19 jarige te oud om mee te beginnen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

19 jarige te oud om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 16:16

Vriendin van me kwam met de volgende vraag bij mij
Maar omdat ik er ook niet echt ene goed antwoord op heb zet ik hem maar eens hier neer.
Is een paard van 19 niet te oud om mee te beginnen?
Zij rijdt B niveau, wil best eens een onderling wedstrijdje gaan rijden.

Paardje is in goede conditie wordt 5 keer per week goed mee gereden.
Hoelang kan je hier nog echt goed mee doorrijden.
Tuurlijk kun je van een ouder paard veel leren, althans wat ik begreep is dit paardje er erg geschikt voor.

Uiteraard is het per paard verschillend, dat besef ik wel, maar misschien een globaal idee??

Getty_Maan

Re: 19 jarige te oud om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:19

Ik vindt het gemakkelijk kunnen hoor zolang het paardje en ruiter er plezier in hebben zit het goed Haha!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:19

Hoi,

Je zegt dat het beesje nog een goeie conditie heeft, ik zou dan lekker met hem gaan rijden. Een vriendin van me heeft een pony en die is 25 jaar en daar maakt ze nog elke dag een bosrit mee en daar heeft ze heel hoog mee in de dressuur gelopen, beesje loopt nog hartstikke goed.

Dus als ik jou was zou ik lekker gaan rijden.
Misschien kan je hem beter wel even na laten kijken door de dierenarts, misschien heeft die niet meer zo'n sterke rug. Je weet maar nooit!;)

Groetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:20

Ik heb een merrie van 21 die nog fit is en ik ga ervan uit dat ze nog wel wat jaartjes meegaat. Maar ik belast haar dan ook niet veel, als je alle dagen wilt rijden mss beter wat jongers kopen.
Als ze het paard niet te duur kan kopen (met het zicht op het feit dat ze er niet zo lang mee kan rijden als met een jong paard), het paard gezond is, vooral nog hard beenwerk en geen longproblemen denk ik dat je het best kan kopen om te leren.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 16:28

Kreeg net een mail doorgestuurd.

Voorzover te lezen ziet het er goed uit.
Zoveel verstand heb ik er ook weer niet van maar het lijkt mij een leuk paard, mooi ook.

Keiharde benen, goed voorwaarts, braaf met kinderen(ook wel handig want ze heeft een dochtertje) nog vrij recent een wedstrijd gelopen.
Nou klinkt niet verkeerd.
Zitten ook papieren bij, kwpn, holsteiner en nog iets.

is 1100 euro een goed prijs?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:48

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen. 19 is toch wel een behoorlijke leeftijd zeker voor een groot paard.Natuurlijk kan het nog een aantal jaren goed gaan, maar als de kwaaltjes eenmaal komen is het meestal einde verhaal. De papieren zijn wel leuk om te weten dat het paard ECHT zo oud is, maar ermee fokken op deze leeftijd doe je niet meer, en voor een ruin hebben papieren eigenlijk weinig waarde. Wil ze hier toch aan beginnen en kan ze het paard nog een mooie oude dag geven als het allemaal niet meer zo makkelijk gaat, dan zou ik de helft van de vraagprijs eraf proberen te halen. Dat is ( klinkt wel een beetje l*lig ) ongeveer de slachtprijs.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:56

hmm ik zou het een heel leuk paard vinden om mee te beginnen maar vind de prijs echt aan de hoge kant...
hoewel licht er ook aan of er nog toebehoren bij zitten, voor het "kale" paard zou ik eerder rond de 800 denken.

heeft ze eerder veulens gehad ? dan zou een veulentje nog wel kunnen Lachen dat is dan wel leuk Ja

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:01

ze moet er wel rekening houden dat het paard misschien wat sneler gebreken gaat krijgen.
ik zou er persoonlijk niet voor kiezen, om te beginnen vind ik een paard tussen de 10 en 15 het mooiste.
je kan het treffen dat het paard nog jaren goed blijft lopen, dat hoop ik voor je, maar het kan ook vrij snel over zijn.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:08

Als ze écht gek is van het dier en het lekker betrouwbaar is en ze er nog veel van kan leren, waarom dan niet? Zo te horen is het beestje in ieder geval nog fit zat en natuurlijk zit er gewoon eerder risico in dat er kwaaltjes optreden en daar zal ze dan wel rekening mee moeten houden en de eventuele kosten daarvoor moet ze wel kunnen dragen. Ook moet ze zeker weten de rest van het leven van het dier ervoor te kunnen zorgen want het wordt steeds lastiger om een ouder paard te moeten verkopen.

Mijn eerste paard was een ouder (ex-manege)paard en ik heb er gewoon ontzéttend veel van geleerd.

1100 euro is geen al te gekke prijs alhoewel dingen nooit kwaad kan natuurlijk!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:13

Als ze een klik kijgt met het paard, moet ze het zeker doen.
Een paard met pensioen sturen is geen goed idee, ik heb er meerdere heel snel oud zien worden daardoor.
Gewoon lekker blijven rijden, dan kan ze er nog aardig wat jaartjes plezier aan beleven.(dus niet teveel stil zetten)
qua prijs, is misschien iets hoog, maar de aanschaf is eenmalig. Een fijn
paard is heel wat waard. Liever wat ouder, dan jonger met een moeilijk karakter.

Reacties van mensen die 'm te oud vinden, kijken meestal in hun eigen straatje, wat zij graag willen...
Ze moet kijken naar zichzelf en niet gek laten maken.
Tegenwoordig noemen ze een paard van 10 al oud. Ik zie op tv paarden van 17 op het hoogste niveau nog springen...

succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:21

Ik weet als geen ander wat het is om oude dieren te moeten onderhouden en wat het kost. Nu heb ik er meerdere en de mogenlijkheid om ze een oude dag te geven maar daarnaast nog genoeg paarden om mee te werken. Maar als je er maar 1 hebt dan is het onderhoud van een paard waar je niet meer op kan rijden wel erg duur. En nu helemaal gezond wil niet zeggen dat dat morgen ook nog zo is. Bij een ouder paard geneest het allemaal niet zo snel als bij een jong paard. Dat je een ouder paard veel beter in beweging kan houden ben ik het helemaal mee eens.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:28

ik heb een aantal jaar terug een merrie van 22 gekocht, bewust, omdat ik mijn volledige vertrouwen in het rijden terug wilde krijgen. mevrouw was nog bijdehand genoeg Knipoog maar wel erg prettig om mee om te gaan!
tussendoor een jonger rijpaard gehad en nu mijn eigen haflinger (van inmiddels alweer 2) ik vond het een hele leuke ervaring en zou het zo weer doen, maar heb wel een hoop geluk gehad met haar, geen rare kosten gelukkig....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:21

aerdenhout1 schreef:
Ik weet als geen ander wat het is om oude dieren te moeten onderhouden en wat het kost. Nu heb ik er meerdere en de mogenlijkheid om ze een oude dag te geven maar daarnaast nog genoeg paarden om mee te werken. Maar als je er maar 1 hebt dan is het onderhoud van een paard waar je niet meer op kan rijden wel erg duur. En nu helemaal gezond wil niet zeggen dat dat morgen ook nog zo is. Bij een ouder paard geneest het allemaal niet zo snel als bij een jong paard. Dat je een ouder paard veel beter in beweging kan houden ben ik het helemaal mee eens.

Maar hoeveel jonge paarden worden er afgeschreven? 1 sprong tegen het hek en ook die kun je wegbrengen...
Tuurlijk is een ouder paard wat gevoeliger voor D.A kosten.
Toch heeft het veel te maken met geluk.

Ik ken/kon een jong paard, die door z'n stomiteit zo vaak in de lappenmand zat dat daar geen ouder paard tegenop kan...
Door het rijden kon het niet komen (goede ruiter) en hij werd bijna nooit gereden, doordat hij steeds rust moest hebben voor z'n "wonden".

je moet gewoon geluk hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:29

Nouja, idd, een paard van 19 die nog steeds puntgaaf is zal je niet snel verrassen met een gebrek als ocd, cornage of hoefkatrol of een algemeen zwak gestel. In ieder geval minder snel dan een jong paard in de prijsklasse van 1100 euro.
Kosten die je wel extra hebt zijn wat regelmatiger de tandarts en wat meer voerkosten (bijv. wat extra slobber/bietenpulp/luzerne/wortels e.d. in de winter). Al doet mijn merrie (21) het nog het best op gras in de zomer, zonder bijvoer.
Ik denk dat het verstandiger is om met een paard van 19 te beginnen dan met een jong paard, het is mss wat minder trendy en stoer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:31

Mijn paard van bijna 27 is ook vanZZ-L naar geen niveau weer helemaal terug gekrabbeld... nu doen we oefeningen rond L/M niveau en ze vind het allemaal prachtig Knipoog
Als je het rustig opbouwt en je paard heeft er plezier in, kan je zo weer starten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:34

aerdenhout1 schreef:

Zwartkijker.
Ik heb er ook eentje naar de 29 gebracht. Zolang je je realiseerd dat het niet voor de eeuwigheid is, het paard in de basis gezond is (daar lijkt het op) en de prijs ergens over gaat (dat is zo) dan gewoon doen. Zelfs al zou je er maar vijf jaar plezier van hebben, dan kun je in die vijf jaar een hoop geleerd hebben.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 18:55

Ziek worden kan ieder dier, jong of oud.
Ongelukjes zitten in een klein hoekje.
Merk ik vaak genoeg met mijn honden.

Dus wat dat betreft zie ik persoonlijk niet veel nadelen.
Heb ik ook al tegen haar gezegt.
Ik zie al, neme iemand mee die er goed verstand van heeft, ga/laat haar rijden.
En vraag om een proefperiode.
2 weken ofzo?? ik heb geen idee wat gebruikelijk is.

Tot zover alvast bedankt voor jullie adviezen
De prijs is trouwens voor een "kaal" paard
Toebehoren zijn bespreekbaar.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:37

Citaat:
het is mss wat minder trendy en stoer.

Dat denk ik ook ja (dat anderen dat er weer van denken!). Maar voor een wat meer onervaren iemand is een doorgewinterde, brave, ouder paard waarschijnlijk een stuk wijzer dan een jong paard die nog niets van de wereld heeft gezien en waarop je geen 'foutjes' mag c.q. kunt maken. Natuurlijk erg generaliserend maar in het algemeen is het wél zo.

Hoe vaak zie je niet dat mensen een jong paard kopen die er helemaal niet aan toe zijn en, nét zo zonde (vind ik dan) en misschien een beetje grof maar hoe vaak zie je niet een paard met een ruiter erop dat je echt denkt van 'zonde, dat dier kan zóveel meer! en is eigenlijk bij de verkeerde ruiter beland'...

Vorm je een combinatie en ben je gek van het dier en voldoet het aan je wensen...gewoon dóen!

Hartjesdief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:39

Ik rijd momenteel op een 18-jarige en daar ga ik ook wedstrijdjes mee starten.Dus ik zou niet weten waarom het niet weer zou gaan

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:44

Die van mij wordt dit jaar 17 en ga ik van de zomer weer in de Z2 starten...

Of hij de jonge dansmariekes er van tegenwoordig nog uit zal lopen weet ik niet...maar ik denk dat hij nog een pittig rondje zal kunnen meedoen...puur op zijn ervaring en robuustheid. Ik merk trouwens nog niet echt verschil met dat ik langer moet losrijden dan toen hij bv een jaar of 9 was of dat hij minder soepel is. Hij is een tijdje (half jaar) uit training geweest en ik ben hem sinds 3 weken nu weer fanatiek aan het trainen en hij is nú alweer 'op niveau'. Hij is 2 jaar niet van mij geweest (verkocht toen hij 12 was, teruggekocht toen hij 14 was) en heeft het alleen in die 2 jaar tijd 1 jaar wat minder goed gehad. Toen ik hem terugkocht had hij duidelijk een paar maanden nodig om bij te komen. Verder heeft hij het zijn hele leven bij mij verder helemaal prima gehad en zoals hij zich nu nog steeds gedraagt (als een jonge God) denk ik dat hij ook zéker wel oud gaat worden en dat hij gewoon op een ochtend dood in zijn stal zal liggen...(over -tig jaar).
Hoe lang hij nog 'op niveau' in de sport zal mee kunnen draaien weet ik niet...voorlopig doet 'die ouwe' het nog allerbest en prima en speelt hij met de oefeningen maar ja...het kan zomaar zijn dat hij over een jaar een terugslag krijgt...of juist niet.
Ik neem het zoals het komt en tot die tijd ga ik gewoon nog lekker met hem trainen, waarom níet met een paard die voorlopig nog niet aan geeft om het beu te zijn?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:58

Randy01 schreef:
Citaat:
het is mss wat minder trendy en stoer.

Dat denk ik ook ja (dat anderen dat er weer van denken!). Maar voor een wat meer onervaren iemand is een doorgewinterde, brave, ouder paard waarschijnlijk een stuk wijzer dan een jong paard die nog niets van de wereld heeft gezien en waarop je geen 'foutjes' mag c.q. kunt maken. Natuurlijk erg generaliserend maar in het algemeen is het wél zo.

Kijk, now we're talking.
Wat trendy is en wat anderen denken, dat is voor die anderen (sukkels).

Enne, over die "dansmariekes" zou ik me niet zo druk maken. het gros wordt gewoon niet gereden en er zijn gelukkig nog redelijk wat juryleden die degelijkheid verkiezen boven poeha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:01

Randy01 schreef:
Hoe vaak zie je niet dat mensen een jong paard kopen die er helemaal niet aan toe zijn...

Vorm je een combinatie en ben je gek van het dier en voldoet het aan je wensen...gewoon dóen!

Mensen kopen nou eenmaal heel vaak een paard wat in de mode is of waar ze de vader of de kleur leuk van vinden. Terwijl ze beter op zoek kunnen naar een paard wat echt bij hun past, jong of oud, en waar ze op den duur een combinatie mee vormen, ipv een lijdensweg waarna het altijd aan het paard ligt.

Dus een gezonde 19 jarige
OK dan!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:25

Als het paard gezond is en in goede conditie verkeert en het klikt met de ruiter zou ik 'm kopen. Wel moet je realistisch blijven en beseffen dat ze wel een dagje ouder worden op den duur. Maar een ouder paard hoeft niet persé duurder te zijn in onderhoud dan een jong paard, zoals eerder gezegd geeft leeftijd geen garanties over de gezondheid. Bovendien is een keuring voor de aankoop altijd een aanrader Knipoog

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 08:06

ik heb vorig jaar een 20 jarige haf gekocht.
en ik ben er blij mee. ze heeft een goede conditie en gedraagt zich als een 4 jarige.
Leeftijd zegt in mijn ogen niets.
Als ze maar gezond zijn!

LOVExIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 07:39

Heb hier een hengst van 20 staan ben tot vorig seizoen actief in de sport met hem geweest,hij moet gewoon gereden worden anders wordt hij gek.

Start dit jaar niet meer met hem maar ik rij hem wel nog 4 á 5 x per week,anders kan hij zijn energie niet kwijt rij hem dan zeker een dik uur.

ligt ook aan de conditie van het paard,als het paard nog wil en kan waarom niet:D