Met de trailer ophalen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noeni

Met de trailer ophalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 15:37

Ik ga a.s. zaterdag mijn nieuwe pony ophalen.
Alleen omdat ik geen trailer heb vervoer ik niet wekelijks paarden.
Nu wou ik tips vragen om hoe je het het beste kan doen.
Ik wil liever niet dat er ongelukken gebeuren. Knipoog

Groetjes, Eva.

luckycheryl

Re: Met de trailer ophalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:41

Met heel veel geduld, daar bereik je het meeste mee. Ik heb namelijk ook een heel lastig paard. Dus geen longeertouwen, zwepen enzo voor als hij er niet in wil. Gewoon goed recht aanlopen en doorlopen. En als hij er dus niet inloopt rustig op de klep gaan staan en stapje voor stapje.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:52

Neem inderdaad de tijd met inladen, laat je ter plekke niet opfokken als anderen haast hebben, het zal al wel spannend genoeg zijn. Lachen
Let er wel op dat, zodra het paard in de trailer staat, de stang er gelijk achtergaat (incl. veiligheidshaakje). Zorg dus dat er iemand klaar staat om dat te doen. Zet je paard niet te lang vast, zodat 'ie niet in de knoop kan raken met het touw. Zelf ben ik geen voorstander van bodembedekking (stro, zaagsel), omdat dat de kans op glijden vergroot.
Bij het uitladen is het dan juist weer belangrijk dat je eerst je paard losmaakt, en dan pas de stang verwijdert. Vraag of er iemand naast de laadklep wil staan om te 'sturen'.
Verder neem ik wel aan dat degene die de trailer gaat rijden wel weet hoe dat moet? De meeste paarden die ik in een trailer heb meegemaakt, vinden het in elk geval prettig om te blijven rijden, en laten zich tijdens het stilstaan nog wel eens horen.
Heel veel plezier!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:22

gaat het je om het laden van je nieuwe pony of om tips hoe veilig te rijden met een trailer?

Als het toch een eenmalige klus is zou ik iemand vragen die ervaring met beiden heeft om je te helpen met ophalen dan hoef je zelf niet aan te rommelen en weet je dat het goed gaat.
Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:02

Qua rijden (ooit moet tenslotte de eerste keer zijn!):
probeer een zo gelijkmatig tempo aan te houden, niet abrupt schakelen of remmen en houd er bij het naderen van een stoplicht altijd rekening mee dat het op rood springt. Als je dan erdoor kan glijden met groen is het mooi meegenomen. Je remweg is erg lang, anticipeer daar op.
Verder probeer je rotondes, drempels en scherpe bochten, en bochten in de bebouwde kom letterlijk stapvoets te nemen en rij je verder ook een heel stuk kalmer dan normaal.
Neem je bochten ruim, stuur diep de bocht in maar heel rustig anders smijt je het paard eerst tegen de ene wand en vervolgens bij het terugsturen tegen de andere wand en dat vinden ze niet leuk.
Zorg dat je je route goed kent, het is vervelend om als je al zenuwachtig bent ook nog te moeten keren met de trailer.

Indien mogelijk > probeer op het erf en een rustig stuk weg alvast te oefenen.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 20:35

Er gaat al een ervaren iemand mee heb ik net gehoord dus dat word geen probleem. Maar bedankt voor jullie tips want daar heb ik zeker toch wel wat aan. OK dan!