Ik ben zelf initiator en geef zo'n 4 à 5 uur per week les (ben pas 3 maand bezig en geef enkel in het weekend les aangezien ik studeer en op kot zit) bij mensen thuis (dus niet op een manège).
Mijn oom heeft een verzekeringskantoor en daar ben ik gaan informeren of het nodig was om een verzekering te nemen. Hij vertelde met dat je in principe niet aansprakelijk bent omdat die mensen thuis rijden met hun eigen paard/pony, maar als ze vervelend willen gaan doen kunnen ze je op de één of andere manier toch heel wat geld aftroggelen.
Ik heb nu dus een verzekering afgesloten en die heeft me ongeveer 45 euro gekocht (moet natuurlijk wel jaarlijks opnieuw betaald worden). Die is alleen geldig zolang ik niet meer dan 10 uur les geef per week, ik vermoed dus dat het bedrag zal stijgen naarmate je meer les geeft, wat ook logisch is.
De verzekering werkt volgens het "50/5"-principe. Ze keert tot 50 000 euro uit bij lichamelijke schade en tot 5 000 euro bij stoffelijke schade. Dat vind ik toch al aardig wat ...
Ik weet natuurlijk niet of je als zelfstandige een dergelijke verzekering kan afsluiten. Ik vermoed dat het wel een stuk duurder zal zijn aangezien het je beroep is.