Trailer laden! Iemand tips!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paarden_

Trailer laden! Iemand tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 17:53

Hallo bokkers,

ik heb een vraagje.
Mijn paard laat zich niet makkelijk laden. Dus ik dacht;
misschien hebben jullie nog iedeen. Hoe laden jullie je paard?

Bij mijn paard moet je het eigenlijk wel met veeel geduld doen Knipoog
Geen getrek of iets.
Thanx.
xx/.

Eemilie

Re: Trailer laden! Iemand tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:00

Hallo, ik ken dit probleem wij hadden vroeger ook dit probleem. Wij hebben toen onze trailer (open) op de weide gestelt, elke keer dat ze we eten gaven hebbe nwe haar voerbak op het begin van de trailerklep(je weet wel at ding waar ze moete op stappen :p) daar haar eten in gezet en zo moest ze maar eten wilde ze niet omdat ze bang was van de trailer dat moest ze dan zelf maar weten, als ze echt honger had ging ze het wel gaan opeten en zo krijgen ze vertrouwen in de trailer dat zo'n groot ding hun niks kan doen om de twee dagen hebben wij haar voerbak een beetje verder gezet tot wanneer dat de voerbak helemaal achterin de trailer stond. Dit heeft bij ons echt geholpen. Nu gaat ze zonder problemen op de trailer.

Veel succes

paarden_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:07

bedankt voor de tip. Met ons gaat het gelukkig ook al een stuk beter dan voorheen Knipoog

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:11

Ik heb het weleens gezien dat iemand zn paard losliet in een redelijk donkere binnenbak met de trailer voor de uitgang. Het paard liep er uiteindelijk zelf in.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:18

Ik heb ook paarden gehad die een fobie hadden voor trailers.
Misschien ligt het aan de chauffeur? Paard kan erg bang worden als je te hard door de bochten gaat.
In mijn geval kreeg ik uiteindelijk mijn paard in de trailer door haar te blinddoeken. Ik deed een jas over haar hoofd en ze volgde mij op mijn stem. Heb voorheen ook van alles geprobeerd totdat ik ook een paar keer mijn geduld verloor en dat is mij nieyt in dank afgenomen. Geduld is een schonen kunst zeggen ze wel eens.
Maar ik wijk af. Met die jas trok op concours veel bekijks, maar ik lachte als laatst. Paard ging mooi rustig de trailer in!
Succes. en vooral rustig blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:04

OMG --> TAO.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:07

Rustig blijven, neem de tijd, doe je horloge af, zorg dat je gegeten hebt en naar het toilet geweest bent voordat je begint. Niet teveel in een keer willen en altijd positief afsluiten.
Gebruik hier ook even de zoekfunctie voor meer tips, je bent niet de enige met dit probleem.

Succes!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:07

Heb ook even een vraagje, weet niet wat ik er aan kan doen.
Mijn paard wil niet alleen de trailer op, ze begint dan te stijgeren en dan is er niks meer te beginnen.
iemand hier ervaring mee?

Libella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:32

Toevallig hebben wij laatst een cursus trailerlader gehad! Haha!

Benodigdheden: biks of snoepjes, 2 longeerlijnen, 2 personen (alleen in het begin om te oefenen) + jijzelf

Stap 1: de longeerlijnen maak je vast aan de 2 weerszijden van de ingang van de trailer (de kant waar het paard dus de klep opgaat de trailer in). Die 2 longeerlijnen worden vastgehouden door de 2 "helpers" die ongeveer 4/5 meter van de trailer af gaan staan zodat er een soort looppad naar de trailer ontstaat, zodat het paard tussen de 2 lijnen richting de klep loopt.

Stap 2: je begeleidt je paard door via het "pad" aan de linkerzijde van je paard hem naar de klep te leiden. Zodra hij 1 voetje op de klep zet geef je hem een paar bixjes. Ga zelf dan ietsje verder de klep op (niet voor maar naast het paard) en vraag vriendelijk of hij volgt, vooral NIET trekken aan het halstertouw maar slap laten hangen en lok hem met wat bixjes. Lukt dit probeer je weer een stapje verder te gaan op dezelfde manier etc etc. Lukt dit niet, laat je hem rustig weer naar achteren lopen van de klep af.

Stap 3: Als extra ondersteuning kunnen de "helpers" een stuk longeerlijn in hun hand nemen waarvan het uiteinde net de grond raakt. Ze nemen het uiteinde in de hand die aan de binnenzijde van het pad is. Vervolgens gaan zij voorwaarts draaien met het touw zodat deze een tikkend geluid geeft omdat het op de grond slaat. Je zou denken dat de paarden er wellicht van schrikken, maar geen de 6 proefpaarden, waaronder 2-jarigen die nog nooit een trailer hebben gezien, schrok ervan. Laat de helpers ten alle tijden voldoende afstand van het paard houden zodat hij zich niet bedreigd kan voelen en de helpers ook in veiligheid zijn.

Stap 4: Op een gegeven moment zul je zien dat het paard (wellicht na een paar pogingen of misschien gelijk al) de trailer helemaal in loopt. Beloon uitbundig en verwen hem met bixjes (nog in de trailer zelf). Dan wordt de kunst het paard rustig achteruit te laten lopen de trailer uit de klep af. Je zult merken dat dit de eerste paar keren veel te snel gaat en wellicht gaat het paard ook scheef de klep af. Dit kun je corrigeren door de hals/hoofd van het paard de tegenovergestelde kant op te draaien waarin hij dus (verkeerd) loopt. Dan zal het paard zelf zijn achterhand de andere kant op zetten en gaat hij recht de klep af. Bij het inladen geef je dus helemaal geen druk op het halstertouw, maar hij uitladen probeer je het paard iets tegen te houden zodat hij minder snel gaat en probeer je zijn hoofd iets naar beneden te houden. Zodra hij op een rustig tempo naar achter gaat de klep af zul je merken dat je dan ook zover bent dat je geen druk meer hoeft uit te oefenen op het halstertouw. Bij het uitladen hoeven de helpers uiteraard niet met de longeerlijnen te draaien.

Wat met name belangrijk is is dat je zelf heel rustig blijft en niet gaat trekken aan het touw. Wat nog wel eens wil helpen is eerst wat grondwerk te verrichten waarbij duidelijk wordt dat jij de leider bent en niet hij. Verlies niet je geduld, liever 10x een voetje op de klep en de 11e keer de trailer in, dan dwang uitoefenen.

Eventueel zou je met behulp van nog 2 extra helpers heel zachtjes een extra lijn horizontaal tegen de achterhand/achterbenen van het paard kunnen leggen (zonder druk) maar als stimulance om vooruit te willen lopen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Heel verhaal, maar ik heb gezien dat het werkt! De meest onervaren paarden liepen na 5 minuten volledig zorgeloos en rustig de trailer in en uit!
Heel veel succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:21

toevallig zijn hier al heel veel topics over te vinden in Transportforum... Lachen gebruik de zoekfunctie maar eens op trailerladen.

Libella, dit werkt misschien wel voor jouw paard maar is geen 'standaard'manier van trailer laden. Er zijn een heleboel verschillende redenen waarom paarden niet laden, eerst moet ze weten waarom haar paard niet laad voordat deze tips worden gebruikt.

@Paarden: kun je benoemen wat er precies gebeurt als je gaat laden? wat doe jij en wat doet je paard?

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:29

Hoii,
mijn paard was heel vervelend, ik heb met haar geoefend en doe het nogsteeds, 4 maanden later! Gewoon iedere keer proberen en als ze er in gaat belonen, ze mag best op de klepstaan, als ze er maar in gaat, en op een gegeven moment de beloning afbouwen, je paard het vertrouwen geven dat ze met je mee kan lopen en het goed komt, er is niets engs, je gaat alleen een stukje rijden. Op een gegeven moment gaat ze het steeds beter vinden! niet slaan, schoppen schreeuwen of wat dan ook, gewoon met vertouwen en blijven oefenen. Ook wil het wel is helpen als je eerst iemand anders vraagt haar er in te zetten, van wie ze niet zo goed de gevoelens voelt, en die heel sterk laten denken dat ze mee gaat!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:33

bij mijn paard werkt het als je gewoon doorloopt zonder om te kijken en als hij stopt doen 2 mensen hun armen tegen zijn kont aanleggen. Vanaf het moment dat hij dit voelde ging hij meteen de trailer in. Zo komt er geen geweld bij kijken en is het veel aangenamer voor jou en het paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:40

Bij mijn paarden heb ik het met biks aangeleerd.
Bij 2 paarden deden we er de eerste x 1 uur over toen ik ze kocht en mee wou nemen. Nu met meer vertrouwen en een voerbakje lopen ze er zo in. Vertrouwen is volgens mij het belangrijkste, zorgen dat je dat krijgt.(met geduld natuurlijk)
Het voer is nu nog de beloning, maar zeker geen lokmiddel meer.

1 van hen bibbert nog als we een stukje hebben gereden, toch stapt hij er zo in.
We rijden wel erg langzaam om het zo prettig mogelijk te maken.
Met veel oefening straks, zal dat wel over gaan denk ik.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:41

Die van mij heeft soms gewoon ff geen zin om erin te gaan. Ik tik hem dan zachtjes bij. ( niet iedereen meteen zeggen slaan nee hij krijgt een zacht tikje en dan loopt hij meteen door Lachen.

- Trailer langs een muur en dan met een longeerlijn.
- Blinddoeken, rondje draaien en in 1x erin
- Vond die tip van voeren in de trailer in het land wel heel goed

Anita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:35

Een vriendin van mij gebruikt ook twee longeerlijnen, en dat gaat best goed..