welke trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

welke trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 11:44

Net een nieuwe paardje gekocht voor de wedstrijden. Vriendlief helemaal enthousiast en heeft gelijk een afspraak gemaakt om eeen trekhaak onder de auto te laten zetten.
Maar ja als ik op wedstrijd wil moet er ook een trailer komen. Zal eerst wel sparen worden. Maar wil wel vast een idee hebben van wat er op de markt is.

Ik wil graag een 11/2 paards trailer met een totaal gewicht van 1300 kilo.
Verder niet veel eisen aangezien ik nog geen ervaring heb met een trailer voor me eigen. Welke trailers komen in aanmerking en wat vinden jullie fijn aan die trailer. EN welke optie zijn nu handig om er op te hebben?
En waar moet ik op letten bij aankoop. Ik was zoiezo niet van plan om een trailer bij particulier te kopen. Maar eerder bij trailerdealer een showmodel ofzo.

Wiesje

Re: welke trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:49

Ga inderdaad eens even bij dealers langs. die hebben vaak vele modellen staan. Tweedehand vaak ook net zo goed als nieuw.
Kijk even onder de trailer om te zien of de bodemplaat nog goed is. En geen gaten in de klep (onder stickers of zo).
Verder of hij niet op belangrijke plaatsen roest. Ik vind het persoonlijk belangrijk dat je de voorstang van buitenuit kunt losdraaien en dus verwijderen (als je paard eens over de stang klimt). onze trailers hebben rubberen noppen op de bodem, dat vindi k ook fijn. je hebt er ook met gladde vloeren bv.
Laat je gewoon goed informeren bij de dealer. en bezoek er meerdere. dat geeft ook vaker een goed beeld.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:50

Hotra, ik heb zelf de hotra salinero gehad (door prive omstandigheden verkocht), maar ga vrijdag kijken voor de hotra elegance, heeft standaard de optie's die ik wil en is 10cm breder dan de salinero. Een paar dingen die ik belangrijk vind is o.a. de ruimte voor bij het hoofd, de trailer moet licht zijn (raampjes etc) en ik wil nooit meer een trailer zonder 3e remlicht, vooral op de snelweg met vrachtwagens, ideaal!!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 11:52

Dankjewel. Dit zijn echt dingen waar ik iets mee kan.
Wilde zoiezo naar een dealer gaan. Ik neem aan dat die er meer verstand van heeft als ik. Vind het heel belangrijk dat ik mijn paard veilig vervoer. Is het misschien een optie als ik een trailer op het oog heb hem op proefrit te nemen en dan bij een andere dealer na te laten kijken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:55

Simpele trailer zonder opsmuk en voor een redelijke prijs? Dan moet je een Weijer kopen. Dat zijn degelijke no-nonsence trailers, goed voor jarenlang simpel en degelijk paardenvervoer.
Bijna 15 jaar geleden kocht mijn toenmalige vriendin zo'n trailer; vijf jaar oud; en daar rijdt ze nog steeds mee rond en dat ding ziet er nog net zo goed uit als toen we hem kochten en nee er wordt niet bijzonder speciaal voorzichtig mee omgesprongen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:57

Heel stom, maar waar ik nu ook oplet, is dat de stangen vastgaan met een vaste pin en niet met een losse pin die je in een gaatje moet duwen. Mocht je paard een keer lastig doen kan je de stang er in 1 keer in doen/uit halen, dat is een stuk veiliger dan pielen met die losse pinnetjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:08

#Ymke# schreef:
Heel stom, maar waar ik nu ook oplet, is dat de stangen vastgaan met een vaste pin en niet met een losse pin die je in een gaatje moet duwen. Mocht je paard een keer lastig doen kan je de stang er in 1 keer in doen/uit halen, dat is een stuk veiliger dan pielen met die losse pinnetjes.

Huh?? Ik heb even totaal geen beeld bij wat je bedoeld. Doe eens wat foto's.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:12

Ze bedoelt denk ik die stangen waar de pinnen aan de stang zelf zitten?
Ik heb zelf op aanraden van 'Ikke' een Weijer gekocht en ben daar heel tevreden over.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:16

Ik bedoel de stang die b.v. achter de kont dichtgaat. Je hebt stangen die een vaste pin hebben, dat je de stang dus gewoon ergens in doet, maar je hebt ook stangen die je ergens over moet schuiven en dan een losse pin door het gat.. Snap je het nog Haha!

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:21

#Ymke# schreef:
Ik bedoel de stang die b.v. achter de kont dichtgaat. Je hebt stangen die een vaste pin hebben, dat je de stang dus gewoon ergens in doet, maar je hebt ook stangen die je ergens over moet schuiven en dan een losse pin door het gat.. Snap je het nog Haha!

Ik weet waar je het over hebt, bij oudere modellen was dat het geval. Een achterstang met 2 losse pinnen... erg fijn als je paard te snel de trailer uit wil...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:44

Idd, daarom haal ik het even aan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:48

#Ymke# schreef:

Okee, dat is duidelijk. Maar ik ga toch voor losse pinnen. Heb ik in de vrachtwagen ook en dat bevalt uitstekend. Voorwaarde is wel dat je brave paarden op de wagen hebt, anders vind ik het geen fijne constructie. Ik heb vaste pinnen (met borging) in de trailer en dat vindt ik daar prettiger. (op de vrachtwagen kunnen alleen brave paarden, iets anders krijg je er gewoonweg niet in)

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:53

Ik weet niet hoe groot je paardje is maar ikzelf heb een henra trailer. Deze is vrij hoog en daardoor meer geschikt voor een een paard van 1.72m.
Het enige nadeel is dat het deurtje aan de linkerkant zit ipv de rechterkant.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:32

Ik heb ook een Henra en dat deurtje links vind ik nou juist een voordeel, als ik alleen op pad ben ben ik dus veel sneller bij mn paard als er wat gebeurt. Het enige nadeel is dat je aan de kant vd weg zit maar praktisch gezien vind ik het een voordeel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 17:05

Ik heb een paardje van 1.58 die voornamelijk op de trailer zal gaan. Ook rijden we geen grote stukken. Een uurtje rijden zal echt de max zijn.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:07

Atec, Hotra zijn meestal het mooiste om te zien en erg fijn in gebruik...

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:27

Ik heb net mn Atec Technoline (anderhalf) ingeruild voor een Hotra Voltaire (2paards)

Fijne trailers Lachen

Even over stangen gesproken, wat ik erg belangrijk vind is een veiligheidsstang.
Deze zitten aan de binnekant op de gewone manier vast (of met een haak of met pinnen) maar die kun je er aan de buitenkant afdraaien zodat de stang naar beneden valt voor t geval je een paard over de stang hebt zitten!!

Het gebeurd natuurlijk niet gauw maar veiligheid boven alles Knipoog

Ik ken iemand die een keer de brandweer naar de snelweg heeft moeten laten komen omdat er een paard over de stang lag

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:57

Ik heb een Hotra Elegance.
Superfijne trailer, lekker ruim en licht. Je hebt voorin veel ruimte, ideaal.
Hij is extra lang, breed en hoog.
Mijn vorige paard had een behoorlijke kap erop zitten, dus moest een trailer heben die extra hoog was en voorin veel ruimte. Ik ben toen bij de Hotra Elegance uitgekomen. Alles zit erop. Derde remlicht, verzwaard neuswiel en reservewiel. Heb er wel trapbescherming in laten zetten.
Ik heb de 1300 kg uitvoering, zo kan ik mooi zonder E rijbewijs de trailer trekken.
Ik heb de trailer bij Van Hooff aanhangwagens in Drunen gekocht.

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:41

Voor op wedstrijd hebben wij een vrachtwagen renault voor 5 paarden met 4 slaapplaatsen voor onszelf en een mercedes vrachtwagen voor 6 paarden met 2 slaapplaatsen
Verder hebben wij een atec regency trailer voor 2 paarden, een atec centaurus voor 2 paarden, een atec starline diamond limited voor 2 paarden en een atec olympialine voor 2 paarden

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 14:38

De ifor wiliams trailers met voorlader zijn zeker erg zwaar? En verder bestaan er toch geen trailers met voorladers?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:46

felicity schreef:
De ifor wiliams trailers met voorlader zijn zeker erg zwaar? En verder bestaan er toch geen trailers met voorladers?

2-paards Ifor Williams mag 2400kg wegen; eigen gewicht 1000kg.
Jawel ook anderen leveren voorladers: Westfalia, Fautras en Weijer en de meeste andere NL-fabrikanten op speciaal verzoek ook.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 19:40

Ik ben opzoek naar een 1 1/2. Onze auto mag niet zoveel trekken namelijk 1300 kilo. Denk dus niet dat ik dat ga redden als ik een trailer zou willen hebben met een voorlader.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:43

dat mag onze auto volgens mij ook trekken maar heb er verder geen verstand van dus durf het niet zeker te zeggen
(mercedes 190 e hebben wij )

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:45

wij hebben een atec starline, is wel een twee paards trailer zijn we héél tevreden van, houdt héél de baan en rijdt héél zacht wat ik ook wel belangrijk vindt Knipoog die starline hebben ze ook in 1 1/2 trailer hoor!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:52

Ik heb gehuurd voordat ik mijn trailer kocht, en ken dus veel merken.
Atec vond ik persoonlijk niet zo fijn. Wegligging viel tegen, en door dat mooie gestroomlijnde dak heeft een paard minder ruimte bij zijn hoofd. hij zat dus met zijn oren tegen het plafond aan.
Ik heb ook humbaur gehuurd, fijne trailer, goede wegligging, alleen ik vond hem weer vrij laag (weer mijn paard van maar 1,68 die met zijn oren het plafond raakte).
Toen heb ik nog een hotra gehuurd 1 3/4 paards, lekker ruim, goede wegligging en wel lekker hoog.
Uiteindelijk heb ik zelf gekozen voor een Thiel van Pierre Kennis. Deze trailer heeft 15 jaar garantie op de bodem, bij de dealer toen hadden ze ook Henra's staan die dat hadden.
De Thiel was erg licht, 520 kg bij een 1 1/2paards trailer. Daar heb ik wel de tweepaardstrailer van, en die hebben sowieso altijd een betere wegligging dan 1,5 paards trailers, dus dat kan ik moeilijk beoordelen.