Kan me voorstellen dat je met 2 paarden en een 40urige werkweek een bijrijdster wilt gaan zoeken. Veelal is internet een makkelijke weg om mensen te zoeken maar je kan ook om je heenkijken op stal of bij een rijvereniging. Misschien dat je daar iemand kent die wel op jou paard zou passen en deze evt. wil bijrijden.
Laat zoveel mogelijk mensen weten dat je een serieuze bijrijder zoekt, sneup op internet en benader mensen zelf. Voor iemand van internet bij je langs komt, heb je vaak toch al wat correspondentie via mail of telefoon achter de rug. Aan de hand daarvan kun je veelal wel inschatten hoe iemand is en als je daarop een afspraak maakt om te rijden ga je gewoon op je gevoel en gezond verstand af of het iets is of misschien is het wel helemaal niets. En als het niets is, gewoon bedanken en verder zoeken 
Wanneer je een bijrijder hebt is het zeker niet onverstandig in het begin er zelf bij te zijn. Je paard is niet zomaar iets wat je even uitleent of uitbesteed.
Verder kun je goede afspraken voor elkaar altijd even op papier zetten. Dat heb ik met mijn bijrijdsters destijds ook gedaan op hun verzoek en dat werkt prima! Ze mogen hier aan huis vrij rijden en zelf bepalen wanneer ze komen. De een is volwassen en die vertrouw ik voor 100% met mijn paarden. Ze kwam al een jaar op onze stal aan het werk voor ze ging rijden, door haar inzet en die paar keer dat ze reed bedacht ik al snel dat zij een ideale ruiter zou zijn voor ons Z2 paard. De nieuwe bijrijdster die vorig jaar gekomen is ken ik via mijn vriendin. Dit is haar nichtje die ook al een keer op een van mijn andere paarden had gereden toen ze nog een stuk jonger was. Aangezien zij minder jarig is ben ik er altijd bij met het rijden, ook om haar te begeleiden want ze heeft een vrij pittige tante onder haar kont. In ruil voor het rijden onderhouden ze de stal van hun bijrijdpaard en onderhouden ook de tuigage. Ik vraag geen bijdrage maar hun rijlessen betalen ze wel zelf. Je hoeft geen sponsor te zijn, men mag wat over hebben voor zo`n unieke kans om jou paard te rijden