Wanneer beginnen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:38

Ik heb wat vraagjes Tong uitsteken
Wanneer mag je met vrijheidsdressuur beginnen??
En wanneer mag je starten met het werken aan de lange lijnen? En wanneer met mennen?Ik geloof 2,5 jaar, maar ik wil het wel zeker weten Knipoog

Alvast bedankt!!

beenyman

Re: Wanneer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:25

ik vind 2,5 altijd nog erg jong. als ze 4 jaar zijn zijn ze al een stuk meer uitgegroeid en heb je ook nog lang genoeg om er plezier van te hebben...

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:30

Er is geen wet voor dacht ik, maar wel normen en waarden tegenover je paard. Wandelen en poetsen kun je naar mijn idee niet vroeg genoeg mee beginnen, zolang je het niet forceerd en geen km. maakt natuurlijk Knipoog Longeren vind ik een breed begrip. Om je paardje te laten wennen kun je spelenderwijs op 2,5 jarige leeftijd wel 1x in de week een paar minuten longeren. Puur spelenderwijs, niet trainen. Longeren aan de lange lijnen vind ik trainen en daar zal ik even mee wachten tot het paard er klaar voor is, minimaal 3. Zadeltje erop leggen kan daarvoor wel vind ik, gewoon laten wennen. Mennen heb ik geen ervaring mee maar kan me zo voorstellen dat dat best veel van het paard vergt, dus zeker niet vroeg mee beginnen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:55

ik hoor juist dat mensen met mennen veel vroeger beginnen. De meeste paarden die voor de wagen getraind worden, worden geloof ik soms zelfs eerder voor de wagen dan onder het zadel beleerd.
't schijnt juist goed te zien voor de spier ontwikkeling.

Ik denk dat er voor vrijheids dressuur niet echt een leeftijd is. Maar als je paard nog heel jong is vind ie het misschien moeilijk om dingen van jou te leren, omdat ie dat nog niet vaker gedaan heeft. Maar spelenderwijs lijkt het mij ook wel kunnen ja.
Longeren hetzelfde gewoon beetje oefenen met halster om. Zadel kun je met 2,5 wel opleggen. Zou dan wel eerst oefenen met een longeersingeltje ( zonder bijzet) en een shabrakje en als dat goed gaat een zadel. Zonder beugels.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:33

met 2,5 jaar. zelf begin ik pas in het najaar van het 3 jaar. Maar goed ik hou mijn paarden aan. Een handelaar zou ze eerder beleren minder kosten en eerder geld. Ik ben van mening hoe later je begint hoe langer je plezier hebt aan je paard (ik denk dan aan rugproblemen door te vroege belasting).
Wat betreft verkeersmak maken en allerhande verzorgingshandelingen kun je natuurlijk al vanaf veulen beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:41

friesiszwart schreef:
met 2,5 jaar. zelf begin ik pas in het najaar van het 3 jaar. Maar goed ik hou mijn paarden aan. Een handelaar zou ze eerder beleren minder kosten en eerder geld. Ik ben van mening hoe later je begint hoe langer je plezier hebt aan je paard (ik denk dan aan rugproblemen door te vroege belasting).
Wat betreft verkeersmak maken en allerhande verzorgingshandelingen kun je natuurlijk al vanaf veulen beginnen.

Het gaat niet over rijden, weet je hopelijk Lachen ???