar dit de basis om ergens te kunnen werken bijv in deze zin: Iemand met bijv orun/deurne wordt veel sneller aangenomen op een luxe dres/springstal inplaats van 4 jaar clusius dan zeggen ze wat is dat?

Ik vind het dus moeilijk om keuze te maken ik wil wel wat het beste en slimste is om te doen.
graag zou ik dus wat reacties horen van verschillende mensen.

Nogmaals sorry,
Groetjes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:57

charlee schreef:
Hallo,

ja sorry ervan maar iedereen zegt dat soms zo teleurstellend dit is wat ik mijn hele leven al wil en inderdaad ik weet wat het loon is 3x niks!

Lieve meid, niet meteen boos worden op ome Ikke Haha! Maar ik zal je oprechte excuus aanvaarden.
Het gaat er niet zo zeer om wat je NU wilt, of misschien over vijf jaar, maar wat wil je als je 30 bent, of 40? Tegen die tijd wil niemand je meer hebben, je bent dan altijd te duur, ten opzichte van de jonge meiden van die tijd. Zorg dat je kennis in huis hebt waar je op je 50ste ook nog de kost mee kunt verdienen.
charlee schreef:
ja ik zou eerst 4 jaar mbo management doen in alkmaar (clusius paardenhouderij) Eenmaal op een hele goede dressuurstal voor een sollicitatie raden ze me dat heel erg snel af dat zou echt zonden zijn geweest.
Toen raden ze me orun aan ik dacht ja leuk en aardig maar ik wil helemaal niet elke dag van 8 tot 5 aan kinderen lesgeven.
Mensen zeiden toen dat dat niet hoefde maar dit de basis om ergens te kunnen werken bijv in deze zin: Iemand met bijv orun/deurne wordt veel sneller aangenomen op een luxe dres/springstal inplaats van 4 jaar clusius dan zeggen ze wat is dat?

Dit is dus wat ik bedoel: Die luxe dressuurstal heeft op zich wel gelijk, maar kun jij met je Orun op je 50ste je kost nog verdienen? Ben jij dat exelente talent waar iedereen les van wil hebben? Die kansen zijn vrij klien, dus niet echt een basis om vanuit te gaan.
charlee schreef:
Ik vind het dus moeilijk om keuze te maken ik wil wel wat het beste en slimste is om te doen.
graag zou ik dus wat reacties horen van verschillende mensen.

Nogmaals sorry,
Groetjes

Laat je leiden door de lange termijn. Als je je nu laat leiden door je "pennymeisje-ideaal" dan sla je jezelf voor je kop als je 30 bent. Als je nu een goede opleiding doet, dan kan dat "pennymeisje-ideaal" daar best voor een paar jaar achteraan, daar is niks mis mee, maar na je 30ste stel je in dat wereldje niet echt veel meer voor, tenzij je een bult geld mee kunt brengen en op die manier je plek kunt kopen.
DAT is wat ik wilde zeggen met dat je in de paarden niet rijk zult worden.
Stel eerst je toekomst veilig, daarna kun je met een gerust hart je ideaal najagen..........

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 09:47

haai ikke,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! erg blij mij.

Tja en nu haha.
het is echt moeilijk inderdaad maar ik wil zo veel mogenlijke papiertje binnen halen dat ik genoeg heb.
ik denk dat ik nu gewoon orun gaan doen dat voelt het beste aan.
daar op die stal kan ik ook mijn papieren halen voor management enz..
verder zie ik wel wat er van komt.
groetjes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:36

De ORUN is een cursus.
Is het geen idee een dagopleiding te doen op algemeen vlak, als achterban, en daarnaast de ORUN te doen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:16

Orun is idd een cursus , geen opleiding
misschien dat je de orun cursus naast een andere opleiding kunt doenb?

dus eventueel die management opleiding (deze opleiding is gespitst op paardenhouderij, maar wat je aan management vaardigheden leert in deze opleiding, kun je ook in andere vakgebieden toepassen)

en daarnaast zou je de orun kunnen doen .... want die cursus is er eingelijk op afgestemd om naast een baan of iets dergelijks te doen

op die manier haal je verschillende papieren, voor verschillende richtingen (management, lesgeven)
en heb je een iets bredere basis om kwa opleiding op terug te vallen

want met de Orun alleen kom je ben ik bang niet ver...

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 06:03

hallo,

bedankt voor jullie informatie,

Iemand zei met alleen orun kom je niet ver wie kan mij daar meer over vertellen?

groetjes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:52

Dat geldt gewoon voor elke paardenopleiding eigenlijk.
Om echt ver te komen in de paardenwereld heb je een aantal dingen nodig: zeer veel talent, contacten, doorzettingsvermogen, de wil om alles op te geven voor je doel, bijv. Eea kan eventueel gecompenseerd worden als je gewoon een hele bunch geld hebt Clown
Staleigenaren vinden dat papier best leuk hoor, maar of jij goed kunt rijden/lesgeven/hard wilt werken is veel belangrijker. Bij de meeste stallen kom je er zonder ORUN of wat dan ook ook gewoon binnen als je goed bent.

Heb je dit niet dan kom je meestal niet veel verder dan gewoon stalhulp/groom. En dat werk is gewoon echt niet leuk om van je pakweg 18e tot je 65e te doen (als het fysiek lukt uberhaupt, heel veel mensen die langer in de paarden hebben gewerkt hebben behoorlijke rugklachten of zijn door vallen zo beschadigd dat ze alsnog bij de HEMA achter de kassa kunnen). Zeker niet omdat je op de meeste stallen zo hard moet werken dat je weinig gelegenheid meer hebt voor het trainen en verzorgen van je eigen paard(en) want het is best moeilijk om na lange en zware dagen werken steeds weer de motivatie op te brengen om je eigen paarden nog te trainen. Op sommige stallen mag je uiteraard je eigen paard trainen tijdens werktijd maar vaak wordt dan ook je salaris weer aangepast. Maar ook: op een gegeven moment heb je toch een vriend/man, misschien kinderen en die wil je 's avonds ook wel eens zien. Misschien wil je graag een huis kopen of een dure auto (luxe 4x4 met mooie trailer? Vrachtwagen?). Vakanties zijn vaak moeilijk te regelen, veel staleigenaren schoppen je buiten als je door ziekte een tijdje niet kan komen werken of zelfs als je op je werk van een paard gevallen bent en je hebt iets gebroken.

Eigenlijk ben je er voor je eigen sportcarriere bijna altijd meer bij gebaat om een goede baan te nemen, een paar zeer goed paarden te kopen en veel te gaan lessen bij goede instructeurs.

Als je dan hoger rijdt en je naam is bekend van de uitslagenlijsten, dan krijg je over het algemeen ook vanzelf wel paarden tegen betaling te rijden en lesklanten etc. en kun je altijd nog kiezen om je werk in deeltijd te gaan doen en in deeltijd de paarden te doen.