verzekeringspremie niet overgeschreven door nieuwe eigenaar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda10

verzekeringspremie niet overgeschreven door nieuwe eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 11:47

Afgelopen oktober hebben wij onze pony verkocht. Had ik het maar nooit gedaan want het is uitgelopen op een drama!!!
O.a. het volgende waar ik graag jullie mening/idee over wil.

In augustus komen wij in contact met deze mensen, zij worden ons aanbevolen door een bekende en in het begin leek het allemaal erg aardig.
Ondanks dat wij er op aandrongen de pony liever niet te verkopen, maar beschikbaar te stellen en de gebruiker dan de verzekeringspremie (pony is verzekerd voor dood/ongeval en bep. ziektekosten) te laten betalen. Zijn wij helaas door de mooie praatjes toch overstag gegaan en hebben de pony verkocht met daarbij op papier de overeenkomst dat wij ten alletijde het rechte van eerste koop hebben.

De pony is eerst nog 2,5 maand bij ons gebleven en wij hebben ook deze periode de premie steeds betaald. Afspraak was dat de pony in de herfstvakantie definitief naar de nieuwe eigenaar zou gaan, en daarom belde ik die maand de verzekering en gaf de gegevens van de nieuwe eigenaar door met de verhuisdatum. Tijdens de 'aflevering' van de pony gaf ik ze o.a. het mutatieforumlier met het verzoek de gegevens aan te vullen met bankrek. en handtekening.
In de veronderstelling dat dit allemaal geregeld was gingen wij uit elkaar.

Midden januari krijg ik de pronoglatie van de lopende verzekeringen en tot mijn verbazing stond de pony nog steeds op onze naam. Toen ik met de verzekering belde kwam al snel antwoord. Het mutatie formulier is nooit ontvangen en daarom is de eigenaar niet gewijzigd. (Na 3 weken vervalt de telefonische adreswijziging)
Daarop vroeg ik of de pony nu wel of niet verzekerd was en toen kwam uit dat ik al bijna 5 maanden gewoon de verzekering had doorbetaald terwijl wij geen eigenaar van de pony waren.

Ik meld dit telefonisch aan de nieuwe eigenaar en die doet een beetje vaag als; 'Oh, ben ik dat vergeten dan, ik zal het nakijken en meteen regelen...'
Helemaal niets over terug betalen of sorry voor het ongemak.

Helaas duurde de pret nog maar een week en van de ene op de andere dag kreeg ik een telefoontje waarin ze toegaf dat ze niet helemaal eerlijk was geweest en dat de pony meteen weg moest omdat deze vals was en of ik haar maar kwam halen.... Ziek

Tja, dat was even moeilijk per direct omdat wij maar 2 stallen hebben en deze in gebruik waren. Ik vroeg even bedenktijd om met mijn man te overleggen en stalling te zoeken (het was januari en de pony was gewend 's nachts altijd binnen te staan)

Een paar uur later zag ik ineens de pony te koop aangeboden worden op MP.
Uiteindelijk is toch nog goed afgelopen want de pony is verkocht aan het meisje die ook al regelmatig op deze pony reed. Eind goed al goed.......

Nu wil ik wel dus dat ze de premie terug betaald voor de afgelopen 5 maanden (en dat is best wel een aardig bedrag omdat ze ook voor ziektekosten verzekerd is). Ondanks verzoek aan de eigenaar heeft ze tot nu toe alleen maar de hoefsmid (had ze ook 'vergeten' te betalen) terug betaald, maar geen cent van deze verzekering. Aangezien ik behoorlijk pissig ben over de manier waarop alles gelopen is, en ze ook nog voor honderden euro's aan spullen die allemaal bij de pony gegeven waren heeft achtergehouden incl. een prachtig naambordje (zielig he om zo laf te zijn?) heb ik geen trek ook nog die maanden premie te betalen.

De pony stond officieel op haar naam sinds oktober (paspoort), dat was ze dus niet vergeten Knipoog , en de verzekering kan nog wel de eerste mutatie van oktober 2006 uit het archief halen.

Wat zouden jullie doen?

Valina

Re: verzekeringspremie niet overgeschreven door nieuwe eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:55

Als je middels een kopie van het paspoort aan kunt tonen dat jij al 5 maanden geen eigenaar meer bent, wellicht dat de verzekering dan met je mee wilt denken?

Het mutatieformulier had toch ook bij de post kwijt kunnen raken?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:04

maar jullie hebben dus 5 maanden extra premie betaald??dit hebben jullie niet gemerkt??

lijkt mij dat je wel ziet dat dat bedrag afgeschreven wordt,en dat je evt je verzekering opzegt,zodat je geen premie meer hoeft te betalen,of nieuwe eigenaren een paard verzekeren,dat is verder dan hun zaak.

is het niet ook een klein beetje nalatigheid van jezelf als je daar nu pas na 5 maanden achter komt??

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 15:04

Wij hebben meerdere paarden daar in de verzekeing lopen, en allen op een andere datum. De premie wordt afgeschreven met een polisnummer, en die weet ik dus niet uit mijn hoofd Tong uitsteken
Nee dus, dat heb ik niet gemerkt. Pas toen ik eind januari de pronoglaties van de paarden kreeg werd ook deze polis naar ons gestuurd en viel het pas op.

@Valina dat paspoort is natuurlijk bij de pony. Een kopie kan ik dan niet maken want dan had ik het paspoort in mijn bezit. De KNHS heeft al briefje gestuurd vanaf welke datum wij geen eigenaar meer zijn. Het bewijs is er wel, ook de verzekeing weet vanaf welke datum zij eigenaar van de pony zijn, maar ze weigert gewoon het geld terug te betalen Boos!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:30

je kan de nieuwe eigenaar toch niet verplichten om jouw verzekering over te nemen? dus ik denk dat je dat geld niet van hen terug kan eisen. Je kan wel je verzekering bellen en proberen of je met terugwerkende kracht de verzekering kan stopzetten.
succes er mee... en fijn dat je pony toch nog goed terecht is gekomen

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:44

Ik denk dat je de verzekering met terugwerkende kracht kan stopzetten. Dan zou je de premie gewoon van de verzekering terug moeten krijgen. Lijkt me ook handiger dan proberen het van die mensen terug te krijgen.

Verder hebben ze met de verkoop in principe jullie wel de mogelijkheid gegeven hem te kopen toch? Als er niets in het contract staat over hoelang jullie daar de kans voor moeten krijgen, bedenktijd enz, hebben ze daar in principe gewoon aan voldaan.

Wat betreft de spullen; je hebt zelf gekozen om die mee te geven bij verkoop toch? Dan kan je die nou niet terugeisen of wat dan ook. Die zijn in de koop gewoon mee overgegaan naar de nieuwe eigenaren.

kortom: Ze hebben jullie absoluut niet netjes behandeld. Maar ze hebben wel gedaan wat ze moeten doen, dus volgens mij kan je er verder vrij weinig mee.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:33

juval schreef:
je kan de nieuwe eigenaar toch niet verplichten om jouw verzekering over te nemen? dus ik denk dat je dat geld niet van hen terug kan eisen. Je kan wel je verzekering bellen en proberen of je met terugwerkende kracht de verzekering kan stopzetten.
succes er mee... en fijn dat je pony toch nog goed terecht is gekomen

Ben ik met je eens, maar dit voorstel kwam van de nieuwe eigenaar. Zij wilde de verzekering overnemen. Omdat de verzekering dan alleen op een nieuwe naam gezet zou worden waren er verder geen assurantie- en polis kosten voor de nieuwe eigenaar. Hierin wilde we ze dus tegemoet komen en nu loopt het dan zo af... Verward

@Ezter Op het telefoontje dat de pony daar weg moest heb ik uiteraard meteen JA gezegd. Heb even bedenktijd gevraagd om thuis te overleggen hoe en wat met de stalling, wij hebben nl. niet een box over en moesten een oplossing vinden. Nog geen 3 uur later stond de pony al op MP en nam de vorige eigenaar mijn telefoontjes niet meer aan.
De spullen zijn bij de pony gegeven, maar je snapt toch wel als wij de pony zouden terugnemen, zoals op papier was afgesproken, dat het meer dan normaal is dat je de spullen die je nog maar 4 maanden daarvoor gekregen hebt en waarvan het meerendeel nog nooit gebruikt was, ook weer terug geeft met de pony. En gezien de hele situatie heeft de vorige eigenaar hier misbruik van gemaakt toen ze dacht EN meer geld voor de pony te kunnen krijgen EN ook nog alle spullen te houden, de waarde hiervan was in nieuwprijs meer dan € 400,=!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:08

wat betreft die verzekering, die zou ik gewoon heel rap opzeggen, als de nieuwe eigenaar daar een probleem mee heeft sluit ie zelf maar een nieuwe verzekering af. Zijn probleem!
Of je laat m nu overschrijven op dat meisje die m nu uiteindelijk heeft gekocht?
Die moet anders de pony weer laten keuren om in de verzekering te komen en dat kost ook weer geld. Misschien kun je met haar wat regelen?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:28

Ok, dus dan mogen ze, als jullie ja hadden gezegd, de pony inderdaad niet snel aan iemand anders verkopen. Hem op MP zetten, tja daar zal je weinig tegen kunnen doen.

En dat met die spullen, tenzij dat in het contract stond dat je die terug zou krijgen erbij, hoeven ze die niet terug geven! Het zou zeker wel netjes zijn, maarja netjes hebben ze jullie duidelijk niet behandeld! Zelfde met de prijs, tenzij dat is afgesproken dat je hem voor dezelfde prijs terug kan kopen kunnen ze er in principe voor vragen wat ze willen...