mijn ouders huren al zo'n 8 jaar een hectare weiland van de gemeente.
ze betalen, nadat ze verhuisd zijn, nog steeds de huur, maar ik heb mijn paarden erop lopen.
er staan 3 stallen, daar is een bouwvergunning voor aangevraagd.
er ligt een bak en er staat een kapschuur voor het hooi.
naast het weiland staat een school, die is gesloten vanwege te weinig leerlingen.
nu las ik in de krant dat de school verbouwd gaat worden tot dorpshuis, dat was bericht was van eind februari.
nu willen ze (dorpsbelangen) ook mijn weiland hebben om er een ijsbaan en voetbalveld van te maken.
mijn ouders hebben nog helemaal geen bericht gehad hierover.
nu is mijn vraag: welke rechten hebben mijn ouders (en ik), de huurders dus.
hebben wij niet recht van eerste koop?
las wel ergens dat de verhuurder datgene wat hij verhuurt niet zomaar in mag nemen, tenzij het voor eigen gebruik is.
dat is in dit geval niet zo, dorpsbelangen wil het weiland kopen.
moet de gemeente mij niet een alternatief aanbieden? ook omdat het bebouwd is.
mijn vader, die jarenlang wethouder is geweest, gaat binnenkort de gemeente vragen wat de bedoeling is.
ik heb een idee dat het allemaal op een slinkse wijze en achter onze rug om wordt gedaan.
het oude dorpshuis zou deze zomer verbouwd worden, nu gaan ze in een keer de school verbouwen tot dorpshuis
hoe moet ik mijn weiland behouden?, welke rechten heb ik? is het zinvol om een advocaat in te schakelen als er meer duidelijkheid is?
helpt het mee om te zeggen tegen de gemeente dat ik als verdienste paarden beleer, die dus ook bij mij op stal staan? op dit moment beleer ik een paard van een ander die bij mij op stal staat.
ik zal morgen de rechtswinkel ook bellen.
straks ben ik alles kwijt en moet ik na 22 jaar mijn paarden verkopen.