stalhuur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sommer

stalhuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 22:35

Help!
Onze stalhuur wordt met 40 euro verhoogd per 1 juli! (was 212,50 wordt nu 252,50)
De pensioneigenaar berekend de kosten van de nieuw te bouwen binnenbak door aan de pensiongasten. Ongeveer de helft van deze mensen heeft nooit om een binnenbak gevraagd.
Zij rijden, net als ik, meestal buiten in het bos.
Mag dit zomaar? Wat zijn onze rechten.
Suggesties en aanbevelingen zijn welkom.

Valina

Re: stalhuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:01

Heb je een stallings-contract?
Misschien dat daar iets in vermeld staat?
Ik vind overigens een verhoging van 40 euro p.maand behoorlijk pittig. Zeker omdat de binnenbak nog aangelegd moet worden.
Lijkt mij dat je pas voor iets hoeft te betalen als het er werkelijk is. Jullie zijn er toch niet voor zijn bouw-depot?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:45

Ik zou gewoon naar de eigenaar gaan en misschien is er voor diegene die altijd buiten rijden wel een regeling tetreffen.
Ik vind dit niet kunnen.
Ik ben zelf bezig met het opzetten van en pensionstal en sta ook voor dit dilemma.
Maar ik heb eerst een lager tarief en als de binnenbak er staat kunnen ze altijd kiezen of ze daarvoor willen betalen of dat ze er geen gebruik van maken.
Heel veel succes, maar ik vind het persoonlijk niet kunnen.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:54

bij alles wat je huurt kan per jaar de huur omhoog gaan met ik geloof tussen de 7 en 10 %
dus die 40 euro lijkt me niet echt reeel
en als de stal eigenaar dat geld van jullie nodig heeft voor de bouw van een bak lijkt me ook niet helemaal pluis
kunnen jullie niet met zijn allen een bezwaar indienen hier tegen
(want veertig euro is toch wel een beetje van de zotte)
misschien afspreken dat als de bak klaar is en jullie wensen hem (vaak)te gebruiken dat jullie die 40 euro betalen
en anders gewoon per uur betalen
heb je ook een contractje ?
daarin staat ook wel vaak vermeld wat de jaarlijkse stijging is van de huur in %
hier moet de staleigenaar zich aan houden
als dit er niet in staat opgenomen kun je altijd even naar de rechtswinkel daar kunnen ze je ook vertellen met hoeveel het jaarlijks verhoogd mag worden (dit is geloof ik wettelijk opgenomen)
en daar kun je je staleigenaar dan ook mee confronteren

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:27

ik vind het een behoorlijke verhoging vooral omdat de faciliteiten er nog niet zijn. Hier kun je niets aan veranderen lijkt mij. Ik zou als ik jou was kontakt opnemen met de andere stalgenoten en nagaan wie er wel of geen gebruik van zou maken als de binnenbak er zou staan. Indien dan nog iedereen (of een groot aantal) zegt er geen gebruik van te maken of weg zou gaan door de verhoging dan zou ik de staleigenaar aangeven hoeveel er wel of geen gebruik zouden maken en eventueel zouden vertrekken. wellicht bedenken zij zich dan. En ik zou al helemaal niet betalen voor iets wat er nog niet is want je kunt op je vingers natellen dat zodra de binnenbak er is er alsnog een verhoging komt. Waar sta je trouwens, want ik het stallingsbedrag vind ik al behoorlijk. Wij zitten ook aan het bos, stalling, rijbak, longeerbak, uitlopen en volop weidemogelijkheid voor 150 euro in de maand. De eigenaar doet veel dus als je geen gelegenheid hebt staat je paard wel goed verzorgt.

sommer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:33

De bouw van de binnenbak is al wel begonnen, dus ik denk dat die in juli wel klaar is als de verhoging ingaat. In de tijd dat ik er sta is wel de weidegang minder geworden. In het begin stonden de paarden 's zomers en 's winters overdag in de wei. Tegenwoordig staan ze van november tot april een paar uur in een paddock van 15 bij 20 meter waar dus niets te grazen is. Dit hadden wij ook maar te accepteren en de stalhuur is toen voor ons niet lager geworden.
Er zijn een heleboel medestalgenoten op zoek naar een andere stal, zij hebben geen zin om te klagen omdat dit in het verleden ook niet hielp en de staleigenaar verkondigde: "als je het ergens anders beter kunt krijgen dan ga je maar". Ik sta op een pensionstal in Twente.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:41

sommer schreef:
....Ik sta op een pensionstal in Twente.

Jammer dat ik nog niets heb staan. Kan wel nieuwe klanten gebruiken. Bloos

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:44

Hier in de omgeving zouden ze een gat in de lucht springen als ze voor dit bedrag hun paard konden stallen bij een bedrijf met binnenbak.
Natuurlijk is het wrang dat de huur omhooggaat maar je bent natuurlijk vrij om een andere stal te zoeken.

ZIPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:45

Ik zou er ook niet blij van worden.
Lekker om me heen kijken of er niet iets anders leuks
in de buurt is om te gaan staan.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:22

sommer schreef:
De bouw van de binnenbak is al wel begonnen, dus ik denk dat die in juli wel klaar is als de verhoging ingaat. In de tijd dat ik er sta is wel de weidegang minder geworden. In het begin stonden de paarden 's zomers en 's winters overdag in de wei. Tegenwoordig staan ze van november tot april een paar uur in een paddock van 15 bij 20 meter waar dus niets te grazen is. Dit hadden wij ook maar te accepteren en de stalhuur is toen voor ons niet lager geworden.
Er zijn een heleboel medestalgenoten op zoek naar een andere stal, zij hebben geen zin om te klagen omdat dit in het verleden ook niet hielp en de staleigenaar verkondigde: "als je het ergens anders beter kunt krijgen dan ga je maar". Ik sta op een pensionstal in Twente.

Als je op zo'n manier met elkaar om moet gaan, zou ik ook maar gewoon een andere stal gaan zoeken. Komt bij mij niet echt over als iemand die betrokken is bij de stal en de paarden, maar als iemand die het voornamelijk voor het geld doet. Maakt op zich niet uit, zolang je er verder maar geen last van hebt, maar 40 euro stalhuurverhoging om mee te betalen voor een bak waar je niet eens om gevraagd hebt vind ik echt te gek voor woorden.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:36

Met een binnenbak ligt de stal beter in de markt, ik snap het wel van de eigenaar.
Het is wrang dat het in 1 keer 40 omhoog gaat,, mss had hij iets genuanceerder een overgangsregeling kunnen voorstellen

Maar in mijn omgeving is er geen stal met binnenbak én swinters ook naar buiten voor 252,50! Echt veel vind ik het eerlijk gezegd ook niet Bloos

Maar nogmaals ik begrijp donders goed dat je niet in 1 keer 40 euro omhoog wilt gaan Ja
Maar denk dat je dan toch op zoek moet naar wat anders...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:32

Ik vind het echt opvallend hoe sommige paardeneigenaren-in- pension de dingen alleen van hun kant kunnen bekijken...

Een binnenbak is een forse verbetering van faciliteiten, dus daar kan in mijn ogen ook een prijsverhoging tegenover staan. Er zit normaal gesproken ook een aardig prijsverschil tussen stallen met en zonder binnenbak.
Ik snap dat het vervelend is als je daar niet voor gekozen hebt, en het bedrag niet op kunt hoesten, of niet wilt betalen omdat je er geen gebruik van zult maken (vaak achteraf zul je hem toch wel gaan gebruiken als je kunt kiezen tussen rijden/losgooien in de plensbuien of lekker droog in de binnenbak Schijnheilig Tong uitsteken)
Maar mag daarom iemand zijn bedrijf niet verbeteren?

Alles wordt toch duurder als het nieuwer, mooier, verbeterd wordt of andere kosten omhoog gaan? Het is toch een kwestie van vraag en aanbod? Het staat je vrij om ergens anders een plekje te zoeken...

Het zou heel sociaal van de stalhouder zijn als hij de binnenbak er los bij doet, maar kan me voorstellen dat je dan ook krijgt dat mensen alleen in de winter willen betalen voor de binnenbak en 's zomers niet... Of er niet voor betalen maar af en toe toch gebruiken...
Dan kan het voor de stalhouder, met kleinere stal, natuurlijk nooit uit!

En over dat stalling zo duur is: Wij waren hier deze maand (kostprijs) alleen al aan (goede kwaliteit) hooi ruim 40 euro per paard kwijt... Dus all-inn stalling, die ook nog brok, strooisel en faciliteiten te bekostigen heeft... houdt van 120 tot 150 euro echt niet zoveel over per paard...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:37

zydeco schreef:
bij alles wat je huurt kan per jaar de huur omhoog gaan met ik geloof tussen de 7 en 10 %

Die percentages worden alleen vastgelegd voor woningen. Voor de rest is de verhuurder vrij ( mits er in je contract niks over staat ) de huur te verhogen.
Het is echt heel zuur, maar ik kan me best voorstellen dat de prijs omhoog gaat. 40 euro is wel heel veel. Maar ik kan me wel vinden in het verhaal van Joyce B.

kuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:18

De eigenaar van een pensionstal mag volgens het Nederlands recht niet zomaar het stalgeld verhogen. Wanneer er is afgesproken dat het stalgeld 212,50 euro bedraagd geld deze afspraak in principe tot in de lengte van jaren. Een uitzondering hierop is wanneer er in een stallingscontract andere afspraken zijn vastgelegd. Zelfs verbetering van de faciliteiten mogen niet zomaar leiden tot een hoger stalgeld. Als pensionklant heb je niet gekozen voor zo'n verbetering of bouw van een binnenbak. Er kan dus ook niet van je verwacht worden om daar aan mee te betalen. Als er in overleg met de klanten toch wordt besloten om het stalgeld te verhogen, dan dient er een overgangsperiode ingebouwd te worden van meerdere maanden.
Dit valt ook na te lezen in het boek "Pleidooi voor het paard" geschreven door S. Wensing en F. Brockötter. Misschien is het een idee om dit boek te bestellen en het met de eigenaar van de pensionstal te bespreken. Waarschijnlijk is hij ook niet op de hoogte van zijn eigen rechten en plichten en de rechten en plichten die een klant heeft. Succes!! Kus

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:29

joyce B schreef:
Ik vind het echt opvallend hoe sommige paardeneigenaren-in- pension de dingen alleen van hun kant kunnen bekijken...

misschien ...maar ik zou het als stalbaas niet in mijn hoofd durven halen om de huur zomaar dik 18 procent te verhogen
ook al zouden er faciliteiten bijkomen
de verhoging is erg veel in 1 keer
dit had hij beter in stappen kunnen doen om het zo minde rheftig te maken
dan is het nog een hele hoop , maar niet in 1 keer zo een klap

en ook vanuit de klant! bekeken waar hij een produkt en dienst! aan verkoopt is het een beetje bot om het op deze manier aan te pakken
zeker als de faciliteiten voor de paarden al eens minder zijn geworden (minder weidegang) en dat ook niet terug te zien is geweest in de huur
dan is een ongevraagde verhoging voor ongevraagde faciliteiten ook best zuur

nogmaals ik zeg niet dat de stalbaas niet zou mogen verhogen
maar dit is wel een heftige verhoging

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:36

ben er ook mee eens, dat als de faciliteiten verbeterd worden, de prijs omhoog gaat, maar dit is eg veel in 1 keer. ook zou ik aan nieuwe klanten dit bedrag voorleggen, maar de mensen die er nog staan geleidelijk aan doen, niet met 40- in 1 keer
ik zou ook om me heen gaan kijken, want e sfeer lijkt me daar ook niet meer leuk nu, als iedereen weggaat of klaagt en je zulke antwoorden van staleigenaar krijgt