Waar koop je een paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

3valientje

Waar koop je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 17:52

Waar kun je het beste een paard kopen, afgezien van je connecties/kennissen die toevallig een paard te koop hebben Knipoog...

Jeskim

Re: Waar koop je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:41

Een erkende fokker.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:49

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt waar je een paard koopt zolang je iemand meeneemt die er goed verstand van heeft. Bij sommige handelsstallen moet je niet wezen, maar iemand die veel paarden ziet en er al lang inzit ziet snel genoeg of het om zo'n stal gaat ja of nee. Daarnaast zou ik in je kennissenkring eens rondvragen waar zij hun paard vandaan hebben. Sommige dressuur- of springstallen zijn prima, bij andere moet je weer niet zijn.

mandiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:51

je kan is kijken op www.marktplaats.nl daar staan heel veel paarden tk en veel bokkers hebben hun paarden daar vandaan. ok speurders.nl of ff googelen

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:01

Ik denk dat een paard kopen dat je al kent de meest betrouwbare manier is, van een kennis bijvoorbeeld. Wij hebben ons paard via een kleine handelsstal gekocht, de vorige van een particulier. Beiden zijn super bevallen, dus het is maar net welke personen je treft. We hebben wel beide keren iemand meegenomen die verstand heeft van het kopen van een paard, en natuurlijk hebben we het paard door onze eigen veearts laten keuren voordat we het kochten.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:04

Je kan tegenwoordig overal paarden kopen!
Je moet het gewoon laten keuren en alles, dan weet je of het vertrouwt is ofniet.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:05

Op marktplaats heb je paarden te koop staan. Als je dan contact opneemt kan je ook gewoon een goed paard kopen Ja .

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:58

Pradaatje schreef:
Je moet het gewoon laten keuren en alles, dan weet je of het vertrouwt is ofniet.

Een keuring zegt toch niet alles? Er zijn genoeg paarden die kerngezond zijn maar een rottig karakter hebben. Haal jij dat er meteen uit, de eerste keer dat je een paard ziet?

3valientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 21:29

kay27 schreef:
Pradaatje schreef:

Een keuring zegt toch niet alles? Er zijn genoeg paarden die kerngezond zijn maar een rottig karakter hebben. Haal jij dat er meteen uit, de eerste keer dat je een paard ziet?

Ik denk het niet. Het lijkt me vrij lastig. Ik heb natuurlijk wel al heel veel paardjes bekeken op marktplaats. Soms zie je wel advertenties dat je denkt: hm Lachen. Maar soms vind ik het ook erg vaag beschreven! Ik zal idd iemand moeten vinden die verstand heeft in het kopen van paarden.
Thanks voor de reacties!

ZIPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:37

Neem inderdaad iemand mee die er zicht op heeft. Ga niet over 1 nacht ijs. Het zijn een hoop centjes. neem er de tijd voor. Op internet staan genoeg adressen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:48

via marktplaats, via een bekende, via fokker, via een handelaar, via een particulier
maakt allemaal niets uit , zolang je je oren en ogen goed openhoud en het dier laat keuren door je eigen! dierenarts

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:49

het kan via alles wat hier is benoemt, maar neem iemand mee die met beide benen op de grond staat(en niet bij een cute paard zegt dit ois hem en nergens meer naar kijkt) en laat hem keuren. Neem hem het liefste een week op proef om doping tegen te gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:17

Ik heb mijn paard gewoon van een particulier op internet gekocht hoor Haha!
Inmiddels heb ik er zelf wel redelijk kijk op dus ik durfde wel te gaan, anders zou ik iemand meenemen die er veel vanaf wist.
Sowieso door de eigen DA laten keuren, als je twijfelt over het karakter laat dan bloed trekken bij de keuring en vergeet niet het paard een beetje water aan te bieden voor het geval ze hem een tijd droog hebben gezet om hem mak te maken.
Ik heb nu een goed paard voor weinig geld dus ik beschouw mijn aankoop als geslaagd Haha!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:09

Wat zoek je misschien dat een van ons een leuk paard weet.
verder laten keuren en een paard keer gaan kijken naar het paard. Op verschillende momenten en ook redelijk onverwachts. zodat je een beter idee hebt van het karakter etc. en natuurlijk laten keuren en ws op proef. of als het niet te ver is misschien een week op huidige staladres verzorgen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:25

kay27 schreef:
Pradaatje schreef:

Nee, geloof dat maar niet, ik kocht bij een handelsstal een ongereden paard, bleek dat dier helemaal niet ongereden te zijn, maar verprutst. Dat paard kon je longeren, je zadel erop leggen enz enz maar zodra je je voet in de omgeving van de beugel hield, flipte hij. Dit vaak geprobeert. Terug gebracht naar de stal waar ik hem gekocht heb. Zij hebbenhem toen maar naar een goede leerstal, waar hij her-ingereden zou worden door professionele amazone. Na drie weken paard weer terug gekregen, geen rechte voor mee te ploegen, Ook voor de kar wilde het niet vlotten, meneer liet zich gewoon op de grond vallen.
Gelukkig kon ik gewoon een ander paard uitzoeken bij deze handelsstal, en heb ik met een beetje bijbetalen nu een geweldig paard

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:27

Ga langs bij een stal waar paarden je wel aanspreken, maak een afspraak om er een aantal uit te proberen. Doe dit bij meerdere stallen, en maak vervolgens je keuze (of niet)! Meer paarden rijden en vergelijken is het beste bij het bevestigen van keuzes!!

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:36

gewoon overal een beetje rondkijken.
Hierboven zijn al de meeste dingen gezegt kijk op internet kranten mischien weten bekende van je goede stallen waar ze paarden verkopen. Ik zou inderdaad wel iemand meenemen die er zeker verstand van heeft!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 18:53

In sommige paardenkrantjes wordern er ook paarden te koop aangeboden..

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 00:33

Het scheelt al als je gewoon het geld ervoor wil neerleggen. Als je op zoek gaat naar een koopje zal je in 9 van de 10 gevallen bedrogen uitkomen, alle waar naar z'n geld. Wacht dan liever een paar maanden langer en tel het geld dat je uitspaart aan onderhoud op bij je aankoopsom.

Neem er de tijd voor (niet op vrijdag beslissen, zaterdag Marktplaats afzoeken en zondag de eerste kopen die je bevalt).
Ken jezelf, neem als verse ex-manegeruiter geen 2 of 3-jarige vers uit het land. Ben je 'mollig' of nog niet helemaal zover dat je elke beweging van het dier soepel volgt, neem dan geen lichtgebouwd dier, maar een stevigerd. Ben je wat angstig, neem dan een flegmatieke i.p.v. een rillerig dier.
Neem een 'kenner' mee die ook weet wat jij voor type zoekt en wat jij als ruiter kan.
Handelsstallen zijn prima, hebben vaak een ruim aanbod en een goede handelaar kan voorselecteren in wat wel en niet bij je past. Zoek wel een handelaar met een goede reputatie (dus voor recreatiepaarden b.v. degene waar de manege de paarden vandaan haalt).
De betere handelsstallen zullen paarden afleveren voorzien van een klinisch en soms ook röntgenologisch keuringsrapport. Als de keuring door een gerenommeerde of betrouwbare kliniek is gedaan, zit dat wel snor. Zo niet, dan afspreken dat je binnen week na aflevering door je eigen veearts laat (her)keuren en als daar iets slechts uitkomt, het dier retour mag en het het geld terug.
Bloed laten afnemen lijkt leuk, maar bij een juridische procedure zitten hier veel haken en ogen aan. Zo is nooit volledig te bewijzen dat het bloed bij de veearts niet per ongeluk is verwisseld.
Staat het dier of de verkoper je om een of andere reden niet aan (onderbuikgevoel...) dan vriendelijk bedanken voor genomen tijd en moeite en verder kijken.

kimdevos87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:24

marktplaats, maneges.. en laat zoveel mogelijk mensen weten dat je een paard zoekt? Lachen