hmmm, leuk!! doen fjord!!! super werk paardjes.. maar je ambities moeten wel passen bij wat je
paard kan, ongeacht het ras... en je moet tegen een stootje kunnen, want altijd iedereen zit te
mekkeren dat het een karre paard is (is het ook!!) en dat ze niets kunnen en te klein zijn bla bla bla...
wat kost fjord... afh. van leeftijd, geslacht, al dan niet stamboek, afstamming, kunnen, premies, prestaties op keuring of in de sport etc...
mijn paardje kost al gauw ca 350 euro per maand...
aan eten en bodembedekking ca 100 euro per maand alleen al...bij opstallen...
wei zou iets goedkoper zijn....
woont in de randstad.. en ik les duur.....(ach wat is duur, kan altijd duurder...maar wel goed!!super instructeur)
wat kost fjord??? variabel zullen we maar zeggen... heel variabel!! kun je hem zelf beleren?? of heb je een beleerde pony nodig???
(voor mijn 10 jaar oude model merrie (zelf alles geleerd )zou je ca 3500 of zo moeten betalen....
(ps is niet te koop!), is dan ook leuk dier, lief dier, makkelijk door IEDEREEN te rijden, Is Z1 bij de paarden, springt leuk, kun je mee buiten rijden, in bos, op strand, in stad...kunt er mee voetballen etc..., haar "half" broertje (zelfde vader, moeder was 1/2 zus van mijn pony van moeders kant...) is echter met 7 jaar verkocht voor 900 euro, had betere gangen.. maar ook staart en manen exceem.....had bij opstallen geen last van staart en manen exceem ook niet bij 2 uur weidegang per dag in de zomer)
koop je je spullen nieuw of 2 e hands.. wil je super hip, of is overjarig en dus in de aanbieding ook goed..... Ben je handig? dan kun je best wat dingen zelf maken...
stalling randstad al gauw 300 euro...(incl eten, stro/vlas)
harnachement....
zadel
hoofdstel bit
halster
halster touw
shabrak
heb ooit voor ca 350 euro de hele zooi compleet gekocht, wel in kleurtje dat uit was... etc.. was wel allemaal nieuw.... Heb mezelf vorig jaar nieuw zadel cadeau gedaan... duur!!! andere zadel ligt op mijn paard als ze voor de manege een les loopt (elke dag)
dekens?
ga je hem scheren of niet? zo ja? (scheerapparaaat ca 350 euro.. of iemand vragen het te doen ca 30 euro?)
winterdeken...afh. van dikte etc kost ie meer of minder...
zweetdekentje... (ca 20 euro)
je rijspullen...
zweepje
laarzen (leren of rubberen? of mini chaps met jodphurs....?)
cap (ca 65 euro)
rijbroek.. (ca 35 euro)
poest benodigdhedenharde borstel
zachte borstel (zachte schoenpoetsborstel... 2 euro)
rosborstel (3 euro)
hoevekrabber (2,95 wel 1 kopen met borsteltje!!)
zweetmes (4)
spons (van de zeeman)
emmer (van de gamma)
vervoer
trailer? (nieuw? ca 3500, 2 e hands toch vaak nog 1800)
auto die trailer kan trekken....
transportbeschermers (20)
smid[b][/b]
bekappen/ijzers (afh. van hoeven hoevaak en wat.. 4 bekappen 35 euro, 2 beslaan 2 bekappen 60 euro... of zo en ik geloof niet dat mijn smid duur is.... )
dierenarts[b][/b]
enten minstens 1 x per jaar... (ca 35 euro als je met mensen mee kunt doen)
ontwormen (afh. van hoe je hem houdt, maar ga maar even uit van elke 2 mnd) (goedkope ca 13 euro, dure ca 25.. ligt aan het seizoen etc.. )
ziek??? (voorrijkosten weekeind bij sommige dierenartsen al 100 euro.. als spoed... )
keuring bij aankoop (alleen klin ca 120 euro...)
verzekering?
ziektekosten etc of niet...
Lessen!
groeps of prive les of niet.... (groeps 4.50 uur, prive 20 per half uur)
wedstrijden?
witte rijbroek (zelfgemaakt of gekocht? 35)
rijjasje (zelfgemaakt of gekocht 65)
plastron met speld (zelfgemaakt, oke cadeautje gehad tijd terug nieuwe 15.00, speld 8)
haarnetje (hema)
witte shabrak (10)
witte blouse of t-shirt (wit shirtje ziet toch niemand.. onder je jasje...)
lidmaatschap vereniging ( ben lid van 2 verenigingen voor de leuk.. 70 kost de een, 20 de ander)
lidmaatschap KNHS (ben ik even vergeten..)
startkaart (aanvraar 1 e x duur! en dan jaarlijks.. hoeveel?? vergeten)
startcoupons (ca 2 euro per stuk...)
wedstrijd geld (dressuur 10 euro per proef)
kost geld om er te komen...
Overige
longeerlijn (5)
longeerzweep (5)
etc etc...
nog wat spullen voor in je medicijn doos
acederm (12)
betadine (12)
watjes (trrekpleister kruidvat of zo..)
pincet / tekentang (kruidvat of etos of zo)
schaar (hema of zo)
vliegenspray (hi hi, mijn geheime wapen defendog.. duur 25 euro bus...)
joh ik kan de lijst nog wel veel langer maken ... maar kijk maar wat je echt nodig hebt.. Dat is in 1 e instantie stuk minder dan deze hele lijst... en er mist vast nog van alles....
(misschien wil jij wel been beschermers, bandages.. 3 hoofdstellen, 5 halstertouwen.. etc...
Wel een heleboel tijd!!! veel tijd, meer tijd, en nog meer tijd..